Natiivimainonta soluttautuu alkuperäissisältöön

Jotta otsikoinnin tärkeyden korostaminen ei jäisi tyhjäksi puheeksi, lienee paikallaan esitellä vuoden sisältötrendi eli natiivimainonta. Kyseessä on seksikäs trenditermi tutulle asialle, eli mainoksen julkaiseminen mainoskanavan muuhun sisältöön sopivassa formaatissa. Termi viittaa juurikin mainoksen sovittamiseen kanavan alkuperäissisältöön. Jossain yhteyksissä sitä on myös nimitetty sisältömainonnaksi tai mainossisällöksi, blogipiireissä taas sponsoroiduksi sisällöksi. Koska oikeaoppiseen verkkosisällöntuotannon prosessiin kuuluu olennaisesti avainsana-analyysi, kilpailutin nämä termit. Tämän perusteella termiksi näyttäisi olevan vakiintumassa… Lue lisää Natiivimainonta soluttautuu alkuperäissisältöön

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto

Hakukoneoptimoidussa sisällöntuotannossa on hyvä lähteä liikkeelle kahdesta perusasiasta: Pohdi mitä käyttäjä etsii ja millä avainsanalla. Googlen ymmärrys suomen kieltä kohtaan on hyvin alkeellinen, eli se perustaa oletuksensa artikkelin kontekstista pääasiassa sen otsikointiin. Mikäli siis halutaan saavuttaa näkyvyyttä tietyllä avainsanalla, tulee sen löytyä sivun otsikosta siinä muodossa millä sitä haetaan eniten. Yleensä kyseessä on sanan perusmuoto. Tehokas hakukoneoptimoidun… Lue lisää Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto

Googlen Keyword Planner sisällöntuotannossa

Keyword Planner on Googlen työkalu, josta voi selvittää eri avainsanojen kuukausittaisia hakumääriä Googlessa. Työkalu on tarkoitettu käytettäväksi AdWordsin yhteydessä, joten tarvitset AdWords-tilin käyttääksesi sitä. Työkalu on kuitenkin hyödyllinen myös hakukoneoptimoinnin kannalta. Esittelen kaksi datapointtia mitä voit käyttää sisällöntuotannon tukena. 1. Synonyymien kuukausihakumäärien vertailu Kuvassa näkymä avainsanojen hakemisen jälkeen. Tätä kannattaa käyttää erityisesti synonyymien kuukausihakumäärien vertailuun. Tässä… Lue lisää Googlen Keyword Planner sisällöntuotannossa

Hakukonemarkkinointi ja suomen kielen haasteet

Suomen kielen taivutusmuodot tuovat hakukoneoptimointiin ja AdWords-mainontaan sekä haasteita että mahdollisuuksia. Kerron hieman Googlen suhtautumisesta erilaisiin avainsanavariaatioihin. Googlen päivitykset kuten Hummingbird ovat onnistuneet aiheuttamaan aivan luokatonta ahdistusta monille. Fakta on kuitenkin se, että esimerkiksi Hummingbirdin Conversational Search -ominaisuutta ei tulla Suomi-Googlessa lähivuosina näkemään. Jopa not provided aktivoitui Google.fi:ssä leppoisasti muutaman vuoden viiveellä. Päivitystahdin hitaus antaa viitteitä myös siitä kuinka hyvin… Lue lisää Hakukonemarkkinointi ja suomen kielen haasteet