Tapaus mainostoimisto ADsite ja Intiasta ostetut Facebook-tykkäykset

Taas on pienyrittäjää viilattu linssiin, kertoo Uusi Suomi artikkelissaan Ostetut Facebook-tykkääjät olivatkin Intiasta – ”Yhtään suomalaista ei tullut”.

Tamperelaiselta mainostoimistolta Facebook-kampanjan ostaneet pienyrittäjät ovat ihmeissään. Kampanja toi uusia seuraajia yritysten Facebook-sivuille, mutta ei sieltä mistä tykkääjiä olisi haluttu – Suomesta.

Sekä iisalmelaisen Villi Hurtta -taideverkkokaupan että toisen suomalaisen pienyrityksen Facebook-tykkääjien yleisin kotikaupunki on nyt Dhaka, Bangladeshin pääkaupunki.

–Yhtään suomalaista tykkääjää ei tullut ADSiten kautta. Ne ovat Intiasta ja Venäjältä, kertoo Villin Hurtan omistaja Jenna Ruutikainen Uudelle Suomelle.

Lähde: Uusi Suomi

Yllätys yllätys, asialla on jälleen digibisneksen mestari eli mainostoimisto, joka on myynyt mainostoimistotyyliin seksikkäästi paketoitua Markkinointicoctail-tuotetta hintaan 500-1000 euroa. Todennäköisesti sillä on ollut joku todella hieno design-esite. Varsinainen tuotehan sisältää 1000 intialaista roskatykkääjää Facebook-sivullesi.

Tämä ei varsinaisesti ole mikään uutinen. Roskaliikennettähän on myyty iät ja ajat klikkipakettien muodossa, puhumattakaan roskanäkyvyydestä yritysrekisterien muodossa. Mediashaken blogissa tätä hommaa onkin jo ruodittu, mutta paketoin vielä omalta osaltani tähän blogaukseen kuumimmat vinkit pahimmista paikoista mihin voit pennosesi Internet-markkinoinnissa upottaa.

”Rahan tuhlaaminen Internet-markkinointiin” -opas pienyrittäjälle

1. Näin ostat roskanäkyvyyttä

Nettiin panostaessa kannattaa aloittaa ihan perusasioista. Laitetaanpa siis roskanäkyvyys kuntoon. Tämä kohta on oppaan helpoin osa, koska yleensä se ei vaadi yrittäjältä mitään toimenpiteitä. Jo ennen kuin yritys on ehtinyt ennakkoperintärekisteriin, yrittäjälle soitetaan jostakin yrityshakemistopalvelusta. Nimi on yleensä joku hyvin geneerinen, jossa mainitaan sanat ”Suomi” ja ”yrittäminen”, jotta turvallinen assossiaatio Suomen Yrittäjiin on valmis. Myyntispiikin lukijana on yleensä puhelinmyyjä, joka lukee palveluesittelyä suoraan paperista ymmärtämättä myymäänsä tuotetta kunnolla ja yrittää jäljitellä Pohjanmaan murretta huonolla menestyksellä ihan vain siitä syystä, että se kuulemma herättää luottamusta.

Jos satut ostamaan roskanäkyvyyspaketin, yrityksesi tiedot sijoitetaan yrityshakemistopalveluun löydettäväksi n. 50 000 eri avainsanalla ja niiden yhdistelmillä. Koska 500 000 muutakin yritystä on lisätty samaan hakemistoon samoilla avainsanoilla, sinun yrityksesi löytyy todennäköisesti sivulta 265. Sinne yrityshakemiston käyttäjä ei koskaan päädy. Koska Suomessa saa tämänkaltaisesta bisneksestä vain viisi kuukautta ehdollista, hyvin mahdollisesti yritystäsi laskutetaan aina kun sen tulos ”näytetään” käyttäjälle, vaikka käyttäjä ei selaa ensimmäistä sivua pidemmälle.

2. Näin ostat roskaliikennettä

Roskaliikenteen myyjät aktivoituvat oman kokemukseni mukaan vasta siinä vaiheessa, kun yritys on ollut pystyssä jo muutaman kuukauden. Nyt pääset mainostamaan Googlessa. Huolella ja harkiten rakennettuun yhden mainoksen AdWords-kampanjaasi tuupataan ne 500 toimialaasi etäisesti koskevaa avainsanaa, jotka ovat muuten käytössä kaikilla muillakin saman toimialan yrityksillä. Googlen AdWords-mainonnassa maksat tietysti klikeistä, joten sinulle luvataan 500 klikkiä. Jotta nämä klikit saadaan varmasti täyteen, yhden klikkauksen hinnaksi asetetaan 2 euroa. Tällöin Google varmasti näyttää juuri sinun mainostasi.

