AutoJerry – Autoalan markkinointia ja kilpailutussivustojen Akilleen kantapää

shutterstock_357701141

AutoJerry.fi on suomalainen autohuollon kilpailutuspalvelu, joka tekee (tai sitten osaomistaja Alma Mediapartners tekee) omassa genressään aivan valtavan hyvää nettimarkkinointia. Tässä kyseisessä genressä se on niin piristävän hyvää, että käyn muutaman pointin läpi ennen itse blogauksen kliimaksia:

1. Google-mainonta

screenshot-2016-09-29-15-47-48

  • Perusteet kunnossa: mainos näkyy, kun potentiaalinen asiakas etsii autohuoltopalveluiden kilpailutusta. Näin päädyin itse AutoJerryn saitille ensimmäistä kertaa.
  • Otsikossa ja url-osoitteessa todetaan selkeästi, että autohuollon kilpailutuksesta on kysymys. Potentiaalinen asiakas varmistuu siitä, että on löytänyt etsimänsä.
  • Otsikossa osoitetaan numeroilla kuinka valtavasti palvelua käyttämällä voi säästää. Sehän potentiaalisella asiakkaalla on mielessä, kun autohuoltoa haluaa kilpailuttaa.
  • Mainoksessa korostetaan vieläpä sitä, kuinka nopeaa palvelun käyttö on. Hyvä myyntiargumentti, koska autohuollon kilpailutuspalvelua hakevan tarve palvelulle (autohuolto) on todennäköisesti hyvin akuutti. Lisäksi kilpailutuspalveluiden tulokset (tarjousten saaminen) kestää silloin tällöin aivan helvetin kauan.

Vinkki:

  • Mainoksen voi kohdentaa potentiaalisen asiakkaan paikkakunnan mukaan. Helsinkiläisenä klikkasin, koska oletan näiden toimivan vähintään pk-seudulla. Tätä voisi kuitenkin vielä tuunata tuomalla potentiaalisen asiakkaan paikkakunnan mainostekstiin mukaan ja ohjaamalla suoraan kyseisen paikkakunnan laskeutumissivulle. Niitä nimittäin löytyy, koska…

2. Hakukoneoptimointi

screenshot-2016-09-29-15-56-43

  • Oletettavasti AutoJerryn nettimarkkinointigurut ovat nostaneet tähän Googlen Search Consolen avulla relevanteimmat sivut. Ne tulevat kätevästi suoraan klikattavaksi Googlettamalla brändisanaa.
  • AutoJerryläiset ovat myös hankkineet sivustolleen sertifikaatin (https), joka vaikuttaa positiivisesti hakukoneasioihin Googlen arvostaessa tietoturvallisia sivustoja.
  • Otsikkolinkkien alla näkyvät meta description -tekstit on myös tuunattu informatiivisiksi ja houkutteleviksi. Tämä lisää klikkikonversiota Googlen hakutulossivulta.
  • Ja sitten se hakukoneoptimointi: sivustolta löytyy runsaasti avainsanakohdistettuja laskeutumissivuja, kuten ”autokorjaamo helsinki”. Näillä sekä tarjotaan helsinkiläiselle autokorjaamon etsijälle relevanttia sisältöä että pyritään hakukonenäkyvyyteen avainsanalla ”autokorjaamo helsinki”. Google myös arvostaa paikallisia toimijoita hakukonetuloksissa, joten Autokorjaamo Helsinki -laskeutumissivu tulee todennäköisimmin helsinkiläisillä hakukoneenkäyttäjillä esille kuin pelkkä Autokorjaamo.

3. Sähköpostimarkkinointi

Suorastaan vaikuttuneena näistä kahdesta pointista kokeilin tietysti palvelua. Sen jälkeen olen vastaanottanut, jälleen kerran, omassa genressään huikean hyvää sähköpostimarkkinointia.

screenshot-2016-09-29-16-26-26

  • AutoJerry selvästikin etsii aktiivisesti kaikenlaisia myyntikanavia liittymällä affiliate-verkko TradeTrackeriin.
  • Vastaanotin tekemästäni huoltohausta useamman sähköpostin. Erilaisia palveluita netissä (joskus) matalalla kynnyksellä kokeilevat potentiaaliset asiakkaat unohtavat palvelut nopeasti. Heitä kannattaa muistuttaa useampaan otteeseen tekemästään ostoaloitteesta.
  • Otsikko tervehtii vastaanottajaa etunimellä.
  • Otsikot kiteyttävät sähköpostin viestin lyhyesti ja ytimekkäästi.
  • Aiheet ovat ajankohtaisia: Kesärenkaat maaliskuussa.

