5 sisällöntuotannon vinkkiä joista kilpailijasi tappaisi

Startupmoon tutki satoja erilaisia blogeja ja teki niistä loistavia johtopäätöksiä siitä miten verkkosisältö kannattaa otsikoida.

Vaikka pohjatyö on tehty blogien pohjalta, samat vinkit on hyödynnettävissä muussakin verkkosisällössä. Tavoitteena on mahdollisimman tehokkaasti otsikoitu artikkeli, jotta sen sosiaalisen median jakomäärät ja klikkausprosentit saadaan maksimoitua.

Suosittelen lukemaan myös alkuperäisen artikkelin, mutta tässä tärkeimmät pointit kiteytettynä suomeksi.

1. Voimasanat

Lisää viattomaan artikkeliin voimakkaita ja pelottavia sanoja: tappaa, pelko, kuolema, sota.

  • ”Oracle valmistautuu tappamaan mySQL:n”
  • ”’Big data’ on kuollut. Mitä seuraavaksi?”

Esimerkkiartikkelit ovat hyvin teknisiä, mutta voimakkaat sanat pistävät silmään ja houkuttelevat klikkaamaan.

Myös positiiviset sanat toimivat, mikäli ne ovat erityisen tunteisiin vetoavia. Kokeile: rakkaus, äiti.

2. Negatiivisuus

Yritä kääntää otsikko sellaiseksi, että siinä esiintyy sana ei tai sen muoto on muuten negatiivinen.

  • ”Apple ei ole kaikkein kannattavin yhtiö maailman historiassa”
  • ”Pilvipalvelut: Kyse ei ole hinnasta”

Esimerkkiartikkelit olisi voinut myös nimetä siten, että niissä ei esiinny sanaa ei. Nimeäminen esimerkkien mukaisesti on kuitenkin tehokkaampaa.

”Ohjelma jota ilman et voi elää” toimii todennäköisesti paremmin kuin ”Ohjelma joka parantaa elämääsi”.

3. Numerot

Numeroiden käyttö on hyvin yleistä Suomessakin. Numeroiden käyttökin on kuitenkin oma tieteenlajinsa.

  • Käytä listoja: ”8 syytä…”, ”15 vinkkiä, joilla…”
  • Käytä mieluummin numeroita sellaisenaan kuin kirjoittamalla ne – ”10 tapaa, joilla…” toimii paremmin kuin ”Kymmenen tapaa, joilla…”.
  • Tee sisällöstä luotettavampi numeroilla – ”3200 verkkosivua vahingoittui””88% opiskelijoista sanoo”.
  • Suurempi numero on parempi – ”35 tapaa, joilla…”, toimii todennäköisesti paremmin kuin ”5 tapaa, joilla…”.
  • Käytä aikamääreitä – ”Kuinka x 4 päivässä”.
  • Käytä numeroa otsikon alussa – ”5 tapaa joilla sosiaalinen media muuttaa maailmaa” toimii todennäköisesti paremmin kuin ”Sosiaalisen median 5 tapaa muuttaa maailmaa”.

 4. Opettavainen sisältö

Ihmiset tykkäävät opetella uusia asioita. Erityisesti jos sen voi tehdä viidessä minuutissa ja se on suunnattu aloittelijalle.

  • ”Aloittelijan opas…”
  • ”5 tapaa…”

”Aloittelijan opas Android SDK:hon” toimii todennäköisesti paremmin kuin ”Kuinka käyttää Android SDK:tä”.

5. Tunnetut brändit

Jos artikkelisi koskee tunnettua brändiä, käytä sitä otsikoinnissa. Mutta vaikka artikkelisi ei koskisi tunnettua brändiä, voit ratsastaa brändinimellä siitä huolimatta vertaamalla siinä käsiteltävää tuotetta tai palvelua tunnettuun brändiin.

  • ”Kuinka Facebook käsittelee…”
  • ”x on Twitter opiskelijoille”

Mikä ei toimi

Lyhyesti vielä teemoja ja sanoja, joiden on todettu toimivan huonosti.

  • Viralliset tiedotteet – ”tiedottaa”, ”tiedote”
  • Positiiviset artikkelit – ”voittaa”, ”kasvaa”, ”laajentuu”
  • Minä tai sinä. Yleinen oletus on, että kohdistus lukijalle otsikoinnissa toimii, mutta tämän tutkimuksen perusteella eroja ei ole suuntaan tai toiseen.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.