AdWords-optimoinnilla on mahdollista saavuttaa huomattavia säästöjä Google-mainonnassa, sillä mainosten klikkihinnat määräytyvät sillä perusteella kuinka laadukasta mainonta Googlen mielestä on.
Myös AdWords-optimoinnissa täytyy kuitenkin olla kärsivällinen. Optimoinnin tulokset eivät näy välttämättä aivan parissa päivässä, vaan pitkäjänteisellä työllä tulokset ovat myös AdWordsissa parhaat.
Ylläolevassa kuvassa on kuvaaja erään AdWords-tilin klikkimäärien ja keskimääräisen CPC:n (klikkauskohtainen hinta) kehittymisestä.
Kyseessä on uusi tili, joka perustettiin 12.11.2014. Kuvaajasta pystyy havaitsemaan seuraavat asiat:
- Klikkausmäärät ovat alkaneet nousta vasta tammikuussa. Melko tasaisesta SEO-liikenteestä päätellen kyseessä ei kuitenkaan ole loppu- ja alkuvuoden hakutrendivaihtelu.
- Keskimääräisen CPC:n vaihtelut ovat tasoittuneet.
Kampanjaa on optimoitu noin kahden viikon välein. Optimointitoimenpiteitä ovat olleet mm. avainsanojen poistaminen ja lisääminen, ja mainostekstien vaihtaminen. Optimoimalla kampanjaa aktiivisesti voidaan saavuttaa enemmän klikkauksia samalla hinnalla tai jopa halvemmalla, mutta kuten hakukoneoptimoinnissakin, on mainonnan optimoinnissa hyvä olla kärsivällinen.
Julkaistu alunperin Kirkkaus Analytics-blogissa