Sisäinen haku – välttämätön paha vai salainen mahdollisuus?

Sivustojen sisäinen haku on perinteisesti asia, joka aiheuttaa hakukoneoptimointimielessä harmaita hiuksia. Sisäistä hakua nimittäin vaivaa yleensä toinen tai molemmat seuraavista ongelmista:

  • Sisäinen haku ei toimi
  • Sisäinen haku tuottaa tuplasisältöä

Sisäisen haun lisääminen tuntuu olevan monille vain välttämätön paha. Haku lisätään sivuille vain siksi, että sellainen ”kuuluu olla verkkosivustolla”. Tuskin sitä kukaan edes käyttää!

Tärkeä pointti unohtuu:

[box type=”note” align=”aligncenter” ]Sisäisen haun avulla saat selville mitä sivustosi kävijät haluavat löytää, mutta eivät samantien löydä.[/box]

Panostus sisäisen haun seuraamiseen Analyticsistä on yleensä yhtä suurta kuin sen pystyttämisessäkin. Sen olemassaolo tiedostetaan jotenkin etäisesti, mutta asiaan ei koskaan kiinnitetä huomiota.

Sisäistä hakua käyttävät uudet kävijät ovat kuitenkin samantyyppisiä asiakkaita kuin kivijalkamyymälään kävelevä henkilö, joka kysyy myyjältä apua. Tästä syystä kiinnitä huomiota Analyticsissä ainakin seuraaviin asioihin:

  • Mitä haun käyttäjät etsivät? Haetaanko jotakin tiettyä asiaa erityisen paljon? Tuo kyseisiä asioita enemmän esille koko sivustolla.
  • Siirrytäänkö hakuun tietyltä laskeutumissivulta? Onko laskeutumissivulla jotakin, joka herättää kävijän mielenkiinnon tiettyä asiaa kohtaan? Tuo haettuja asioita esille kyseisellä laskeutumissivulla ja ohjaa kävijät suoraan sinne mitä he etsivät.
  • Mikäli olet verkkokauppias, löytyykö verkkokaupastasi niitä asioita mitä haun käyttäjät etsivät? Hyödynnä mahdollisuus ja pyri tarjoamaan kävijöille sitä mitä he etsivät.
  • Etsivätkö kävijät asioita, joita sivustollasi korostetaan jo valmiiksi? Korosta näitä asioita vielä enemmän.
  • Etsivätkö kävijät asioita, joita et odottanut heidän etsivän? Luo kyseistä asiaa varten uusi sivu ja ohjaa liikenne sinne.
  • Kohdistatko hakukoneoptimointia tai hakusanamainontaa niille asioille joita kävijät hakevat sivustosi sisällä? Voit löytää sisäisen haun analytiikasta vinkkejä sivustosi markkinointiin sen ulkopuolellakin.

Sisäisen haun tyypilliset ongelmat

  • Varmista aivan ensimmäiseksi, että sisäinen hakusi toimii. Mikään ei ole niin turhauttavaa käyttäjälle kuin toimimaton haku. Hakutulossivulla on yleensä monta dynaamista elementtiä. Varmista, että jokainen niistä näyttää jotakin järkevää.

    Oho, 1000 tulosta! Mutta missä ne ovat?
    Oho, 1000 tulosta! Mutta missä ne ovat?
  • Ovatko hakusi tulokset relevantteja? Toimiva haku ei kuitenkaan vielä tarkoita sitä, että tulokset ovat optimaalisia. Mikäli sivustosi on verkkokauppa, arvioi haluatko näyttää verkkokauppasi tuotteita hakutuloksissa vai verkkokauppasi yhteydessä olevan keskustelualueen keskusteluja.
  •  Sisäiset hakukoneet ovat yksiä pahimmista tuplasisältökoneista mitä olen koskaan nähnyt. Mikäli hakutulossivusi url-osoite on uniikki, pidä huoli että myös muut tärkeät elementit ovat uniikkeja. Lisää tarvittaessa dynaaminen elementti titleen, h1-otsikkoon ja tekstisisältöön.

Kirjoittaja myöntää kuvakaappauksen olevan MeNaiset-sivustolta.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

2 kommenttia artikkeliin ”Sisäinen haku – välttämätön paha vai salainen mahdollisuus?

  1. Itse käytän Bloggeria, joten uskon melko vahvasti että sisäinen haku ei aiheuta konfliktia hakukoneiden kanssa…

    Mutta osaisitkohan sanoa että näkyvätkö ne tilaistoissa hakuina tyyliin: verkkosivun osoite + hakusana?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.