Google-näkyvyyden perusteet

Internet-markkinointi on hyvin laaja käsite. Tapoja markkinoida yritystä on satoja, mutta yksi merkittävimmistä on Google-näkyvyys.

Miksi Google-näkyvyys on tärkeää?

Kuulin Internet-markkinointiin keskittyneessä seminaarissa kysymyksen: mitä tapahtuisi, jos sinulta tai yritykseltäsi poistettaisiin Google yhdeksi päiväksi?

Useat Windows-käyttöjärjestelmät tarjoavat Googlea aloitussivuksi ja suosituimpiin selaimiin sisältyy Googlen hakuikkuna osoiterivin vieressä. Valtavalla osalla Internetin käyttäjistä on Google selaimen aloitussivuna ja monet käyttävät Googlea väylänä sivuille vaikka voisivat kirjoittaa osoitteen osoiteriville. Suomessa Google on ehdottomasti suosituin hakukone ja siitä syystä keskityn hakukonenäkyvyysartikkelissa ainoastaan Googleen. Googlen avulla tehdään päivittäin tuhansia hakuja.

Google-näkyvyyden lisäämiseen liittyy mystisiä termejä, kuten hakukoneoptimointi, hakusanamainonta ja hakukonemarkkinointi. Termit ovat monille tuttuja, mutta asiayhteys on yleensä suuri lasku. Mitä niillä voidaan saavuttaa ja miten?

Miten parannan yritykseni Google-näkyvyyttä?

Googlessa on kaksi tapaa näkyä: Luonnolliset tulokset ja maksetut mainokset.

Google-näkyvyyttä maksetuilla mainoksilla

Maksetut mainokset tunnistaa siitä, että ne sijoittuvat Googlen yläreunaan ja oikeaan reunaan. Linkkien yhteydessä on myös teksti Sponsorilinkit. Googlen tuote maksetuille mainoksille on nimeltään Google AdWords.

Mikä Google AdWords on?

Google AdWordsin avulla voi luoda ja näyttää yrityksen mainoksia nopeasti ja helposti. Mainoksen saa näkymään Googlessa ja sen sisältöverkostoissa edullisesti.

Missä mainoksia näytetään?

Google-hakutulossivut: Sponsorilinkkialue hakutulosten vieressä tai yläpuolella.

Googlen sisältöverkosto: Sivustoilla joille on sijoitettu Google-mainoselementti. Google-verkosto on internetin suurin mainosverkosto, ja se tavoittaa yli 86 prosenttia maailman internetkäyttäjistä.

Näytöt tulevat määriteltyjen hakusanojen perusteella. Esimerkiksi kirjanpitotoimisto voi määritellä hakusanoiksi kirjanpitotoimisto, palkanlaskenta ja tilinpäätös. Kirjanpitotoimiston sponsorilinkki näytetään näiden hakujen yhteydessä.

Google AdWords-kustannukset?

AdWordsissa ei ole minimikuukausimaksua, ainoastaan nimellinen aktivointimaksu. Asiakas määrittelee itse kuinka paljon on valmis maksamaan vuorokaudessa. Maksu veloitetaan ainoastaan linkin napsautuksista. Linkit on mahdollista määritellä näkymään ainoastaan Suomessa, joten turhia napsautuksia ei tule.

Napsautusten hintaluokka on n. 10 sentistä ylöspäin, riippuen käytetyn hakusanan suosiosta.

Google-näkyvyyttä luonnollisilla tuloksilla

Luonnolliset tulokset tarkoittavat sponsorilinkkien alle sijoittuvia hakutuloksia. Näistä hakutuloksista ei Googlelle ole maksettu mitään, vaan sijoitus määritellään hakukoneoptimoinnin ja sivuston suosion perusteella. Molemmat ovat asioita joihin voi itse vaikuttaa.

Hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston sisäisiä toimenpiteitä. Sivuston teksti ja rakenne muokataan sellaiseksi, mistä Google tutkitusti pitää. Optimointi aloitetaan määrittelemällä yrityksen liiketoimintaan liittyviä hakusanoja, joilla sivu halutaan saada listautumaan hakutuloksissa. Tärkeimmät toimenpiteet liittyvät kuitenkin analysointiin. Liikenteen analysoinnin avulla sijoittumista tarkkaillaan ja sisältöä mukautetaan entistä tehokkaammaksi. Parhaimmat hakutulokset on yleensä saavutettu yrityksen ja erehdyksen kautta.

Hakukoneoptimoinnin lisäksi hakutuloksiin vaikuttaa sivuston suosio. Suosioon on mahdollista vaikuttaa käyttämällä luovia ratkaisuja. Google kokee sivuston suosituksi, mikäli sen linkki esiintyy muilla suosituilla sivuilla. Linkinvaihto yhteistyökumppanin kanssa hyödyttää molempia.

Palveluita Googlen kautta hakeva asiakas on yleensä jo tehnyt ostopäätöksen. Google-näkyvyyden buustaamisella avustetaan juuri sinun yrityksesi löydettävyyttä.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Yksi kommentti artikkeliin ”Google-näkyvyyden perusteet

  1. Kyllähän me ollaan varmasti sitä mieltä, että linkinvaihto ei VAIHTONA kyllä toimi läheskään kaikissa tapauksissa. Eikä esim. kolmesuuntaisia kannata mennä sulkemaan. Vaihto tarkoituksessa A->B ja C->D kyllä toimii 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.