Sitä sinulle ei kuitenkaan kerrota, että mainoksia optimoimalla voisit löytyä yhtä hyvin samalla avainsanalla, mutta maksaa klikkauksesta vain 0,05e. Sitäkään sinulle ei kerrota, että mainokset näkyvät myös silloin, kun joku etsii putkimiestä Helsingistä ja yrityksesi sijaitsee Rovaniemellä. Onneksi olkoon, olet maksanut tonnin liikenteestä joka ei tuottanut ainuttakaan kauppaa.

3. Näin ostat roskatykkäyksiä

Viimeisenä pääset maistelemaan uusinta trendiä, eli hankkimaan ällistyttävät tuhat intialaista tykkäämään suomalaisesta Facebook-sivustasi. Koska olet tuhlannut rahasi jo roskanäkyvyyteen ja roskaliikenteeseen, unohdetaan tällä kertaa turhanpäiväiset mainostoimistojargonit ja Uusi Suomen artikkelin kaltaisten putiikkien ei-mistään muodostuvat katteet.

Fiverr.com -palvelusta voit nimittäin ostaa 5 dollarilla (n. 3,78e) ne 1000 tykkäystä ihan itse, ilman että mainostoimisto toimii välikätenä tässä kahden minuutin toimenpiteessä.

Tässä pari suoraa linkkiä:

Lopuksi täytyy  sanoa, että on ADsitellä kyllä katteet kohdallaan, jos (lue: kun) shoppailevat Fiverrin kaltaisesta palvelusta viidellä dollarilla tykkäyksiä ja laskuttavat niistä sen verran mitä voi Markkinointicoctail-nimiseltä tuotteelta odottaa. 500-1000 euroa viiden dollarin työstä siis.

Asiakas saa ne 1000 tykkäystä mitä on luvattukin, eikä varsinaisesti voi edes ruikuttaa asiasta. Missään ei rajattu, että tykkäysten pitää olla Suomesta, vaikka onhan se nyt uskomattoman huonoa bisnestä. Google suhtautuu jo Intialaisten roskalinkkien ostamiseen erittäin huonosti. On vain ajan kysymys milloin myös Facebook alkaa poistaa sivuja joihin käytetään näin kyseenalaista tykkääjien kalastelua.

Lisäys 24.7:

Selvitinpä vielä Facebookin nykyisen kannan noihin ostettuihin tykkäyksiin. Sen voi itsekin lukea sivulta Can I buy likes for my Facebook Page?

Kyseisellä sivulla todetaan, että

If Facebook’s spam systems detect that your Page is connected to this type of activity, we’ll place limits on your Page to prevent further violations of our Statement of Rights and Responsibilities.

Käytännössä Facebook siis reagoi jo ostettuihin tykkäyksiin negatiivisesti. Tuhat tykkäystä suomalaiselle sivulle ei välttämättä vielä ole sellainen määrä johon Facebookin spämmisysteemit reagoisivat, mutta jossain vaiheessa niin tulee varmasti tapahtumaan. Pahimmassa tapauksessa ADsiten asiakkaan sivulta napataan tykkää-nappi pois. Ei varmaan ihan se lopputulos, mitä tonnilla odotti saavansa?

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

31 kommenttia artikkeliin ”Tapaus mainostoimisto ADsite ja Intiasta ostetut Facebook-tykkäykset

  1. Hyvä Mari, haluan sinun tietävän millaista palvelua yrittäjille on oikeasti myyty ja missä kulkee raja kuinka paljon asiakasta voidaan hämätä. Tässä ADsiten lähettämää sähköpostia palvelusta:
    Markkinointicocktail-palvelun kuvaus sekä tarpeemme mainosmateriaalien tuottamista varten.
    Toteutamme kuuden kuukauden mittaisen mainoskampanjan yrityksenne Facebook-sivulle kohdennettuna, rahat takaisin-takuulla. Tarvittaessa myös luomme yrityksellenne houkuttelevan Facebooksivun.
    Mainoscocktail on nimensä mukaisesti yhdistelmä kolmea eri mainoskanavaa:
    – Facebook-mainokset
    – Google Adwords-mainokset
    – Affiliate-verkoston bannerimainokset
    Käyttämällä kaikkia kanavia, löydämme parhaan ROI-arvon(Return Of Invest) tuottavat mainoskanavat nopeasti.
    Palvelu sisältää teille myös tulostakuun eli jos emme onnistu saavuttamaan 1000 uutta tykkääjää ensimmäisen 30 päivän aikana 
    palvelun aloittamisesta olette oikeutettu saamaan kaikki rahanne takaisin jotka olette sijoittanut palveluun.
    Palvelun hinta teille 1000€+alv(norm.1500€+alv)
    Tarvitsemme teiltä seuraavat tiedot Facebook-kampanjaa varten:
    – Yrityksen logo kuvamuodossa
    – Tuotekuvat kolmesta suosituimmasta tuotteesta/palvelusta 
    – 5kpl mainoslausetta (esim. ”suomen suosituimmat hiustenpidennykset verkosta”). Pituus max. 90 merkkiä.
    – Yritysesittelyn tiivistettynä kahteen lauseeseen
    – Yrityksen kohderyhmä
    – Osoite yrityksen Facebook-sivuille

