Verkkokauppa näkymään Googlessa – 2 kuumaa vinkkiä

Verkkokauppojen hakukoneoptimointi on mielenkiintoista. Mahdollisuuksia löytyä Googlesta on yhtä paljon kuin tuotteita ja tuotekategorioitakin. Monta asiaa voi tehdä oikein – mutta myös väärin.

Näillä kahdella vinkillä pääset kuitenkin hyvin alkuun:

1. Avainsanalla tulee olla kohdistettu laskeutumissivu

Verkkokaupoista uupuu aina joko a) avainsanalle kohdistettu laskeutumissivu kokonaan tai b) riittävä sisältö avainsanalle kohdistetulta laskeutumissivulta.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli haluat sijoittua sanalla piilolinssit, tulee kyseinen avainsana esiintyä seuraavissa elementeissä:

  • Title
  • Description
  • URL-osoite
  • H1-otsikko
  • Linkkiteksti valikossa
  • Kuvausteksti sivulla

Verkkokauppaohjelmistot ovat nykypäivänä sen verran älykkäitä, että suurinosa hoituu itsenstään luodessa kategoriaa tai tuotetta. Kuvausteksti kuitenkin jää yleensä puuttumaan. Tuotelistauksesta huolimatta myös kategoriasivulla on hyvä olla muutama kappale kategorian tuotteisiin liittyvää tekstiä. Tällöin Google pitää sivua auktoriteettina.

Kuvaavat kategoriatekstit tekevät verkkokaupan Google-sijoituksille ihmeitä.

2. Varo tuplasisältöä!

Verkkokaupat voivat olla todellisia tuplasisältögeneraattoreita. Tuplasisältöä on hyvä varoa siksi, että Googlen indeksoidessa kaksi samansisältöistä sivua, sillä on tapana suuttua. Google haluaa tarjota käyttäjilleen uniikkia sisältöä, joten tuplasisältö vaikeuttaa hyville sijoituksille pääsemisen lisäksi myös itse indeksoitumista. Negatiiviset vaikutukset voivat vaikuttaa verkkokauppaan kokonaisuudessaan.

Verkkokaupoissa esiintyy kolme tyypillisistä tuplasisältöongelmaa:

  1. Ongelma:Samantyyppisillä tuotevariaatioilla on sama sisältö

    Ratkaisu: Huolehdi, että laskeutumissivujen sisältö on uniikkia. Mikäli tuotetta ”Paita” on kolmessa eri värissä ja haluat tehdä jokaiselle oman sivun, yksilöi tuotteet tällöin liittämällä kohdan 1. elementteihin paidan ominaisuus. Tällöin Googlelle sivuja on useampi ja kaikki ovat uniikkeja: ”Punainen paita”, ”Sininen paita” jne.

  2. Ongelma:Hakuominaisuus generoi tuplasisältöä

    Ratkaisu:Verkkokauppojen hakuominaisuudet generoivat usein tuplasisältöä niiden teknisestä toteutuksesta johtuen. Hakutulossivulla saattaa lukea Titlessä ja H1:ssä pelkästään ”Haku”, mutta URL-osoite on eri. Tällöin Googlella on mahdollisuus indeksoida eri hakusivuja ja tuottaa identtisten Title- ja H1-elementtien vuoksi tuplasisältöä.Lisää itse tai pyydä teknistä toteuttajaasi yksilöimään hakusivut siten, että niiden otsikot ovat esimerkiksi ”Haun tulokset hakusanalla: paita”. Hakusivulle on myös hyvä kirjoittaa ennen tuloksia lyhyt teksti, jossa on haun mukaan muuttuvia kohtia. Esimerkiksi: Haun tulokset hakusanalla: paita. Haku tuotti 25kpl tulosta, joita voit selata alla.”

  3. Ongelma: Sisältö on kopioitu muualta

    Ratkaisu: Kun tuotat verkkokauppaasi tuotekuvauksia tai kategoriatekstejä, älä missään nimessä kopioi niitä ainakaan identtisinä muualta. Parhaimpaan tulokseen pääset, mikäli tuotat teksti itse tai jätät sen ammattilaiselle. Äärimmäisessäkin tapauksessa muokkaa tekstejä edes vähän. Tällöin Googlen ei tarvitse turhautua siitä, kumpi sen indeksistä löytyvistä sivuista mahtaa olla auktoriteetti eivätkä sivustosi sijoitukset kärsi.

Hakukoneystävällinen verkkokauppaohjelma?

Mikäli etsit hakukoneystävällistä verkkokauppa-alustaa, kannattaa ehdottomasti tutustua kotimaiseen MyCashflow-verkkokauppaohjelmaan. MyCashflowta kehitetään yhdessä Suomen parhaiden hakukoneoptimoinnin ammattilaisten kanssa!

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

3 kommenttia artikkeliin ”Verkkokauppa näkymään Googlessa – 2 kuumaa vinkkiä

  1. Itse olen taistellut pitkään tuotekuvausten kanssa, meillä on yksinkertaisesti niin pirusti tuotteita etten ole vielä keksinyt miten voisin sisältöä tuottaa järkevästi ja kustannustehokkaasti. Pystymme hikiseen ylläpitämään ja tuottamaan tuotesisällöt parhaiten myyville tuotteille. Onko sulla tähän jotain hyviä kokemuksia?

    1. Tämä tuottaa aina vähän haasteita. Tähän mennessä olen törmännyt kolmeen melko hyvään ratkaisuun:

      1) Osta sisältö jostakin.

      2) Tuota sisältö harjoittelijalla, assarilla tai jollakin muulla, jolla on luppoaikaa ottaa vastaan välttämättömiä ja semi-ikäviä delegointeja.

      3) Avaa yhtiökumppanisi kanssa lauantai-iltana pullo viiniä ja ryhtykää naputtelemaan itse.

      1. Moni tuote vaatii erikoisosaamista, joten ei voi palkata randomia kirjoittamaan 🙁

        Oon tosin pohtinu että ostamalla keskinkertaista tekstiä niin se olisi kummiski parempi kuin ei mikään ja sen jälkeen avaisin kommentoinnin meidän asiakkaille koska he pystyvät tuottamaan laadukasta sisältöä. Mut tiedä sit, katsotaan miten käy, kesällä ollan taas fiksumpia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.