Vinkki:

  • Miksiköhän ”Heikki” on lähettänyt vain yhden sähköpostin? Palveluiden ja viestien henkilökohtaistaminen vetoaa ihmisiin nettimaailmassa.

screenshot-2016-09-29-16-30-43

  • Sähköposteissa tarjotaan potentiaaliselle asiakkaalle lisäarvoa eikä luukuteta pelkkää myyntiä. Myynti on asianmukaisesti liitetty mahdollisuudeksi lisäarvotekstin oheen.
  • Vinkkien lisäksi potentiaalista asiakasta valaistaan relevantin auton huoltojen keskihinnasta, jota vieläpä vertaillaan huomattavasti kalliimpaan, erimerkkisen auton huoltoon.
  • Asiakasarvosteluiden määrän ja keskiarvon paljastaminen kasvattaa luottamusta palveluun – muutkin ovat käyttäneet sitä.
  •  Jumalattoman kokoisessa ja huomiovärillä varustetussa toimintakehotteessa mainitaan jälleen automerkki ja kuinka nopeaa huoltotarjousten pyytäminen on.
  • ♥ ! Ja tietysti vielä tiimiläisten nimet tekemässä palvelusta hieman henkilökohtaisemman.

Sitten ne tarjoukset…

Välillä suorastaan sydäntä särkee, kun oman alan juttu on hoidettu näin hyvin ja sitten yhteistyökumppani hoitaa oman osansa aivan päin helvettiä.

Sain kolme tarjousta, jotka tulivat oikealta alueelta ja sovitun ajan puitteissa. AutoJerryn lupaus siis pidettiin.

Soitin autokorjaamoihin ja lopputulos oli seuraava:

  • Korjaamoissa ei tiedetty mistä oli kyse, joten jouduin selittämään tarpeeni uudestaan. Uskomattoman rasittavaa, koska harva ihminen haluaa elämässään tuntea itseään tyhmäksi ja ne hetket, kun selitän autokorjaajalle, että ”jotain nestettä kai vuotaa auton alle tai jotain” on omalla kohdalla juuri niitä. Siksi nämä nettipalvelut onkin niin huikeita, kun sitä selitystä saa miettiä pitkään ja rauhassa.
  • Korjaamoiden hinta-arvio oli reippaasti korkeampi mitä olin vastaanottanut tarjouksissa. Pelkkä vian etsiminen olisi maksanut satoja euroja enemmän mitä tarjouksissa. Tietysti autojutut on mystisiä ja kustannuksia voi tulla vahingossa, mutta facepalmin määrä on silti infernaalinen kun vian etsimisen hinta nousee 100 € -> 600 €.
  • En ole vielä muodostanut mielipidettä siitä mitä mieltä olen autokorjaamoiden mumisevista ja epämääräisistä asiakaspalvelijoista. Toisaalta haluan, että autokorjaajani on öljyisissä haalareissa tissikalenterien ympäröimänä työskentelevä stereotypia, koska luottamus osaamisesta on aivan eri sfääreissä mitä merkkikorjaamoiden pukumiesaspassa. Nyt se nakersi todennäköisesti juurikin AutoJerryn hinta- ja helppouslupausten vuoksi.

No, tästä on toki aikaa puolisen vuotta. Mahdollisesti toteutusflow on parantunut sittemmin, enkä rehellisesti sanottuna keksi itsekään helppoa ratkaisua kolmannesta osapuolesta riippuvaan ongelmaan. Asiakasarvostelut toki auttavat lopputuloksen arviointia ja selvästi asiakkaiksi päätyneet ovat olleet tyytyväisiä palveluun.

Kokemus on kuitenkin varsin tyypillinen vastaavien hakemisto- ja kilpailutuspalveluiden keskuudessa, ja ostamatta jäänyt potentiaalinen asiakas ei saanut nytkään ääntänsä kuuluviin. Arvostelun voi tässäkin tapauksessa antaa vasta huollon jälkeen.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.