Nyt kun Not provided -järkytyksestä on selvitty, on varmaan hyvä vilkaista ihan oikeita uutisia. Samalla viikolla, kun koko Suomen pienen SEO-skenen uutisoinnin täytti turhanpäiväinen Not provided -hössötys, julkaisi Google suurimman päivityksensä vuosiin. Siinä missä intialaiset mellakoimaan saaneet Panda ja Pingviini olivat vain päivityksiä Googlen vanhaan algoritmiin, Humminbird-päivitys uusi algoritmin kokonaan.
Hakualgoritmi tarkoittaa tapaa, jolla Google järjestää miljoonat tarjolla olevat nettisivut käyttäjän hakua vastaavaan järjestykseen. Käytännössä Humminbird-päivitys tarkoittaa sitä, että hakujesi tulokset on järjestetty jo kuukauden verran hieman eri tavalla.
No, loppujen lopuksi kukaan ei edes huomannut mitään eikä tämäkään niin iso juttu ollut. Google tekee jatkuvasti muutoksia hakukoneeseensa, mutta niin kauan kuin yrityksesi sivustolla on laatusisältöä, se on todennäköisesti turvassa. Vilkaistaan kuitenkin Humminbirdiä käytännössä.
Humminbird käytännössä
Jälleen kerran, Google on tapansa mukaan hyvin salaperäinen päivityksensä yksityiskohdista. ”Conversational Search” eli keskusteleva haku on yksi esimerkeistä mitä päivitykseen liittyen on esitetty. Se ei ensivilkaisulta välttämättä vaikuta aivan hypensä arvoiselta, mutta herättää ajatuksia ja spekulaatiota.
Conversational Search
Keskusteleva haku ei valitettavasti toimi kirjoittamalla kysymyksiä, vaan ainoastaan hakukoneen puheentunnistusmenetelmällä. Ominaisuus kuitenkin antaa esimakua siitä mitä algoritmipäivityksen myötä on luvassa. Lainaan kuvakaappauksia SearchEngineLandista.
Olen tilanteessa, jossa olen kiinnostunut Barack Obaman iästä. Tyypillinen tapa tiedustella sitä Googlelta olisi tietysti kirjoittaa hakuun ”barack obama age”. Hakukoneoptimointimielessä tämä on kuitenkin ollut ongelmallista, sillä mikäli sisällöntuotantoa yritetään kohdistaa tämänkaltaisille hauille liikaa, tulee sisällöstä hyvin tönkköä. Humminbird kuitenkin mahdollistaa sen, että voin osoittaa kysymyksen Googlelle suoraan:
Kysymyksen jälkeen olen kiinnostunut tietämään Obamasta lisää. Kysyn seuraavaksi hänen vaimostaan,mutta en haulla ”barack obama wife” vaan ”who is his wife”. Haku palauttaa:
Koska Michelle Obama on ollut viimeisin vastaus, kysyessäni seuraavaksi ”how old is she”, Google muistaa edellisen hakuni:
Google on tarjonnut aikaisemminkin hakijan sijaintiin perustuvia vastauksia, eli Helsingissä ravintoloita hakeva henkilö näkee hakutuloksissa Helsingissä sijaitsevia ravintoloita. Sijainnintunnistus toimii myös keskustelussa:
Spekulaatio
Humminbird keskusteluominaisuuksineen voi tuntua turhalta, kaukaiselta ja mystiseltä oman sivustosi kannalta. Voisin ilman minkäänlaista faktatietoakin olettaa, että Suomessa puheentunnistusta ylipäätänsäkään ei käytetä hirveästi. Ominaisuus herättää kuitenkin ainakin itselläni seuraavanlaisia ajatuksia:
- Ominaisuus on pohjustusta Google Glass -markkinoinnille. Mikäli käyttäjät oppivat keskustelemaan Googlen kanssa muilla laitteilla, Google Glassin käyttöönotto on helpompaa.
- Googlen tarkoitus on kehittää hakukoneensa tuloksia siihen suuntaan ettei se enää ”kannusta” tuottamaan tönköltä kuulostavaa sisältöä hakukoneoptimoinnin takia.
- Googlen tarkoitus on kehittää hakukoneestaan niin älykäs, että se pystyy tarjoamaan hakutuloksia käyttäjän sijainnin lisäksi myös hakuhistoriaan pohjautuen.
Entäs hakukoneoptimointi?
Hakukoneoptimointimielessä tämä ei vaikuta hirveästi mihinkään. Ainakaan jos olet tehnyt hakukoneoptimointia ennenkin oikein, eli tuottamalla nettiin niin laadukasta sisältöä, että se vastaa hakukonetta käyttävän käyttäjän odotuksia ja hän mahdollisesti myös jakaa sitä eteenpäin. Jatka siis samaan malliin.
Yksi kommentti artikkeliin ”Googlen Humminbird, seksivau mikä algoritmipäivitys!”