Viime viikon shokkiuutinen koski Googlen Not provided -päivitystä. Käytännössä Google kätkee tästä lähtien kaiken avainsanadatan Not provided -tuloksen alle. Tämä ei varsinaisesti ole mikään yllätys, sillä viimeiset pari vuotta osa datasta on mennyt sinne jo. Tästä aiheesta kirjoitin pari vuotta sitten Tuloksen blogiin. Nyt Not provided vaan laajennettiin suojatun yhteyden kautta tehdyistä hauista myös muihin hakuihin.
Analyticsin käyttäjälle hakuliikenteen avainsanojen seuraamisesta tulee hankalampaa, mutta SEOn kuolettaminen on silti aivan turhaa. Toisin kuin Snoobi, joka ei nähtävästi vaivautunut etsimään blogiinsa sopivia kuvia aiheesta vaan käytti Googlen oman uutisen raflaavia kuvituskuvia pelottelemaan asiakkaita (ainakin mun asiakkaat hyppi seinille), niin tässä muutama kuva aiheesta mun asiakkaiden tileistä:
Miten sopeudut
Itse olen maininnut Not provided -ongelmasta jokaisessa tekemässäni raportista vuodesta 2011 lähtien, mutta koska se on silti osoittautunut melkoiseksi yllätykseksi, tässä muutama vinkki miten sopeutua tilanteeseen:
1. Verkkovastaavan työkalut
Googlen Verkkovastaavan työkalujen Hakulausekenäkymästä näet edelleen avainsanoja, sijainteja ja klikkausmääriä:
2. AdWords
AdWordsissa voi edelleen seurata tehokkuutta eri avainsanoilla ja hyödyntää sitä luonnollisen hakuliikenteen haalimisessa.
3. Aloitussivut
Keskity jatkossa seuraamaan enemmän aloitussivuja Analyticsistä. Mikäli suurin osa luonnollisesta hakuliikenteestä saapuu pelkästään etusivulle, on se aika selkeä merkki siitä, että liikenne koostuu pelkästä brändisanaliikenteestä.
4. Muut työkalut ja kokonaisuus
Käytä muita työkaluja. Esimerkiksi Cuutiolla voit tsekata miltä sijoituksilta löydyt Googlesta toimialasi avainsanoilla. Jos laskeutumissivut löytyvät hyvin, niille saapuva liikenne näkyy Analyticsin aloitussivudatassa.
Ja muutenkin: Älä kyttää pikkuasioita, vaan keskity kokonaisuuteen. Tuota sivustollesi laatusisältöä toimialasi tärkeimmillä avainsanoilla äläkä stressaa pienistä ominaisuusmuutoksista analytiikassa. Hakukoneoptimointi ei ole muuttunut miksikään.
Mulla on ollut jo pitkään aika monella saitilla reippaasti päälle 50% (not provided)-skeidaa. En oo ees viittiny alkaa arvioimaan todellisia lukuja eri termeille, koska ne tuskin pitävät yhtään paikkaansa 🙂 Muuten oon käytännössä aika aktiivisesti tsekannu aloitussivuja GA:sta ja webmasters toolsista sillon kuin volyymia on tarpeeksi. Ootko muuten huomannut, että aina adwords-termien ja maksuttomien termien myynnit ei kulje käsi kädessä? Yleensä ne menee kyllä aika yks yhteen, mutta pari mielenkiintosta poikkeustakin tullut vastaan 🙂
Joo, ei todellakaan kulje. AdWordsissa voi olla ihan ihme settiä, jotka ei toimi maksuttomassa ja toisin päin. 😀