Näin optimoit AdWords-mainontaa

Myös Google AdWords -mainontaa on mahdollista optimoida. Optimoinnilla tavoitellaan halvempia klikkihintoja, eli hyvin optimoitu kampanja tuo sivustollesi enemmän liikennettä halvemmalla hinnalla. Näillä perustoimenpiteillä pääset alkuun AdWords-kustannuksiesi laskemisessa.

1. Etsi ongelma-avainsanat

Ongelma-avainsanat ovat niitä, joiden laatupisteet ovat heikot. Pääset tarkastelemaan laatupisteitä viemällä kursorin Tila-kohdan puhekuplaikonin päälle mainosryhmänäkymässä. Ongelma-avainsana näyttää tältä:

adwords

Erityisesti 7/10 pienemmät laatupisteet vaativat toimenpiteitä. Mikäli laatupisteet eivät ole 7/10 tai enemmän, klikkihinnat ovat tarpeettoman korkeita tai mainokset eivät välttämättä edes näy huonojen laatupisteiden vuoksi.

2. Ratkaise laatupisteiden ongelma

Googlen tarkoituksena on tarjota hakukoneen käyttäjälle relevanttia sisältöä. Tämän vuoksi myös mainonnan laatua tarkkaillaan Googlen antamien laatupisteiden avulla. Korota laatupisteitä korjaamalla AdWordsin kertomat ongelmat:

Odotettu klikkausprosentti

Alhainen odotettu klikkausprosentti viittaa siihen, että mainos kerää kilpailijoita vähemmän klikkauksia Googlen hakutulossivulta.

  • Tarkista, että avainsana ja mainos korreloivat keskenään, eli niissä puhutaan samasta asiasta
  • Jaa tarvittaessa avainsanat pienempiin mainosryhmiin
  • Muuta mainosteksti houkuttelevammaksi esimerkiksi lisäämällä siihen tarjous
  • Tutki kilpailijoiden mainoksia, mitä heidän mainoksissaan lukee ja mitä he tekevät paremmin?
  • Kokeile mainoslaajennuksia, esimerkiksi puhelinnumeron lisäämistä mainokseen

Mainoksen osuvuus

Alhainen mainoksen osuvuus viittaa siihen ettei mainos korreloi riittävän hyvin käyttämiesi avainsanojen kanssa.

  • Kuten edellisessä kohdassa, tarkista, että avainsana ja mainos korreloivat keskenään
  • Jaa tarvittaessa avainsanat pienempiin mainosryhmiin
  • Käytä mainostekstissä täsmälleen samaa muotoa avainsanasta, joka on lisätty avainsanavariaatioihin

Aloitussivun käyttökokemus

Alhainen aloitussivun käyttökokemus viittaa siihen, että aloitussivu ei joko korreloi hyvin käyttämiesi avainsanojen kanssa tai siellä on jokin tekninen ongelma.

  • Tarkista, että avainsana, mainos ja laskeutumissivu korreloivat keskenään, eli niissä puhutaan samasta asiasta. Aloitussivun tulee olla otsikoitu avainsanojen mukaisesti
  • Tee tarvittaessa uusi aloitussivu, joka on otsikoitu samalla sanalla kuin mitä käytät mainonnassa
  • Paranna sivustoasi yleisesti, esimerkiksi optimoimalla sen latausnopeutta, navigointia, sisällön laatua jne.

Google AdWords -optimointia kannattaa tehdä säännöllisesti kuten hakukoneoptimointiakin. Viikottaisellakin optimoinnilla voit saavuttaa helposti huomattavasti edullisemman ja paremmin toimivan kampanjan.

screenshot-2014-12-28-19-17-31
Vähintään tältä sen tulee näyttää.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.