Sivu-uudistus ja hakukoneoptimointi

Sivu-uudistus on toimenpide, joka voi joko parantaa hakukonenäkyvyyttä merkittävästi tai romuttaa sen kokonaan. Ensimmäinen skenaario on yleensä seuraus teknisen haasteiden korjaamisesta, mutta sekään ei aina riitä katastrofin välttämiseksi.

Tärkeintä mitä sivuston uusimisessa pitää hakukonenäkökulmasta ottaa huomioon on se, että hakukone ohjataan vanhaa sisältöä vastaavaan sisältöön.

Käytännössä mikäli Google on indeksoinut sivun http://www.tilitoimisto.fi/kirjanpito.html ja se löytyy ensimmäiseltä sijalta hakusanalla kirjanpito, olettaa Google sivun olevan poistettu mikäli uudella sivustolla url-osoite onkin muotoa http://www.tilitoimisto.fi/kirjanpito/. Tällöin tärkeä sijoitus hakukoneessa menetetään ja pahimmassa tapauksessa koko sivusto joutuu Googlen mustalle listalle.

Googlen logiikka tässä on yksinkertainen. Mikäli sivuston url-rakenne ja sisältö muuttuvat radikaalisti, johtuu tämä yleensä sivuston myymisestä tai sisällön uusimisesta kokonaan. Tällöin hakukoneen täytyy päätellä uudestaan onko sivuston uusi sisältö relevanttia käyttäjälle ja hakukoneoptimointi joudutaan aloittamaan alusta. Tämän välttämiseksi on erittäin tärkeää osoittaa hakukoneelle mistä vanha sisältö löytyy.

301-uudelleenohjaukset

Suositeltu tapa osoittaa vanhan sisällön uusi sijainti hakukoneelle on käyttää 301-uudelleenohjauksiksi kutsuttua menetelmää. Käytännössä hakemiston juureen lisätään .htaccess -niminen tiedosto, jonka 301-uudelleenohjauskomennot ohjaavat sekä käyttäjän selaimen että hakukoneen vanhasta url-osoitteesta uuteen.

Esimerkiksi:

 Redirect 301 /vanha-url.html /uusi-url.html

Tämä komento ohjaa sekä käyttäjän selaimen että hakukoneen osoitteesta http://www.sivusto.fi/vanha-url.html osoitteeseen http://www.sivusto.fi/uusi-url.html.

Suositus on ohjata vähintään kaikki tärkeä ja runsaasti liikennettä keräävä sisältö uuteen paikkaan. Tällöin saavutettu hakukonenäkyvyys säilytetään myös sivustouudistuksen yhteydessä.

The post Sivu-uudistus ja hakukoneoptimointi appeared first on Kirkkaus Analytics.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

http://www.kirkkaus.fi/blogi/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.