Avoimen lähdekoodin asiakkuudenhallintaa: SugarCRM

Minulla on vuosien kokemus avoimen lähdekoodin* ohjelmistojen hyödyntämisestä kustannustehokkaassa Internet-toteuttamisessa, mutta pätevä asiakkuudenhallintajärjestelmä on jäänyt puuttumaan muuten kattavasta valikoimasta.

Vaati kuitenkin ainoastaan yhden yön Googletuspanoksen ja lottovoitto oli saavutettu. Tämän tuloksena haluan esitellä omaan käyttöönsä valjastamansa pätevän vaihtoehdon avoimen lähdekoodin asiakkuudenhallintaan: SugarCRM.

SugarCRM:n sivusto suosittelee ensisijaisesti maksullista vaihtoehtoa, mutta asiakkuudenhallinnan perustarpeisiin avoimen lähdekoodin vaihtoehto soveltuu erinomaisesti. Eroina mainittakoon, että maksullisessa versiossa on lisäominaisuuksina mm. enemmän raportointia ja matkapuhelinominaisuus. Päivityksen voi kuitenkin tehdä avoimen lähdekoodin versiosta milloin tahansa.

SugarCRM:n asennus on yhtä haastava (tai helppo), kuin missä tahansa muussakin avoimen lähdekoodin ohjelmistossa. Tekninen ammattilainen selviää siitä kuitenkin helposti, joten se kannattaa jättää pätevän henkilön hoidettavaksi. Suomenkielisetkin ohjeet on saatavilla. Ohjelmisto on myös käännetty suomeksi, mutta versio ei ole aivan ajantasalla. Mikäli asennuksessa tulee ongelmia, löytyy ohjelmiston kehittäjien sivustolta tavanomainen apukeskustelufoorumi, jossa kysymyksiin vastaavat myös muut ohjelman käyttäjät.

Ohjelmiston käyttäminen on erittäin yksinkertaista ja verrattuna muutamaan maksulliseen vaihtoehtoon jopa helppoa ja jouhevaa. Lataustauot eivät ole erikoisia ja ohjelmisto ei tunnu liian raskaalta nettikäyttöön. Navigointi tulee tutuksi noin tunnin perehtymisellä. Käyttäjää saattaa aluksi arveluttaa navigoinnin monet eri moduulit, mutta pääosaan asiakkuudenhallinnassa tietysti nousee itse asiakasrekisteri. Järjestelmä sisältää myös muita asiakkuudenhallintaan liittyviä ominaisuuksia, kuten tukikirjanpito Case-tapauksissa ja kalenteri muistutukseksi sovituista tapaamisista ja puheluista.

Itse asiakasrekisteri on hyvin kattava. Tietoja rekisteriin mahtuu paljon ja asiakkaat on helppo kategorisoida markkinoinnillisen statuksen mukaan: kontakti, liidi, mahdollisuus ja lukkoon lyöty asiakas. Varsinkin myyjän tukena SugarCRM on erinomainen, koska asiakkaat on helppo kohdentaa tietylle myyjälle tai vastuuhenkilölle. Tällöin esimerkiksi kylmät kontaktit eivät jää soittamatta, sillä ohjelma muistuttaa esimiehen tekemistä kohdennuksista. Myyjät voivat toki lisätä asiakkaita ja kontakteita myös itse, mikäli heillä on siihen oikeudet.

Kiteytettynä voi todeta, että SugarCRM sisältää kaiken tarpeellisen mitä pk-yritys voi asiakkuudenhallinnalta kaivata – ja vielä enemmänkin. Ominaisuuksia on paljon muitakin yllämainittujen lisäksi.

* Avoimen lähdekoodin ohjelmistot perustuvat siihen, että koodi on vapaasti muokattavissa ja sovellusta kehitetään yhteisönä. Perinteisesti avoin lähdekoodi yhdistetään Linux -käyttöjärjestelmiin. Asiakkaillemme hyöty avoimesta lähdekoodista on lisenssivapauden tuoma kustannustehokkuus: maksat ainoastaan työstä.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

2 kommenttia artikkeliin ”Avoimen lähdekoodin asiakkuudenhallintaa: SugarCRM

  1. Äh.. mulla on SugarCRM:n kanssa ongelma, eli sen sähköpostin luku toiminto ei toimi, enkä teidä, että miksi? Voisiko vika olla sähköpostipalvelimen POP3/IMAP4-laatikoiden ja MTP:n konfauksissa? Saisi automaatti vastauksen vaan toimimaan, että olen lomalla xx.xx.xxxx ja palaan xx.xx.xxxx, ettei asiakaat soita poliisia ja palokuntaa jos en ole vastannut sähköpostiin mm. 2 päivään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.