Verkkokauppaoptimointijoulukalenterin luukku 16: Lähetä sähköpostia
Kuulostaapa itsestäänselvyydeltä.
Olen silti törmännyt valtavaan määrään verkkokauppoja, joista ei lähde yhden yhtä sähköpostia. Ehkä maksimissaan tilausvahvistus. Pikaviestimien kulta-aikana vanha kunnon sähköposti voi kuitenkin lipsahtaa mielestä.
Tarkista, että lähetät sähköpostia kun…
- Käyttäjä tilaa jotain (tilausvahvistus, d’uh!).
- Tilaus on toimitettu. Saat mahdollisuuden pyytää arvostelua tuotteesta ja toimituksesta sivustolle tai sosiaaliseen mediaan.
- Tilauksesta on kulunut esim. kuukausi. Selvitä kuinka usein käyttäjät keskimäärin ostavat kaupastasi ja optimoi muistutussähköposti sen mukaan. Esim. piilolinssit uusitaan yleensä kuukausittain, puhelinliittymien kokoonpano on hyvä tarkistaa vuosittain jne.
- Kauppaan palaa tuote, jota kohtaan käyttäjä on osoittanut kiinnostusta esimerkiksi tallentamalla ostoskorin.
- On relevantti juhlapäivä.
- Julkaiset tarjouksia.