Sydänjuuria myöten vituttava Ismo Leikola

Spotifyssä on yksi ihan mielettömän hyvä ominaisuus. Nimittäin viikon suositukset. Olen kroonisessa uuden musiikin tarpeessa kuluttanut kyseistä ominaisuutta suurinpiirtein niin kauan kuin se on ollut olemassa.

Viikosta toiseen teen kaksi toistuvaa huomiota:

  1. Löydän joka viikko hyvää, uutta metallia tai rokkia
  2. Joka viikko sillä listalla on myös jotain mitä ei voi pettämättömällä algoritmilogiikalla selittää

Viime viikolla se jokin oli Ismo Leikola.

Ei Pendolino, mutta näkymä voisi olla Kouvolasta.
Ei Pendolino, mutta näkymä voisi olla Kouvolasta.

Olen varmaan aiemminkin valittanut näistä viikon suositusten Kinder-yllätyksistä (ala-asteen ruokala -kontekstissa), mutta viime viikon Ismo Leikola ikään kuin räjäytti potin. Edes samalla listalla viime viikolla oleva Raptorin Oi Beibi ole saanut aikaan samanlaista, otsikonmukaisesti sydänjuuria raastavaa vitutusta kuin Suomen standup-kärjen sietämätön renkutus nimeltään Pendolino. Mainittakoon, että Ismo Leikolan saavutukset on omassa genressään varsin kunnioitettavia, mutta muuten homogeenisen metallipitoisella viikkolistallani se on ikään kuin väärässä seurassa.

Keskiviikkoisessa Grapevinen minglausillassa kuitenkin jälleen kerran Ismo Leikolasta vuodattaessani tuli esille kaksi hypoteesia:

  1. Joko artistin levy-yhtiö on maksanut biisin ujuttamisesta metallipuristien viikkolistojen vitutuksenaiheeksi
  2. Tai sitten tietynlainen inhimillisyys suosittelualgoritmissa on täysin tiedostettu päätös

En keksi mitään järkevää selitystä sille miten analytiikalla oltaisiin tuohon kakkosvaihtoehtoon päädytty, mutta kyseinen oivallus oli silti kullanarvoista kamaa: keskiviikkoon mennessä olin ehtinyt vuodattaa vähintään 15 eri henkilölle Ismo Leikolasta viikkosuosituksissani, ja vieläpä pohjustaen tarinan jokaisella kerralla painottaen sitä kuinka tyytyväinen kyseiseen ominaisuuteen noin muuten olen ja miten en mistään hinnasta luopuisi Spotifystä palveluna.

Mikäli siellä listalla taas olisi pelkkää metallia, en varmaan ikinä olisi vaivautunut mainitsemaan asiasta. Muuten erinomaisen palvelukokemuksen inhimillinen twist taas moninkertaisti word-of-mouthin.

Spotifyn nerokkaat paskiaiset.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.