Alkon #hashtag -kampanja sai yli 172 miljoonaa postausta!

Onneksi olkoon, Alko! Näin onnistunutta hashtag-kampanjaa ei ole ollut vastaan missään. Harmillista, että Some Awards meni jo. Palkintoja olisi tullut rytisten.

Vertailun vuoksi muutama hashtag-onnistuminen maailmalta:

  • #EsuranceSave30 5,4 miljoonaa Twitter-käyttäjää käytti hashtagia
  • #ThrowMeBack 5 miljoonaa Instagram-katselua
  • #WantAnR8 50 000 Twitter-retwiittausta 24 tunnin sisään

Miten voi olla mahdollista, että Suomesta ponnistaa valtion taho, joka ns. servaa alan luentoja värittävät globaalit onnistumistarinat?

alko hashtag

No tietysti sillä, että Alko päättää käyttää kampanjansa hashtagina Instagramin 32. suosituinta hashtagia, eli #nofilter.

Logiikka kampanjan taustalla lienee ollut jotakin seuraavanlaista: Käytetään kampanjan kärkenä ihmisten jo tuntemaa hashtagia, koska se sitoo läpinäkyvyysteeman nokkelasti sosiaaliseen mediaan ja näyttäydymme sitä kautta modernina ja digitalisoituneena tahona.

Ongelmana kuitenkin on, että kampanjan onnistumisen mittaaminen sosiaalisessa mediassa on käytännössä mahdotonta.

Hashtagin suosion mittaaminen on loogisin tapa mitata hashtag-kampanjaa, sillä se on yleensä tavoiteena mikäli Instagramissa mainitaan kampanjan hashtag. Liian suositun hashtagin valitsemalla relevanttien julkaisujen löytäminen muiden joukosta ei onnistu.

3 tapaa tehdä hashtag-kampanja oikein

  1. Valitse riittävän uniikki hashtag, jotta voit mitata kampanjan onnistumista. Voit myös ”vallata” suositumman hashtagin, jos pysyt kärryillä siitä mitkä postaukset liittyvät kampanjaasi. Nokkela tapa on myös tehdä oma variaatio tutustua hashtagista, kuten Expedian #ThrowMeBack varioi suosittua #tbt -hashtagia.
  2. Mittaa kampanjan onnistumista mm. hashtagin käyttöasteella. Saat arvokasta tietoa siitä onko Instagram tai Twitter yrityksellesi hyvä markkinointiväylä ja voit toteuttaa seuraavan kampanjan entistä paremmin.
  3. Kannusta käyttämään hashtagia esim. toimintakehotteella Instagramin esittelytekstissä. Näytä hyvää esimerkkiä ja käytä hashtagia itse. Sido hashtagiin kilpailu.
  4. Bonus: Lisää hashtag-kampanjasi käyttöehtoihin tapa käyttää kuvia omassa Instagramissasi. Saat parhaimmillaan kampanjan näkyvyyden lisäksi valtavan määrän helppoa ja uniikkia Instagram-sisältöä.
  5. Bonus 2: Älä vaihda kampanjalinkkiä lennosta. Alkon kohdalla päivittäminen Instagramiin on tietysti unohtunut matkalla. Oikea linkki: https://www.alko.fi/vastuullisesti/nofilter

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.