Törmättyäni valitettavan usein tapauksiin, joissa organisaatioille on perustettu sivujen sijaan ryhmiä, päätin kantaa oman korteni kekoon ja tiivistää sivun ja ryhmän erot.
Tiivistettynä:
Perusta sivu, jos markkinoit yritystä, brändiä, henkilöä tai vastaavaa tahoa.
Esimerkki: Kotipizzan fanisivu
Perusta ryhmä, jos haluat koota yhteen paikkaan tietylle asialle omistautuneita ihmisiä.
Esimerkki: Annetaan/lahjoitetaan/vaihdetaan/vastaanotetaan -ryhmä
Erot voi konkreettisesti hahmottaa taulukolla:
Ominaisuus | Facebook-sivu | Facebook-ryhmä |
Selkokieliset URL-osoitteet | Kyllä | Ei |
Seinä, Keskustelu, Kuvagalleria ja Videot | Kyllä | Kyllä |
Kustomoidut sovellukset | Kyllä | Ei |
Viestitys jäsenille | Kyllä (Seinän kautta) | Kyllä (Yksityisviesteillä) |
Seinän keskustelu julkaistaan jäsenten Facebook-etusivulla | Kyllä | Ei |
Statistiikka | Kyllä | Ei |
Mainostaminen Facebookissa | Kyllä | Ei |
Mutta mitä jos kämmi on jo käynyt? Olet tehnyt ryhmän, jossa jäseniä on satoja ja heidät pitäisi saada houkuteltua sivulle? Siinä tapauksessa jatka lukemista.
Miten muutan ryhmän sivuksi?
Ensinnäkään helppoa tietä ei ole. Ryhmää ei voi muuttaa sivuksi lennosta, vaan sinun täytyy aloittaa ns. puhtaalta pöydältä ja houkutella ryhmäsi jäsenet tykkäämään sivusta.
Kokeile tehdä se esimerkiksi näin:
- Aloita tärkeimmästä, eli perusta sivu
- Piilota ryhmä, jolloin se ei ainakaan houkuttele uusia jäseniä.
- Lähetä kaikille ryhmäsi jäsenille viesti koskien sivulle liittymistä. Älä kirjoita seinälle, koska se jää helposti huomaamatta. Kehota jäseniä eroamaan ryhmästä liittymään sivulle ja painota, että ryhmää ei jatkossa päivitetä.
- Mikäli ryhmässä on viestistä huolimatta vielä jäseniä, lähetä uusi viesti.
- Tyhjennä ryhmä jäsenistä ja lakkauta se.
- Panosta sivun aktiivisuuteen.
Yhteenveto
Mikäli haluat mainostaa tuotetta/yritystä/henkilöä Facebookissa: Tee sivu. Älä tee ryhmää. 🙂
Mites ton Facebook-sivun linkin saa näin?
http://www.facebook.com/kotipizza
http://www.facebook.com/username/ -sivulta.
URL-osoitteen muuttaminen selkokieliseksi vaatii kuitenkin vähintään 25 fania ja kannattaa muistaa ettei sitä pysty toista kertaa muuttamaan. Voisinkin kirjoittaa seuraavan artikkelin koskien sivun luomista mukaanlukien nämä toimenpiteet.
Jaa no mistäs mä tälläsiä tietäisin..
Jos ryhmässä on yli 5000 jäsentä niin viestin lähettäminen ei onnistu. Tällöin ainoa vaihtoehto on laittaa tietoa seinälle. Tiedän tapauksen jossa tällä ryhmä/sivu mokalla menetettiin todennäköisesti parinkymmenen tuhannen euron tulot.
Todella hyvä pointti. Kiitos vinkistä!
Mutta miten tuo 20k tulon menetys voidaan todentaa? Eli jos kerron vaikka asian näin, piti järjestää esim. karate-kurssi, joka maksaa 100 € per nuppi, ja siitä ei saatu massapostitettua mainosta näille karaten harrastajille ja kurssille ei sitten tullet ketään. Ja niin paikkoja olisi ollut tietenkin 200 kpl. Niin ja tulon hankkimiskulut pitää tuossa laskea, eli karatevalmentajien palkat ja kurssin vetoon tarkoitettujen tilojen vuokrat jolloin saadaan tuoloiksi mitä saadaan. Mutta ei se mitään tolla summalla vähintään 2 henkilöä menetti kokonaisen kk-palkan.
Kiitos vinkeistä! Nämä kannattaa lisätä tännekin: http://www.facebook.com/help/