Perinteisen SEOn rinnalle on noussut uusi termi nimeltään ASO (App Store Optimization). Käytännössä tällä tarkoitetaan mobiiliapplikaatioiden näkyvyyden optimointia applikaatiokaupan sisällä.
Tarve tälle syntyy seuraavasta faktasta: vain 14% käyttäjistä löytää applikaatiot hakukoneen kautta, kun taas 63% käyttäjistä löytää ne suoraan applikaatiokaupasta, esimerkiksi App Storesta (Applen puhelimet) tai Google Playstä (Android -puhelimet).
Mitä on ASO?
Käytännössä ASOlla tavoitellaan parempaa sijoitusta applikaatiokaupassa halutulla avainsanalla. Esimerkiksi kitaranviritysapplikaatiota kehittävä yritys haluaa löytyä sanalla “kitaran viritys” tai englanniksi “guitar tuner.”
Parempi näkyvyys oikealla avainsanalla tarkoittaa enemmän latauksia. Enemmän latauksia taas tarkoittaa yleensä enemmän rahaa.
Miten sitä tehdään?
ASOssa pätevät samat lainalaisuudet kuin perinteisessäkin hakukoneoptimoinnissa. Otsikosta on hyvä löytyä tärkein avainsana ja toisarvoisia sanoja kannattaa käyttää applikaation kuvaustekstissä. Otsikointi on tärkeää erityisesti silloin kun kyseessä on yleishyödyllinen applikaatio, jota käyttäjä etsii käyttämällä yleistermiä.
Kun nämä perusasiat ovat kunnossa, merkityksellisiksi tulevat applikaation maine ja latausmäärä. Applikaation käyttäjiä kannattaa siis kannustaa jättämään sille arvostelu ja huolehtia arvostelujen laadusta. Korkea latausmäärä auttaa myös, joten mainontaan on hyvä panostaa. Esimerkiksi Facebookin Mobile App Install -mainonta on tietyissä maissa edelleen houkuttelevan halpaa. Maine ja latausmäärä ovat erityisen tärkeitä silloin kun otsikointi on kunnossa tai kyseessä on esimerkiksi peli jonka otsikkona käytetään brändinimeä.
Kannattaako sitä tehdä?
ASOa vaivaa sama ilmiö mitä uusia tekniikoita yleisestikin, eli sitä ei lähtökohtaisesti tehdä. Huomioimalla sen jo ennen applikaation julkaisua, saatat saada helposti pienen etumatkan applikaatiosi näkyvyyteen ympäristössä jossa käyttäjät sitä jo hakevat.