Kokemuksia Facebookin Mobile App Install -mainoksista

Facebook julkaisi Mobile App Install -mainokset vasta muutama kuukausi sitten. Käytännössä ne ovat mobiili-Facebookissa näkyviä mainoksia, joiden kautta mainostettu applikaatio on mahdollista asentaa mobiililaitteeseen napin painalluksella.

Itse en ole koskaan saavuttanut perinteisellä Facebook-mainonnalla erityisen mairittelevia tuloksia, mutta mobiilimainonnasta olen ollut innoissani siitä asti kun siihen on päässyt käsiksi. Mobile App Install -mainokset ovat varsinainen kirsikka kakussa.

Tässä huomioita omista kokemuksistani:

  • Siinä missä perinteisessä Facebook-mainonnassa CTR% on ollut tyypillisesti alle 1%, Facebookin mobiilimainonnassa lukema on vaihdellut 3-5% välillä. Mobile App Install -mainoksissa konversio klikeistä on vielä aivan omaa luokkaansa.
  • Applikaation päivälataukset nousivat lähes 50% Mobile App Install -mainonnan aloittamisen jälkeen 30 euron päiväpanostuksella. Päiväliikevaihto nousi 110%!
  • Applikaation sijoitukset orgaanisissa hauissa nousivat lisääntyneiden latausten ansiosta niin paljon, että pidemmällä tähtäimellä päivälatausnousu oli 85% ja päiväliikevaihtonousu 180%.
  • Koska Mobile App Install -mainonnan aloittamisen jälkeen sekä lataukset että liikevaihto nousi samantien, rahallinen päiväpanostus mainontaan on ollut alusta asti vain murto-osa saavutetusta liikevaihdosta.
  • Koska saavutetut lataukset ovat kohottaneet applikaation orgaanisessa haussa entistä paremmille sijoituksille, hyödyttäisiin mainonnasta vielä sen lopettamisen jälkeenkin.
  • Mobiilimainontaa kohdistetaan aggressiivisesti vasta muutamiin maihin. Käytännössä edullisia mainostuskohteita on edelleen saatavilla!

Koska koko Facebookin mobiilimainonta on julkaistu vasta, se on edelleen hyvin alkutekijöissään. Haasteita ovat mm.

  • Koko mainosjärjestelmä on melko kankea käyttää ja hyvin kehittymätön verrattuna esimerkiksi Googlen AdWordsiin.
  • Konversion seuraamisen saaminen toimimaan erittäin tuskallista. Toisaalta esimerkiksi applikaatiolatausten prosentuaalinen nousu mainonnan aloittamisen jälkeen on ollut kaikissa caseissani niin valtava, että jonkinlaisen arvion pystyy muodostamaan jo siitä.
  • Todennäköisesti käyttäjät eivät ole vielä niin tottuneet mobiilimainontaan Facebookissa, että se toimii jo pelkästään sen takia.

Joka tapauksessa Mobile App Install -mainokset ovat niin tehokkaita, että jokaisen applikaatiokehittäjän kannattaa harkita sitä osana oman applikaationsa mainontaa. Markkina on niin uusi, että potentiaalia kehittyä parhaaksi mainostajaksi ensimmäisten joukossa on edelleen.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.