Kasvuhakkerit ja konsultit: Nettibisneksen hämärät työmahdollisuudet

Nettibisneksessä kiehtovaa on se, miten ammatin voi kehittää melkein mistä tahansa substanssiosaamisesta. Esimerkiksi itselläni käyntikortissa on lukenut useampaan otteeseen hakukoneoptimoinnin konsultti, mutta myös superseksikäs growth hacker tai ympäripyöreämpi online marketing specialist.

Käytännössä nettibisneksen parissa työllistyminen on mahdollista varsin monella tavalla, mutta niistä harvemmin kerrotaan missään. Vielä salamyhkäisempää asiasta tekee se, että suurinta osaa näistä asioista ei opeteta kouluissa ollenkaan. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa omaa sydäntäni lähellä oleva hakukoneoptimointi, jota käytännössä oppii vain ryhtymällä tekemään sitä itse.

Tästä huolimatta – tai kenties juuri siksi – työpaikkoja on nettibisnesalan substanssiosaajille olemassa rutkasti. Esittelen tässä blogikirjoituksessa muutaman sellaisen duunipaikan, mistä työkkärin tädillä ei ole aavistustakaan.

Tämän kuvituskuvan sijaan kasvuhakkerin tunnistaa $300 hipsterifeikkipokista päässä ja karamellilatesta soijamaidolla kädessä.
Tämän kuvituskuvan sijaan kasvuhakkerin tunnistaa $300 hipsterifeikkipokista päässä ja karamellilatesta soijamaidolla kädessä.

AdWords-mainostaja, AdWords-konsultti, AdWords Specialist

AdWords-konsultti suunnittelee ja tekee työkseen Google-mainoksia. Tekstimuotoisia mainoksia suunnitellaan Googlen hakusivulle ja mainosverkostoihin, mutta AdWords-konsultti voi suunnitella myös mainosverkostojen bannerimainoksia joko itse tai yhdessä graafisen suunnittelijan kanssa.

Digitalist, Diginatiivi

Ville Tolvasen hienosti brändäämä digitalist-termi tarkoittaa tässä kontekstissa sitä, että osaat käyttää digitaalisia alustoja työmielessä. Diginatiivi tarkoittaa suurinpiirtein samaa. Käytännössä näillä yleensä haetaan töihin ihmisiä, jotka osaavat käyttää Facebookia tai Twitteriä suhteellisen sulavasti ja kirjoittaa.

Growth Hacker, Kasvuhakkeri

Nettibisneksessä hyvin usein työntekijät ovat varustettu lisänimellä Hacker tai Wizard tai mikälie, vaikka kyseessä olisi ihan perinteinen koodari. Tai siis, yleensä kyseessä on nimenomaan perinteinen koodari, jonka egoa hivellään mediaseksikkäällä hakkerilisäkkeellä.

Tyypillisin paikka missä törmää “hakkereihin” on kasvuhakkerointi. Käytännössä tällä termillä tavoitellaan henkilöä, joka pystyy kanavariippumattomasti “hakkeroimaan” liikennettä ja tuloksia. Koska monipuolisuus ja mielikuvituksellisuus ovat tässä avainasemassa, kerron oman kasvuhakkerointiesimerkin: keskustelin joskus neljä tuntia itseni kanssa Vauva.fi:ssä eräästä nettitestilinkistä ennen kuin siitä muodostui viraali-ilmiö. Eräänlaista kasvuhakkerointia, siis.

Hakukoneoptimoija, SEO-konsultti, SEO Specialist

Hakukoneoptimoinnin konsultti tai SEO-konsultti auttaa yrityksiä saavuttamaan parempaa näkyvyyttä hakukoneissa. Hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa sivuston tekninen toteutus, sivuston sisältö ja sivuston maine, joten hakukoneoptimoinnin osaajana voit painottua mihin tahansa näistä osa-alueista tai osata niitä kaikkia. Yritykset tyypillisesti rekrytoivat jonkin painopisteen osaajia, eli koodari voi erikoistua tekemään teknistä hakukoneoptimointia tai markkinoija sisältöpainotteista hakukoneoptimointia.

Konversio-optimoija, CRO Specialist

Konversio-optimoija tai CRO-spesialisti auttaa optimoimaan verkkojulkaisun konversiota, eli parantamaan sen tavoitteiden täyttymistä. Tällaisia tavoitteita voi olla esimerkiksi verkkokaupan ostotapahtumien lisääminen, ostoskorin koon kasvattaminen tai peli- tai applikaatioympäristössä pelin ostotapahtumien lisääminen ja koukuttumisen parantaminen. Parhaat konversio-optimoijat on varustettu kokemukseni mukaan pienellä humanisti-twistillä.

SOME-konsultti

Sosiaalisen median konsultit voivat työllistyä hyvin eri tavoin. Työtä voi tehdä painottuen some-kanavien liikenteen analytiikkaan tai sitten sisällöntuotantoon. Riippuen työpaikasta tai asiakkaasta, voi some-työ pitää sisällään myös some-mainontaa ja some-sisällöntuotanto voi pitää sisällään kaikkea tekstintuotannosta videotuotantoon.

Web-analyytikko, Analyytikko

Web-analyytikot ovat erikoistuneita verkkosivujen, verkkomainonnan tai mobiiliapplikaatioiden analytiikkaan. Työ koostuu verkkojulkaisun kävijäliikenteen käyttäytymisen analysoimisesta ja parannusehdotusten laatimisesta sen pohjalta. Työkaluina käytetään analytiikkasovelluksia kutenGoogle Analytics.

Kiva juttu. Mutta missä konkreettisesti työllistyn tällaisiin tehtäviin?

Edellämainittuihin työpaikkoihin voit työllistyä kahdella tavalla:

  1. Konsulttitoimistossa, kuten Tulos tai Avaus, tai digi-, mainos- tai viestintätoimistossa, kutenDagmar ja TBWA.
  2. Missä tahansa yrityksessä, jossa verkko on olennainen osa liiketoimintaa. Esim. verkkokauppa, pankki, matkatoimisto tai vakuutusyhtiö.

Molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa. Konsulttifirmassa pääsee tekemään erilaisia asiakkuuksia ja useampia projekteja, kun taas “inhousena” pystyy keskittymään paremmin juuri kyseiseen yritykseen ja sen toimialaan.

Mol.fi:ssä oli hiljaista. Mistä näitä paikkoja löytyy?

Hyvä huomio! Niitä löytyy ei-mol.fi:stä. Osaajat näihin työpaikkoihin löydetään ihan jostain muualta kuin työkkäristä. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voisin jopa todeta, että mikäli jokin tämän alan duunipaikka päätyy Mol.fi:hin, on siinä erittäin todennäköisesti jotain olennaista vikaa nimenomaan työnantajapuolella.

Etsi nettialan duunipaikkoja vaikkapa seuraavista lähteistä:

Ja ennen kuin aloitat duunipaikkojen kahlaamisen, muista tunkata Linkkari kuntoonedellisen blogaukseni ohjeilla.

Julkaistu alunperin Haaga-Helian blogissa.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.