Sivun poistaminen tai siirtäminen ja hakukoneoptimointi

Oletko aikeissa poistaa tai siirtää joko koko sivustosi tai yksittäisen sivun? Älä tee sitä ennen kuin luet tämän artikkelin.

Jos sivustosi on ollut olemassa jonkin aikaa, se on todennäköisesti myös päätynyt Googlen indeksiin. Sitä ei tarvitse itse edes syöttää sinne. Riittää, että joku on linkittänyt yksittäisen sivun tai objektin sivustoltasi jossain päin Internetiä ja sinunkin sivustosi löytyy Googlesta. Ei välttämättä hyvin, mutta löytyy kuitenkin. Ja jos jotakin löytyy Googlesta, Google käy tasaisin väliajoin tarkistamassa onko kyseisen sivun sisältö kunnossa ja relevanttia. Jos Google ei löydä sieltä enää mitään, se saa Googlen hyvin vihaiseksi.

Googlen ollessa vihainen, Google voi rankaista sinua. Ääritapauksessa se tarkoittaa muiden sivustosi sivujen sijoitusten tippumista. Käytännössä: poistat tai siirrät yhden sivun, muun sivustosi hakukonenäkyvyys kärsii siitä. Näiden ohjeiden avulla voit välttää tämän.

Toimenpiteet hakukonenäkyvyyden säilyttämiseksi sivun tai sivuston poistotoimenpiteissä

  1. Älä poista mitään. Tässä yksinkertaisesti paras vaihtoehto. Mikäli kyseessä on verkkokauppa, poista tuote listoilta ja ilmoita sivulla, että se on loppu. Mikäli kyseessä on informatiivinen sivu, kerro tietojen olevan vanhentuneita ja ohjeista käyttäjä siirtymään ajankohtaiselle sivulle. Parhaassa tapauksessa: älä poista mitään.
  2. 301-uudelleenohjaa sivulle, jossa on vastaavaa sisältöä. Mikäli sivun poistaminen tai siirtäminen on välttämätöntä, 301-uudelleenohjaa se välittömästi sivulle, jossa on vastaavaa sisältöä. Näkyvyys saattaa kärsiä hieman – tai enemmänkin jos uudelleenohjattavia sivuja on paljon – mutta vahingot ovat pienemmät kuin jos jättäisit tekemättä ohjauksen. Ja unohda ne meta-ohjaukset ja muut pelleilyt. Palvelintason uudelleenohjaus on huomattavasti tehokkaampi tapa sekä käyttäjää että Googlea ajatellen.
  3. Lisää informatiivinen 404-sivu. Tee tämä varmuuden vuoksi. Mikäli olet poistanut tai siirtänyt useamman sivun, voi 301-uudelleenohjauksista olla unohtunut jotakin. Tee varmuuden vuoksi informatiivinen virhesivu, jossa on esimerkkejä relevanteista sivuista, jotka saattavat kiinnostaa kävijää vaikka hän ei löytäisi heti etsimäänsä. Lisäät tällä toimenpiteellä myös sivustosi konversiota.
  4. Etsi linkkejä muutetulle tai poistetulle sivulle netistä ja pyydä korjaamaan ne. Esimerkiksi Webmaster Toolsin avulla saat tietoa siitä mitkä sivut linkittävät kyseiselle sivulle. Ota näihin tahoihin yhteyttä ja pyydä vaihtamaan linkki ajankohtaiseksi.
  5. Entä jos nämä vinkit eivät auta? Mikäli et esimerkiksi keksi mille sivulle liikenne kannattaisi 301-uudelleenohjata, katso Google Analyticsistä mikä on sivustosi suosituin laskeutumissivu ja 301-uudelleenohjaa liikenne sinne.

Muista, että sivun poistuessa tai siirtyessä liikenne ja sijoitukset Googlessa voivat tippua joka tapauksessa vaikka tekisit toimenpiteet oikein. Näillä toimenpiteillä vältät kuitenkin sen, että koko sivustoasi rankaistaisiin. Ainoa tapa välttää tippuminen on olla poistamatta tai siirtämättä sivuja, mutta esimerkiksi sivustoa uusiessa se ei ole aina mahdollista.

Ota yhteyttä mikäli kaipaat konsultointia hakukonenäkyvyytesi säilyttämisessä esimerkiksi uusiessasi sivustoasi.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

4 kommenttia artikkeliin ”Sivun poistaminen tai siirtäminen ja hakukoneoptimointi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.