Sonera X eli Soneran näkemys nuorille suunnatusta mainonnasta

Soneralla on nyt ulkona kovalla budjetilla ja innovatiivisilla viraali-ideoilla varustettu Sonera X-lanseeraus. Kampanjan pointti lyhyesti esitettynä Soneran sivuilla:

”X antaa kaikille 18–25 vuotiaille 15 % alennusta valikoitujen Sopiva-pakettien ja Liikkuva Netti 4G-pakettien kuukausihinnasta.”

Varsinaisessa tuotteessa ei ole mitään vikaa. Omasta kokemuksestani myöskään Sonerassa ei ole operaattorina mitään vikaa. Mutta tämä Sonera X -kampanja on niin uskomattoman huono, että se ansaitsee oman blogauksen.

Kampanja alkoi siitä, että Rautatieaseman Sonera-banneria ”sabotoitiin”. Seuraavaksi Soneran sivusto ”hakkeroitiin”. Asia on tietysti herättäny huomiota mediassa. Soneran kommentointi on ollut vähintäänkin kyseenalaista.

Soneran verkkosivut tulivat tiistaina täyteen xxx-kirjainjonoja. Kun HS aiemmin kysyi viestintäpäällikkö Satumaija Veckmanilta mistä on kyse, hän sanoi, ettei tiedä asiasta.

”Olemme itsekin ihmeissämme tänään ilmenneestä ongelmasta. Asiaa on tutkittu sen verran, että kyseessä ei ole tietoturvaongelma. Jatkamme asian selvittämistä”, Veckman sanoi HS:lle puolenpäivän aikaan.

Nyt Veckman kuitenkin myöntää, että kirjainjonot ovat osa mainoskampanjaa.

Lähde: HS.fi

Kuluttajavirastolla taas on hieman erilainen näkemys asiasta:

”Kuluttajan on voitava tietää, milloin häneen vaikutetaan kaupallisesti”, Ojajärvi tiivistää.

Lähde: HS.fi

Kampanjan startti ja erityisesti sen viraalielementit oli tökerösti toteutettu ja kommunikointi mitä sattuu. Eniten tässä kuitenkin henkilökohtaisesti ärsyttää yleisesti se, miten vääristynyt mielikuva Soneralla on kohderyhmästään. Erityisesti ulosanti verkossa herättää pahaa myötähäpeää. En yllättyisi, mikäli kampanjan ideointitiimistä ei löydy yhtäkään alle 35-vuotiasta henkilöä.

Ohessa parhaita paloja siitä, millainen näkemys Soneralla on 18-25 vuotiaista henkilöistä.

Soneran mielestä 18-25 vuotiaille pitää tuottaa omaa, korostetun puhekielistä copya. Vähän kuin lässyttäisi lapselle.
Soneran mielestä 18-25 vuotiaille pitää tuottaa omaa, korostetun puhekielistä copya. Vähän kuin lässyttäisi lapselle.
Soneran esimerkki 18-25 vuotiaasta asiakkaasta.
Soneran esimerkki 18-25 vuotiaasta asiakkaasta.
Soneran mielestä 18-25 vuotiaat suhtautuvat sopimusteksteihin asenteella "lakiläpät". Lakiläppien viereen sopii erinomaisesti vaikkapa vandalismivideo.
Soneran mielestä 18-25 vuotiaat suhtautuvat sopimusteksteihin asenteella ”lakiläpät”. Lakiläppien viereen sopii erinomaisesti vaikkapa vandalismivideo.
Soneran mielestä 18-25 vuotiaat suhtautuvat poliisien turhaan juoksuttamiseen asiana jolle voi vaikka naureskella jälkikäteen Facebookissa kuvien kera.
Soneran mielestä 18-25 vuotiaat suhtautuvat poliisien turhaan juoksuttamiseen asiana jolle voi vaikka naureskella jälkikäteen Facebookissa kuvien kera.
Soneran mielestä 18-25 vuotiaat suhtautuvat kritiikkiin ilmeisesti tällä tavalla.
Soneran mielestä 18-25 vuotiaat suhtautuvat kritiikkiin ilmeisesti tällä tavalla.
Soneran mielestä 18-25 vuotiaiden asiakkaiden kanssa kommunikointiin kuuluu asiakkaalle vittuilu ja asiakkaan nolaaminen sosiaalisessa mediassa.
Soneran mielestä 18-25 vuotiaiden asiakkaiden kanssa kommunikointiin kuuluu asiakkaalle vittuilu ja asiakkaan nolaaminen sosiaalisessa mediassa.

Ja tässä sitten esimerkki mainonnasta, joka varmasti uppoaa kohderyhmään paremmin: Kiss My S. ”Läpät” rajoittuvat kampanjan nimeen ja kohderyhmävetovoima muodostetaan kohderyhmälle suunnatuilla tuotteilla ja sopivan ikäisten henkilöiden kuvilla. Ja uskomatonta kyllä – oikeinkirjoituksesta ei tarvitse luopua!

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.