Hakukonemarkkinointi ja suomen kielen haasteet

Suomen kielen taivutusmuodot tuovat hakukoneoptimointiin ja AdWords-mainontaan sekä haasteita että mahdollisuuksia. Kerron hieman Googlen suhtautumisesta erilaisiin avainsanavariaatioihin.

Googlen päivitykset kuten Hummingbird ovat onnistuneet aiheuttamaan aivan luokatonta ahdistusta monille. Fakta on kuitenkin se, että esimerkiksi Hummingbirdin Conversational Search -ominaisuutta ei tulla Suomi-Googlessa lähivuosina näkemään. Jopa not provided aktivoitui Google.fi:ssä leppoisasti muutaman vuoden viiveellä.

Päivitystahdin hitaus antaa viitteitä myös siitä kuinka hyvin Google osaa suomea. Google nimittäin käsittelee suomen kieltä hyvin vaihtelevasti. Taivutusmuodot se ymmärtää joskus ja synonyymit vielä sitäkin harvemmin.

Nyrkkisääntönä kannattaa pitää sitä, että mitä runsaammin haettuja avainsanoja niin sitä todennäköisemmin Google on osannut yhdistellä taivutusmuodot ja synonyymit. 

Taivutusmuodot

vakuutus

Kuvan esimerkissä Google ei ymmärrä, että vakuutus (1900 hakua /kk) ja vakuutuksia (50 hakua /kk) tarkoittavat samaa asiaa.

Mahdollisuus: Mikäli hakukoneoptimointi tuntuu haasteelliselta sanan perusmuodolla, optimoi sivusto näkymään sen taivutusmuodoilla. Kuukausittaiset hakumäärät ovat näissä yleensä pienempiä, mutta tulokset saavutettavissa helpommin.

Haaste: Avainsanan eri taivutusmuotojen käyttäminen tekstisisällössä, jotta kattava hakukonenäkyvyys sanastolla saavutetaan. Google saattaa myös yhdistää taivutusmuodot yllättäen, jolloin näkyvyys muuttuu radikaalisti.

Synonyymit

lennot

Kuvan esimerkissä Google on ymmärtänyt, että edulliset lennot (1600 hakua /kk) tarkoittaa samaa asiaa kuin halvat lennot (110 000 hakua /kk). Edulliset vakuutukset (20 hakua /kk) ei kuitenkaan ole sen mielestä sama asia kuin halvat vakuutukset (40 hakua /kk).

Mahdollisuus: Mikäli hakukoneoptimointi tuntuu haasteelliselta sanan enemmän haetulla synonyymillä, optimoi sivusto näkymään vähemmän käytetyllä versiolla. Kuukausittaiset hakumäärät ovat näissä yleensä pienempiä, mutta tulokset saavutettavissa helpommin.

Haaste: Google saattaa yhdistää synonyymit yllättäen, jolloin näkyvyys muuttuu radikaalisti.

AdWords-mainonta ja taivutusmuodot

Hakukoneoptimoinnissa sanoja, lauserakenteita ja ilmaisumuotoa muuttamalla taivutusmuoto-ongelmat on helppo välttää, mutta AdWordsissa tietämättömyys niiden suhteen voi kostautua rahallisesti.

AdWords-mainonnan klikkihinnat on mahdollista painaa erittäin alas esimerkiksi laskeutumissivun optimoinnilla. Mahdollisimman edullinen AdWords-kampanja kuitenkin vaatii sen, että mainostettava avainsana, mainosteksti ja laskeutumissivu ovat Googlen mielestä relevantteja. Käytännössä mikäli mainostettava avainsana on vakuutukset, tulee mainostekstissä ja laskeutumissivulla lukea jotain vakuutuksista.

Googlen yhdistämättömät taivutusmuodot ja synonyymit saattavat kuitenkin kostautua huonoilla laatupisteillä. Mainostettava avainsana saa huonot laatupisteet mikäli sen taivutusmuoto on erilainen kuin mitä mainoksessa ja laskeutumissivulla esiintyy. Tällöin klikkihinnat ovat korkeammat ja mainos ei välttämättä näy kun avainsanalla haetaan.

Screenshot 2014-06-15 15.19.21

Kuva: Huomaa, että vaikka olisit määritellyt avainsanakohdistukset vaihtoehtoisille muunnelmille, tämä ei takaa sen toimivuutta. Todellinen tilanne selviää kokeilemalla.

Ratkaisuvaihtoehdot:

1. Tee kaikille taivutusmuodoille ja synonyymeille omat mainosryhmät. Se on juuri niin työlästä kuin miltä se kuulostaakin. Käytännössä joudut tekemään jokaiselle taivutusmuodolle omat mainosryhmät joissa käytetään ainoastaan tiettyä taivutusmuotoa avainsanana, mainostekstissä ja laskeutumissivulla.

2. Käytä DKI:tä (Dynamic Keyword Insertion) ja laajoja avainsanoja. 

Screenshot 2014-06-15 15.18.43Kuva: Mainoksen relevanttiutta on mahdollista parantaa dynaamisella avainsana-asettelulla. Tällöin mainostekstissä näytetään se avainsanan mihin käyttäjän haku on kohdistunut.

Screenshot 2014-06-15 15.18.04Kuva: Laajojen avainsanojen käyttäminen antaa enemmän anteeksi myös taivutusmuotohaasteissa. Mikäli käytät useampaa kuin yhtä sanaa, pakota kohdistus molemmille avainsanoille plus-merkillä.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Yksi kommentti artikkeliin ”Hakukonemarkkinointi ja suomen kielen haasteet

  1. Kiitos selkeäkielisestä ja selkeästi asiantuntevasta artikkelista!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.