Hakukoneoptimoinnin perusasiat: Ohjaa sama sisältö yhteen domainiin

Yksi tärkeimmistä asioista hakukoneoptimoinnissa on keskittää samaan paikkaan ohjaava liikenne yhteen domainiin. Tämä tehdään seuraavista syistä:

  • Mikäli eri domaineista ja url-osoitteista löytyy sama sisältö, Google saattaa rankaista siitä. Googlen perusperiaatteeisiin kuuluu tarjota hakukoneen käyttäjille uniikkia sisältöä.
  • On tärkeää keskittää linkkivoiman yhdelle domainille – yhteen paikkaan.

Kerron esimerkin. Kuvitteellisella remontointiyritykselläni Remppareiska Oy:llä on hallussaan seuraavia domaineja:

  • remppareiska.fi
  • remppareiska.com
  • remppareiska.net
  • remonttireiska.fi
  • remontointipalvelureiska.fi
  • reiskaremontit.fi

Valitsen päädomainiksi remppareiska.fi:n, joten 301-uudelleenohjaan kaikki muut domainit kyseiseen url-osoitteeseen. Tämän lisäksi 301-uudelleenohjaan myös www.remppareiska.fi -domainin remppareiska.fi -domainiin ilman www-alkua.

Ohjauksen jälkeen kävijän kirjoittaessa selaimen osoiteriville domainin, se muuttuu automaattisesti oikeaksi domainiksi.

Miten 301-uudelleenohjaan?

301-uudelleenohjaus tapahtuu palvelinkansion juureen sijoitettavan .htaccess -tiedoston avulla. Artikkelissa ”Hakukoneoptimointi .htaccess-uudelleenohjauksilla” kerron esimerkkejä.

Hyvä tietää: synonyymejä 301-uudelleenohjaukselle

301-uudelleenohjauksesta saatetaan puhua eri nimillä. Tiedät, että tätä asiaa tarkoitetaan, kun joku puhuu esimerkiksi:

  • .htaccess-uudelleenohjauksesta
  • Domainin tai url-osoitteen uudelleenohjauksesta
  • Hakukoneoptimointiuudelleenohjauksesta
  • 301-redirect tai .htaccess-redirect

Lue myös:

 

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Yksi kommentti artikkeliin ”Hakukoneoptimoinnin perusasiat: Ohjaa sama sisältö yhteen domainiin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.