75% Googlen käyttäjistä ei koskaan käy toisella hakutulossivulla, siksi ensimmäisen sivun paalupaikkoja on syytäkin tavoitella.
Tehdään pieni laskutoimitus: suurinpiirtein 40% Googlen käyttäjistä klikkaa jotakin kolmesta ensimmäisestä luonnollisesta hakutuloksesta. Myyt vitamiineja ja verkkokauppasi konversioprosentti on 4%.
4% jokaisesta vitamiinikauppasi kävijästä siis ostaa jotakin.
Tähän laskutoimitukseen perustuen hakukoneoptimointi toisi verkkokauppaasi suurinpiirtein tällaista myyntiä kolmella esimerkkisanalla:
Avainsana | Google-haut kuukaudessa | Google-kävijäliikenne (40%) | Ostajat (4%) | Kuukausimyynti keskiostoksen ollessa 20€ |
B-vitamiini | 4400 | 1760 | 70 | 1400€ |
C-vitamiini | 3600 | 1440 | 57 | 940€ |
Vitamiinit | 2400 | 960 | 38 | 760€ |
Houkuttelevaa.
Vitamiinikauppa on välittömästi optimoitava näillä sanoilla Googlen sijalle 1!
Vilkaistaanpa miltä siellä näyttää.
Sanalla b-vitamiini ensimmäiset viisi hakutulosta ovat domanien vitaelab.fi, hyvaterveys.fi ja terveyskirjasto.fi hallussa. Näitä domaineja todennäköisesti yhdistää muutama asia:
- Niistä jokainen on ollut kauemmin olemassa kuin vitamiinikauppasi
- Niistä jokaiseen ohjaa jopa kymmeniä tuhansia linkkejä enemmän kuin vitamiinikauppaasi
- Niistä jokaisesta on mainintoja internetissä kymmeniä tuhansia kertoja enemmän kuin vitamiiinikaupastasi
Toisin sanoen vitamiinikaupallasi ei ole mitään asiaa Googlen ensimmäiselle sivulle vuosiin. Onko peli siis kokonaan menetetty?
Ei tietenkään. Vitamiinikauppasi hakukoneoptimointistrategia täytyy vain miettiä realiteettien mukaisesti. Seuraavilla vinkeillä pääset Googlen ykkössivulle mistä lähtökohdista tahansa:
1. Pitkän hännän hakusanat
Suurin osa Google hauista ei tapahdu sellaisilla hakusanoilla kuin b-vitamiini, vaan sen erilaisilla variaatioilla: b2 vitamiini, b2 vitamiini lähteet, b-vitamiini iho, b-vitamiini koiralle, b6 vitamiini apteekki jne.
Kuva: B-vitamiini annostus koiralle on sekä hyvä blogitekstin aihe että suora pääsy vähintään Googlen sijalle TOP3. Verkkokauppa pääsee blogitekstin edelle erittäin todennäköisesti.
Pitkän hännän hakusanat eivät tuo välttämättä tuhansia kävijöitä samantien, mutta keräävät pikkuhiljaa hyvää kävijävirtaa. Tämän avulla pääset kilpailemaan paalupaikoista haetuimmilla sanoilla.
Kuva: Pitkän hännän hakusanoilla kasvatettu Google-liikenne.
2. Maksa Googlelle
Hyvin suuri osa Googlen liiketoimintaa on edelleen mainosmyynti, joten aivan hakunäkymän yläreuna on varattu mainoksille. Mainontaa eroaa hakukoneoptimoinnista luonnollisesti sillä, että näkyvyys säilyy niin kauan kuin Googlelle maksetaan ja jokainen kävijä maksaa.
Kuva: Mainos luonnollisten hakutulosten yläpuolella.
Mainoksissa piilee myös toinen ongelma: siinä missä 40% kävijäpotentiaalista klikkaa jotakin ensimmäisistä luonnollisista hakutuloksista, mainoksia klikkaa vain 14% kävijäpotentiaalista. Hakukoneoptimoinnilla kävijäpotentiaalista saavutetaan merkittävästi enemmän liikennettä.
Mutta mikäli Google-näkyvyys toisi verkkokauppaasi asiakkaita, miksi et sijoittaisi asiakashankintaan samantien? AdWords-mainonnalla saat edullisesti paikattua puuttuvan näkyvyyden ja testattua eri sanojen myyntipotentiaalin hakukoneoptimointia ajatellen.
Kuva: AdWords nakuttaa myyntiä.
3. Bloggaa
Ykköskohdassa mainittujen pitkän hännän hakusanojen miinuspuoli on se, että sivustolle pitäisi tuottaa sisältöä.
Samanaikaisesti niiden plussapuoli on se, että sisältöä tulee tuotettua mikäli tuloksia aidosti haluaa.
Googlen ensimmäisten sijoitusten sisällön pituudesta on tehty paljon tutkimuksia. Tässä esimerkiksi mielenkiintoinen graafi:
Kuva: Kaikki Googlen ensimmäisen sivun hakutulokset sisältävät yli 2000 merkkiä tekstiä. Laadukas 500 sanan blogikirjoitus pääsee heittämällä näihin lukuihin.
Yhden 500 sanan tekstin tuottaminen kuukausittain ei ole valtava duuni. Sillä voi kuitenkin olla kauaskantoisia positiivisia seurauksia viraali-ilmiöiden aikaansaajana, oman tai yrityksen asiantuntijuuden viestijänä, sekä ennenkaikkea hakukoneoptimoinnin edistäjänä.
Jokaisen blogikirjoituksen otsikossa on pitkänhännän hakusanojen kombinaatioita, joilla luonnollista näkyvyyttä kehittää ja jokainen blogikirjoituksen jako edesauttaa koko sivuston hakukonenäkyvyyden kehittymistä.
Johtopäätös
Hyviä uutisia: Googlen ykkössivulle pääsee mistä lähtökohdista hyvänsä! Omat tavoitteet täytyy vain mitoittaa realistisesti lähtökohtien ja budjetin mukaisesti. New Finland auttaa näiden määrittelemisessä.
Julkaistu alunperin New Finland -blogissa.