Näin selvität avainsanojen Google-kuukausihakumäärät

Avainsanojen suunnittelija (Keyword Planner) on Googlen AdWords-mainostenhallintajärjestelmän työkalu, jonka avulla on mahdollista selvittää eri avainsanojen kuukausihakumääriä. Vaikka se on ensisijaisesti tarkoitettu käytettäväksi AdWords-mainonnan ohella, on siitä hyötyä myös hakukoneoptimoinnin kannalta sisällöntuotannon työkaluna.

1. Kirjaudu AdWordsiin

Avainsanojen suunnittelijan käyttöä varten tarvitset AdWords-tilin. Tämä on tehtävä, vaikka et käyttäisikään AdWordsia. Rekisteröidy ensin palveluun, mutta älä luo mainoksia mikäli tarkoituksenasi ei ole tehdä mainontaa vaan ainoastaan käyttää avainsanojen suunnittelutyökalua.

2. Avaa Avainsanojen suunnittelija

screenshot-2014-09-10-12-26-52

Avainsanojen suunnittelijan löydät AdWords-käyttöliittymän yläreunasta.

Mikäli käytössä on englanninkielinen AdWords, työkalun nimi on Keyword Planner.

3. Avaa avainsanahaku

screenshot-2014-09-10-12-27-59

4. Lisää avainsanat ja määrittele kohdistus

Voit lisätä avainsanoja kuinka paljon tahansa. Tässä vaiheessa riittää, että mielessä on vain ideoita, sillä työkalu antaa myös ehdotuksia.

Mikäli haluat tietää avainsanojen hakumäärät suomeksi Google.fi:stä, lisää kohdistukseen maaksi Suomi ja kieleksi suomi.

Kun olet valmis, paina Hanki ideoita -nappia.

screenshot-2014-09-10-12-29-15

5. Navigoi välilehdelle Avainsanaideat

screenshot-2014-09-10-12-34-04

Avainsanaideat -välilehdeltä voit nyt selvittää keskimääräiset kuukausittaiset hakumäärät hakemillasi avainsanoilla. Jos selaat sivua alemmas, löydät Googlen ehdotuksia saman teeman sanoista. Näitä ideoita kannattaa vertailla itse ehdottamiisi sanoihin, mikäli niiden joukosta löytyisi runsaammin haettua sanastoa.

Hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeintä dataa on ainoastaan keskimääräiset kuukausittaiset haut. Hintatarjoukset ja kilpailu liittyvät ainoastaan AdWordsiin, eli mikäli et tee avainsana-analyysia mainontaa ajatellen, niistä ei tarvitse välittää.

Huom! Joissain tapauksissa AdWords-kilpailutilanne voi antaa viitteitä myös hakukoneoptimoinnin kilpailutilanteesat!

6. Kuukausittaiset hakumäärät

Samalla työkalulla pystyt selvittämään myös kuukausittaiset hakumäärät. Voit siis ottaa helposti selvää myös kausittaisista hakutrendeistä.

screenshot-2014-09-10-12-37-31

7. Hakutulosten tallentaminen

Voit halutessasi myös tallentaa hakutuloksesi tietokoneellesi. Lisää ensin tallennettavat avainsanat suunnitelmaan ja lataa sen jälkeen suunnitelma oikealle avautuvasta ikkunasta. Varoituksen sanana, että ladattava tiedosto ei ole kaikkein selkein dokumentti, mutta siihen kannattaa tästä huolimatta tutustua.

screenshot-2014-09-10-12-38-55

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.