Näin teet parempaa aikakauslehti-Instagramia

Törmäsin keväällä LinkedInissä seuraavaan kuvaan:

Kuva oli siis tähän mennessä jo LinkedInin loputtomaan feediin hukatun henkilön toimesta jaettu saatetekstillä, josta saattoi päätellä näiden lukujen olevan positiivinen saavutus.

En voi olla muuta kuin sanaton tehtyäni viime vuonna projektia, jossa maksoin sponsoroiduista julkaisuista tuhansia euroja 50 000 – 100 000 seuraajamäärillä varustetuilta Instagram-julkkiksilta.

Tämä on siis ilmeisesti parasta Instagramia, mihin aikakauslehdet Suomessa pystyvät. Vieläpä lähtökohdissa, missä kaikki näistä julkaisuista edustavat juuri sitä mitä Instagramin 300 miljoonaa käyttäjää siellä mieluiten kuluttavat: luontokuvia, nuorten naisten lifestyleä, ruokakuvia ja sisustusta. Siitäkin huolimatta päästään väsyneeseen alle 30ke seuraajamäärään ja surkeaan alle 10% engagementiin.

Voisin nyt toki esittää kysymyksen, että mikäli tämä on Suomen parasta aikakauslehti-IG:tä, niin mikä on sitten huonointa, mutta kiitos pienimuotoisen mediatalomenneisyyteni – tiedän vastaukset jo.

Edellämainitusta syystä olisi tavallaan tyydyttävää velloa vielä tovi kaikessa tässä surkeudessa, mutta sen sijaan rakentavampaa lienee listata muutamia ideoita, mitä näistä kyseisistä tileistä tulee mieleen sisällön parantamiseksi. Mainittakoon, että nämä vinkit ovat käyttökelpoisia muussakin kontekstissa. Aikakauslehdillä kuitenkin sattuu olemaan niin herkulliset sisältöresurssit käytössä, että on suorastaan syntiä miten huonosti niitä somessa käytetään.

Mennäänpä asiaan.

Mistä Instagramissa on kyse?

Kuten minkä tahansa muun markkinointikanavan kohdalla, on hyvä aivan ensin määritellä muutama asia:

  1. Kuka Instagramia käyttää?
    Vastaa kysymykseen kenelle sisältöä julkaisen.
  2. Miksi Instagramia käytetään?
    Vastaa kysymykseen millaista sisältöä julkaisen.
  3. Miten Instagram toimii?
    Vastaa kysymykseen miten saan maksimoitua sisällön levikin.
  1. Instagramin keskivertokäyttäjä on 18-29 -vuotias nainen.
  2. Instagramia käytetään rentoon ajanviettoon tai inspiroitumiseen itseä kiinnostavien kuvien selaamisen merkeissä.
  3. Instagramissa voi lisätä löydettävyyttä aktiivisuudella muiden sisällöissä/tileillä tai niiden kanssa erilaisilla yhteistöillä, käyttämällä nokkelasti hashtageja ja ostamalla mainontaa.

Lue lisää: 1, 2, 3

Nyt ollaan suurinpiirtein kartalla siitä mistä Instagramissa on kyse. Poimin seuraavaksi muutamia esimerkkejä kehityskohteista edellämainituissa medioissa ja mitä niistä voi oppia.

1. Hashtagit

Upea pöllökuva olisi voinut saada enemmän yleisöä #own hashtagilla.

Globaalissa mediassa levikin saa maksimoitua käyttämällä englantia. Miksi käyttäisit hashtageja pelkästään Suomeksi, mikäli kuvasta voi nauttia myös englanninkielinen? Hashtagit on helpoin tapa lisätä Instagram-levikkiä investoimatta kanavaan valtavia määriä työtunteja.

  • Käytä hashtageja
  • Kun käytät hashtageja, käytä (myös) englanninkielisiä hashtageja
  • Käytä kuvaavia hashtageja. Mieti kuvan sisältöä käyttäjän kannalta: minkä aiheen haun yhteydessä kuvasi on relevanttia löytyä?
  • Tutki hashtageja. Tutki mm. trendaavia hashtageja tai aiheeseen liittyvien hashtagien kuvamääriä: trendaavilla hashtageilla voit parhaimmillaan tavoittaa suuren yleisön tai niche-täsmäiskulla vallata pitkäksi aikaa orgaanisen näkyvyyden tarkasti
Näin minimoit hashtag-löydettävyytesi. Selaakohan kukaan IG-sisältöä hashtagilla #demilehti?

2. Pysy linjassa

Gaalapönötyskuva luontokuvien keskellä ei ollut suurmenestys.

Käsi ylös kuinka moni toivoo näkevänsä Instagram-feedissään kuvia messuständeistä?

Instagramin kaltaisessa ajanvietemediassa kerrytät seuraajia ja pidät ne tuottamalla johdonmukaista sisältöä siitä aiheesta mikä seuraajia kiinnostaa. Analysoi hyvää ja huonoa engagementia ja tee sen osalta johtopäätökset sisällöstä jatkossa. Luontofeedissä halutaan nähdä luontokuvia ja ruokafeedissä ruokakuvia.

3. Unohda narsismi

Jostain syystä suurinosa yritysten Instagram-tileistä on täynnä kuvia messuständeistä tai gaalapönötyksistä. Jos ei ole, niin ainakin niitä tungetaan muuten hyvännäköisen feedin sekaan (ks. kohta 2).

Tapauksissa missä tästä perisynnistä on jotenkuten päästy irti, muistetaan firma kuitenkin mainita vähintään hashtageissa tai kuvatekstissä.

Suurimman osan suosituimmista Instagram-tileistä omistaa yksityiset vaikuttajat tai julkkiset.

Benchmarkkaa näihin

Ulkomailta IG-osaajia toki löytyy vaikka millä mitalla, mutta voit benchmarkata omaa suoritustasi vaikka näihin Suomi-tileihin:

Jaajo: Pidetty julkisuudenhenkilö tuo itsensä tavisten tasolle jakamalla elämäänsä ja ottaa aktiivisesti seuraajat mukaan erilaisilla haasteilla ja kilpailuilla.
Tikis: Inspiroivia fitness-kuvia ja aiheeseen liittyvää lifestyle-sisältöä linkkeineen, mikäli sisällöstä löytyy lisätietoa IG:n ulkopuolelta.

 

ccona: IG-julkkis poimii engagement-piikkejä johdonmukaisella hashtagayksellä ja ylläpitää hyväksihavaittua visuaalista linjaa.
65m2: Sisustussomettaja kuvaa inspiroivaa asuntoaan johdonmukaisella visuaalisella linjalla ja kasvattaa löydettävyyttä hashtageilla.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.