Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto

Hakukoneoptimoidussa sisällöntuotannossa on hyvä lähteä liikkeelle kahdesta perusasiasta:

  1. Pohdi mitä käyttäjä etsii ja millä avainsanalla.
  2. Googlen ymmärrys suomen kieltä kohtaan on hyvin alkeellinen, eli se perustaa oletuksensa artikkelin kontekstista pääasiassa sen otsikointiin. Mikäli siis halutaan saavuttaa näkyvyyttä tietyllä avainsanalla, tulee sen löytyä sivun otsikosta siinä muodossa millä sitä haetaan eniten. Yleensä kyseessä on sanan perusmuoto.

Tehokas hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon prosessi on yksinkertaisimmillaan seuraavanlainen:

  1. Avainsana-analyysi
  2. Sisällöntuotanto käyttäen valittua avainsanaa otsikossa
  3. Sivun linkitys sisäisesti ja ulkoisesti
  4. Mittaus

Avataan prosessin osa-alueet vielä yksitellen:

1. Avainsana-analyysi

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto on hyvä aloittaa aina avainsana-analyysistä, eli miettiä millä avainsanoilla käyttäjä voisi sivua hakea. Maalaisjärki on hyvä lähtökohta, eli mieti millä sanalla itse hakisit, mikäli haluaisit löytää kyseisen sisällön.

Avainsana-analyysin tueksi voi myös selvittää eri avainsanojen kuukausihakumääriä Googlen työkaluilla. Googlen AdWords -mainosjärjestelmän Avainsanojen suunnittelija on tehokas työkalu siihen. Työkalu antaa myös ehdotuksia aiheeseen liittyvistä termeistä.

Avainsanojen suunnittelijan käyttö vaatii AdWords-tilin, mutta sitä ei ole välttämätöntä käyttää mainostukseen. Tilin luominen ja Avainsanojen suunnittelijan käyttö sen kautta on ilmaista.

Lue lisää Avainsanojen suunnittelijasta.

2. Sisällöntuotanto käyttäen valittua avainsanaa otsikossa

Kuten todettu, Googlen ymmärrys suomen kieltä kohtaan on hyvin alkeellinen. Tästä syystä se tekee oletuksen sivun kontekstista yleensä sen otsikon perusteella. Google ei myöskään tunnista kaikkia synonyymejä ja taivutusmuotoja, joten suositeltavaa on käyttää haetuinta muotoa avainsanasta. Haetuin muoto on yleensä sanan perusmuoto.

Pyri käyttämään valittua avainsanaa sivun seuraavissa elementeissä:

  • Title (selainikkunan yläreunassa)
  • h1-otsikko (näkyvä pääotsikko sivulla)
  • Url-osoite (yleensä automaattinen)
  • Leipäteksti
  • Kuvateksti tai/ja kuvan tiedostonimi
  • Meta-description eli meta-kuvaus (näkyy Googlen hakutuloksissa)

Eli mikäli optimoitava avainsana on asuntolaina, löytyisi sana asuntolaina sen perusmuodossa kaikista näistä elementeistä.

3. Sivun linkitys sisäisesti ja ulkoisesti

Googlen hakukonerobotti toimii siten, että se kahlaa automatisoidusti verkkosivuja läpi. Linkittämällä uuden sivun vähintään sivuston olemassaolevaan sisältöön tai mieluiten myös jollekin toiselle sivustolle, nopeutat uuden sivun indeksoitumista Googlen hakutuloksiin. Ulkoinen linkki on myös signaali, josta Google päättelee sivun olevan kiinnostava, koska se on linkitetty muualle.

Kaikkein tehokkain linkki on sellainen, missä on optimoitava avainsana linkkitekstissä.

Asuntolainasta kertovan sivun kohdalla tehokas linkki olisi sellainen, missä linkkiteksti on asuntolaina.

Mikäli siis lisäät linkkejä ulkopuolisille sivustoille (esimerkiksi yhteistyökumppanit tai vaikka keskustelufoorumit) tai muihin saman sivuston sisäsivuihin, pyri mahdollisuuksien mukaan käyttämään linkkitekstinä optimoitavaa avainsanaa.

4. Mittaus

Google Analytics on hyvä ottaa samantien käyttöön uuden sivun liikenteen ja kiinnostavuuden mittauksessa.

Käyttäytyminen -> Sivuston sisältö -> Aloitusivut -sivulta voi tarkastella liikennettä, joka on saapunut suoraan tietylle alasivulle. Mikäli maksutonta liikennettä alkaa kerääntyä tietylle sivulle runsaasti, on se merkki hyvästä sijoituksesta Googlessa. Tilanne kannattaa myös tarkistaa Googlettamalla optimoitavaa avainsanaa selaimella, jossa on puhdas välimuisti.

Yhteenveto

Muista hakukoneoptimoidussa sisällöntuotannossa seuraavat asiat:

  1. Mieti avainsanavaihtoehtoja ainakin maalaisjärjellä
  2. Sijoita optimoitava avainsana sivun otsikkoon
  3. Hanki vähintään yksi linkki uuteen sivuun
  4. Tarkkaile tilannetta Analyticsin ja Googlen hakusivun avulla

Huom! Hakukoneoptimoinnilla ei ole tarkoitus syödä hyvää journalismia. Jokaista sivua tai artikkelia ei siis kannatakaan otsikoida ja tuottaa hakukoneita varten. On hyvä, että sivustolta löytyy myös sosiaalisen median klikkejä houkuttelevaa sisältöä.

Huom2! Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä. Älä siis huolestu, vaikka sivu ei löytyisi samantien Googlen ensimmäiseltä tai toiseltakaan hakusivulta. Se voi nousta sinne pikkuhiljaa. Otsikointi takaa ainoastaan sen, että sivulla on lähtökohdat löytyä hakukoneesta kyseisellä avainsanalla haettaessa. Saavutettuja sijoituksia on mahdollista parantaa hakukoneoptimoinnin muilla tekniikoilla.

The post Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto appeared first on Kirkkaus Analytics.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

http://www.kirkkaus.fi/blogi/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.