Googlen Keyword Planner sisällöntuotannossa

Keyword Planner on Googlen työkalu, josta voi selvittää eri avainsanojen kuukausittaisia hakumääriä Googlessa. Työkalu on tarkoitettu käytettäväksi AdWordsin yhteydessä, joten tarvitset AdWords-tilin käyttääksesi sitä. Työkalu on kuitenkin hyödyllinen myös hakukoneoptimoinnin kannalta. Esittelen kaksi datapointtia mitä voit käyttää sisällöntuotannon tukena.

1. Synonyymien kuukausihakumäärien vertailu

planner1

Kuvassa näkymä avainsanojen hakemisen jälkeen. Tätä kannattaa käyttää erityisesti synonyymien kuukausihakumäärien vertailuun. Tässä tapauksessa sisällössä kannattaa käyttää avainsanaa ikkunanpesu, sillä kuukausihakumäärät ovat sillä huomattavasti suuremmat kuin avainsanalla ikkunoiden peseminen.

2. Hakutrendit kuukausitasolla

planner2

Työkalu tarjoaa hakutrendit myös kuukausitasolla. Tämä on tärkeää dataa pitkän tähtäimen sisällöntuotannon suunnitelussa. Esimerkiksi tässä tapauksessa sisällöntuotanto ikkunanpesusta kannattaa kohdistaa maalis-huhtikuulle, jolloin hakuja tehdään eniten.

Haasteeksi Keyword Plannerin kanssa muodostuu avainsanojen ennustaminen. Keyword Planner tarjoaa avainsanaehdotuksia, mutta esimerkiksi monia eri teemoja käsittelevällä sivustolla vuodenaikaan kohdistuvat hakutrendit pitää yleensä hoksata itse. Onneksi ne kuitenkin ovat yleensä hyvin järkeenkäyviä, kuten tässä tapauksessa ikkunoiden pesemisen sijoittuminen keväälle.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.