Googlen Not provided -päivitys – iso kyynel!

8c9b3301cc48773e5d3330cc4075c79e
Not provided-draamaa, klikkaa auki!

Viime viikon shokkiuutinen koski Googlen Not provided -päivitystä. Käytännössä Google kätkee tästä lähtien kaiken avainsanadatan Not provided -tuloksen alle. Tämä ei varsinaisesti ole mikään yllätys, sillä viimeiset pari vuotta osa datasta on mennyt sinne jo. Tästä aiheesta kirjoitin pari vuotta sitten Tuloksen blogiin. Nyt Not provided vaan laajennettiin suojatun yhteyden kautta tehdyistä hauista myös muihin hakuihin.

Analyticsin käyttäjälle hakuliikenteen avainsanojen seuraamisesta tulee hankalampaa, mutta SEOn kuolettaminen on silti aivan turhaa. Toisin kuin Snoobi, joka ei nähtävästi vaivautunut etsimään blogiinsa sopivia kuvia aiheesta vaan käytti Googlen oman uutisen raflaavia kuvituskuvia pelottelemaan asiakkaita (ainakin mun asiakkaat hyppi seinille), niin tässä muutama  kuva aiheesta mun asiakkaiden tileistä:

Not provided -osuus on noussut jatkuvasti, joten asia ei ollut kenellekään arvonsa tuntevalle SEO-gurulle yllätys.
Not provided -osuus on noussut jatkuvasti, joten asia ei ollut kenellekään arvonsa tuntevalle SEO-gurulle yllätys.
Tällä listalla ei nyt sitten tulla pian enää muita avainsanoja näkemään. Tosin eipä niitä ole hirveästi näkynyt enää kahteen vuoteen. Jos tämä on SEO-konsulttisi mielestä pohja koko sivustosi optimoinnille niin anna sille kenkää.
Tällä listalla ei nyt sitten tulla pian enää muita avainsanoja näkemään. Tosin eipä niitä ole hirveästi näkynyt enää kahteen vuoteen. Jos tämä taulukko on SEO-konsulttisi mielestä pohja koko sivustosi optimoinnille niin anna sille kenkää.

Miten sopeudut

Itse olen maininnut Not provided -ongelmasta jokaisessa tekemässäni raportista vuodesta 2011 lähtien, mutta koska se on silti osoittautunut melkoiseksi yllätykseksi, tässä muutama vinkki miten sopeutua tilanteeseen:

1. Verkkovastaavan työkalut

Googlen Verkkovastaavan työkalujen Hakulausekenäkymästä näet edelleen avainsanoja, sijainteja ja klikkausmääriä:

Screen Shot 2013-09-30 at 5.21.52 PM
Hakulausekkeet Verkkovastaavan työkaluissa.

2. AdWords

AdWordsissa voi edelleen seurata tehokkuutta eri avainsanoilla ja hyödyntää sitä luonnollisen hakuliikenteen haalimisessa.

Screen Shot 2013-09-30 at 5.25.59 PM

3. Aloitussivut

Keskity jatkossa seuraamaan enemmän aloitussivuja Analyticsistä. Mikäli suurin osa luonnollisesta hakuliikenteestä saapuu pelkästään etusivulle, on se aika selkeä merkki siitä, että liikenne koostuu pelkästä brändisanaliikenteestä.

4. Muut työkalut ja kokonaisuus

Käytä muita työkaluja. Esimerkiksi Cuutiolla voit tsekata miltä sijoituksilta löydyt Googlesta toimialasi avainsanoilla. Jos laskeutumissivut löytyvät hyvin, niille saapuva liikenne näkyy Analyticsin aloitussivudatassa.

Ja muutenkin: Älä kyttää pikkuasioita, vaan keskity kokonaisuuteen. Tuota sivustollesi laatusisältöä toimialasi tärkeimmillä avainsanoilla äläkä stressaa pienistä ominaisuusmuutoksista analytiikassa. Hakukoneoptimointi ei ole muuttunut miksikään.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

5 kommenttia artikkeliin ”Googlen Not provided -päivitys – iso kyynel!

  1. Mulla on ollut jo pitkään aika monella saitilla reippaasti päälle 50% (not provided)-skeidaa. En oo ees viittiny alkaa arvioimaan todellisia lukuja eri termeille, koska ne tuskin pitävät yhtään paikkaansa 🙂 Muuten oon käytännössä aika aktiivisesti tsekannu aloitussivuja GA:sta ja webmasters toolsista sillon kuin volyymia on tarpeeksi. Ootko muuten huomannut, että aina adwords-termien ja maksuttomien termien myynnit ei kulje käsi kädessä? Yleensä ne menee kyllä aika yks yhteen, mutta pari mielenkiintosta poikkeustakin tullut vastaan 🙂

    1. Joo, ei todellakaan kulje. AdWordsissa voi olla ihan ihme settiä, jotka ei toimi maksuttomassa ja toisin päin. 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.