Verkkokauppaoptimointijoulukalenterin luukku 9: Toista käyttäjän hakutermi
Valitettavan usein verkkokaupoissa käyttäjän haku saa aikaan sivun, jolla on ainoastaan haun tuloksia. Se on tietysti odotettavissa oleva lopputulos, mutta käyttäjän muistia on hyvä virkistää näistä syystä:
- Käyttäjä voi yksinkertaisesti unohtaa mitä juuri haki
- Haku ei välttämättä osaa käsitellä esimerkiksi taivutusmuotoja, jolloin käyttäjä saattaa osata käyttää toista termiä
- Sama pätee sijamuotoihin
- Hakutulossivut joilla ei määritellä hakutermiä ovat yleensä tuplasisältöongelma ja vaikuttavat negatiivisesti hakukoneoptimointiin
Käyttäjää voi muistuttaa hakutermistä esimerkiksi tällä tavalla:
Analytics-ohje
Käyttäytyminen → Sivustohaku → Yleiskatsaus
Paranneltua sivustohakua voi analysoida esimerkiksi tarkastelemalla istuntoaikaa haun jälkeen.
Kuvituskuva ottaa kantaa siihen mikä useimmiten on verkkokaupan suurin konversiopullonkaula: laiska tai vääriin asioihin keskittyvä verkkokauppias.