Hakukoneoptimointi 2014

Alan julkaisu SearchMetrics julkaisi juuri omat tutkimustuloksensa siitä mitkä ovat sivuston hakukonelöydettävyyden tärkeimmät tekijät tällä hetkellä. Referoin näitä Search Engine Landin listauksen perusteella suomeksi.

Mitään yllätyksiä listalla ei ole. Laadukas sisältö on edelleen se mitä kannattaa tuottaa.

Sisältö

  • Sivuston sisällön tulee olla laadukasta ja relevanttia. Hakutermiä piilolinssit käyttävä käyttäjä haluaa löytää verkkosisältöä koskien piilolinssejä.
  • Pidempi ja yksityiskohtaisempi sisältö on parempi.
  • Sivuston sisäinen linkkirakenne on tärkeä tekijä, eli toisiinsa liittyviä artikkeleita kannattaa linkittää toisiinsa.

Tekninen hakukoneoptimointi

  • Avainsanan täytyy löytyä seuraavista elementeistä: Title, Meta description, sisältöteksti, h1-otsikko. Sanaa ei saa kuitenkaan viljellä liikaa, vaan löytyminen täytyy tapahtua luonnollisella tavalla niin ettei se häiritse käyttäjää.
  • Sivuston nopeus on entistä suuremmassa roolissa.
  • Sivuston arkkitehtuurin täytyy olla toimiva, eli sisällön tulee olla löydettävissä helposti ja loogisesti.

Linkit

  • Linkkien määrä ja laatu ovat edelleen merkittäviä tekijöitä, mutta laatua ja relevanttiutta painotetaan edelleen enemmän kuin määrää.

Sosiaaliset signaalit

  • Sosiaaliset signaalit kuten keskustelu Twitterissä tai Facebook-jaot eivät olleet 2014 yhtä merkittävässä osassa kuin 2013, mutta niiden merkitys on edelleen suuri.
  • Sosiaalisista kanavista suurin merkitys on Google+ ”tykkäyksillä”.

Käyttäjäsignaalit

  • Klikkikonversio ja vierailun kesto ovat edelleen merkittäviä tekijöitä. Tässä tapauksessa klikkikonversio tarkoittaa sitä kuinka todennäköisesti Googlen käyttäjä siirtyy kyseiselle sivulle hakutulossivulta.
  • Hyvin sijoittuvien sivustojen välitön poistumisprosentti on yleensä pienempi.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.