Natiivimainonta soluttautuu alkuperäissisältöön

natiivimainonta

Jotta otsikoinnin tärkeyden korostaminen ei jäisi tyhjäksi puheeksi, lienee paikallaan esitellä vuoden sisältötrendi eli natiivimainonta.

Kyseessä on seksikäs trenditermi tutulle asialle, eli mainoksen julkaiseminen mainoskanavan muuhun sisältöön sopivassa formaatissa. Termi viittaa juurikin mainoksen sovittamiseen kanavan alkuperäissisältöön.

Jossain yhteyksissä sitä on myös nimitetty sisältömainonnaksi tai mainossisällöksi, blogipiireissä taas sponsoroiduksi sisällöksi.

Koska oikeaoppiseen verkkosisällöntuotannon prosessiin kuuluu olennaisesti avainsana-analyysi, kilpailutin nämä termit. Tämän perusteella termiksi näyttäisi olevan vakiintumassa juurikin natiivimainonta ja kiinnostus sitä kohtaan on selvässä kasvussa:

Screenshot 2015-06-04 14.40.49

Onneksi firmat on heräämässä siihen. Se on nimittäin aivan poskettoman tehokasta.

Mitä natiivimainonta on?

  1. Ennen kaikkea natiivimainonta on tapa mainostaa sisällön kautta erilaisissa sisältökanavissa kuten verkkosivut, sosiaalinen media ja myös printti.
  2. Siinä missä banneri- tai linkkimainonta koetaan usein ärsyttäväksi ja niiden piilottamiseksi on saatavilla erilaisia työkaluja, sulautuu natiivimainonta osaksi muuta sisältöä.
  3. Perinteisimmästä mainostajan tuottamasta sponsoroidusta sisällöstä natiivimainonnan erottaa se, että sitä ei tuota mainostaja vaan kanavan omat tuottajat joko kokonaan tai yhteistyössä mainostajan kanssa.
  4. Parhaimmillaan se on huomaamaton mainostustapa, joka tarjoaa laadukasta ja hyödyllistä sisältöä samaan tapaan kuin muukin kyseisen kanavan sisältö.
  5. Sen formaatti voi olla mikä tahansa: artikkeli, kuva, video, audio, sosiaalisen median päivitys, kommentti tai yhdistelmä näitä kaikkia.

Esimerkkejä natiivimainonnasta

Natiivimainontaa on esimerkiksi:

  • Itsehoitolääkkeen esittelyartikkeli terveystietosivustolla
  • Liikuntakeskuksen kesäjäsenyystarjous kehonrakennukseen keskittyvällä Facebook-sivulla
  • Uistinesittelyvideo kalastukseen liittyvässä YouTube-kanavassa
  • Blogiartikkeli, jossa bloggaaja esittelee ravintolan mihin hänet on kutsuttu syömään

…ja konkreettisella tasolla seuraavat esimerkit ja miksi ne ovat hyvää natiivimainontaa:

1. IBM:n artikkeli The Atlanticissa (kuva alla)

Artikkelissa tuodaan esille sen olevan sponsoroitua sisältöä. Artikkelin kirjoittaja ei ole nimetön ja kasvoton ”yrityksen edustaja”, vaan hänestä on esillä nimi, titteli ja kuva. Artikkeli on hyötysisältöä, joka ei tuo esille yrityksen palveluita liian mainoksenomaisesti, vaan kertoo sen osaamisesta vakuuttavalla ja sivuston käyttäjälle hyödyllisellä tavalla.

natiivimainonta-ibm

2. Humoristinen Microsoftin Internet Explorer -video (video alla) Onion Labsin YouTube-kanavassa

Video ei ole liian mainoksenomainen, ja se on lyhyt, ytimekäs ja YouTuben henkeen sopiva, eli ei liian ammattimainen.

4 syytä kokeilla natiivimainontaa

  1. Se ei näytä ärsyttävältä mainokselta. Tästä syystä sen konversio on yleensä erittäin hyvä.
  2. Ja koska natiivimainonta on kanavan oman sisällön mukaista, sillä on erittäin suuri viraalipotentiaali.
  3. Molemmat osapuolet hyötyvät siitä: sisällön julkaisija saa mainostuloja ja sisältöä, ja mainostaja saa itsensä esille tavanomaista mainontaa vähemmän ärsyttävällä tavalla.
  4. Sen tuottaminen on edullista, sillä koko tuotannon tai suurimman osan siitä tekee sisällön julkaisija kalliin mainostoimiston sijaan.

The post Natiivimainonta soluttautuu alkuperäissisältöön appeared first on Kirkkaus Analytics.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

http://www.kirkkaus.fi/blogi/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.