    LISÄTIETOJA:
    Projektin kokonaiskustannukset ovat 1.000€+alv, mitään lisäkuluja kampanjasta ei tule.
    Projekti pitää sisällään kampanjasuunnittelun, mainostuotannon, mainoskulut ja mittaavan kehityksen. 
    6kk pitää sisällään mainostusta tehokkaimmiksi mitatuissa mainoskanavissa, kampanjan tehon seuranta tapahtuu teille lähetettävillä raporteilla. 
    Mikäli kampanjan takuu sidotaan kävijämäärään, takaamme vähintään 20.000 kävijää ensimmäisen 30 päivän aikana tai rahat takaisin. 
    Kävijät hankitaan mainostilaa ostamalla ja tehokkaimman mainoskanavan mittaamalla sekä mainosbudjettia ja kohderyhmiä vaihtelemalla.
    Käytämme mainostuotannossa omia graafikoitamme, mutta hyödynnämme mielellänne valmiita materiaaleja, mikäli niitä löytyy. 
    Saatuamme materiaalipyynnön mukaiset materiaalit, aloitamme mainossuunnittelun valmiiksi. Olemme myös yhteydessä teihin mahdollisista lisätarpeista materiaaleihin. 
    Toivottavasti vastasin kysymyksiinne tarpeeksi kattavasti.
    Varaanko teille tuotantotunnit valmiiksi kampanjaa varten?  

    VASTAUS REKLAMAATIOON:
    Pahoittelut virheestä, yksi käyttämämme mainos iski ulkomaisiin kävijöihin yllättävän hyvin Facebookissa.
    Kampanjan ensimmäinen viikko on mittaavaa jaksoa, jolloin selvitämme tehokkaimmat mainoskanavat. Varsinainen täyden budjetin kampanja alkaa vasta tämän jälkeen.

    1. Tuo vastaus reklamaatioon on aivan naurettava. Sitä paitsi, mikäli käytetty mainos olisi iskenyt ulkomaalaisiin käyttäjiin Facebookissa, osoittaisi myös se ettei mainoksia ole edes kohdistettu vain suomalaisille Facebook-käyttäjille. Erityisesti pienellä alueella toimiville yrittäjille kohdistus tulisi tehdä tarkasti. Facebook kuitenkin tarjoaa hyvät työkalut siihen.

      En usko, että ADSite käyttää mitään muuta markkinointitapaa kuin ostaa tykkäyksiä muutamalla dollarilla esimerkiksi Fiverrin kaltaiselta sivustolta.

  2. En kyllä menisi perustelemaan mitään sillä että kampanja nyt vaan iski yllättävän hyvin ulkomaalaisiin kävijöihin.

    Se ei ole A joko uskottavaa tai B on osoitus kampanjan tekijän osaamattomuudesta.

  3. Kiitos Mari että näet totuuden. Sinä olet kovan luokan ammattilainen ja näet kyllä ensi silmäyksellä vilpillisen toiminnan. Tuo oli vastaus reklamaatioomme, kun he laittoivat ”vahingossa” päälle tykkäyskampanjan jota emme olleet edes tilanneet. Olimme erittäin pettyneitä ja järkyttyneet tavasta jolla he aloittivat markkinontikampanjan. Pyysin heitä pysäyttämään heti välittömästi tuon roskakampanjan asian huomattuani. Facebooksivuillemme oli tullut reilun puolen tunnin aikana liki 100 tykkääjää maailman kielillä joista ei ymmärtänyt kirjaintakaan. Kerroin vielä heille että käsitimme että he toimivat rehellisellä pohjalla ja hyvän yritystavan mukaisesti ja että käsitmme että heille oli selvää että olemme suomalainen yrtitys. Jos itse olisin myynnyt rehellistä palvelua jota asiakas epäilisi vilunkikonstein hankituksi olisin tehnyt vaikka mitä selvittääksemme väärinkäsityksen. Esim. laatimalla erittäin tarkan markkinointisuunnitelman, mainokset, esitellyt mainostilat sekä esittänyt kaiken työstetyn materiaalin asiakkaalle. Samoin odotin ADsiten kohdalla että saamme tarkan selvityksen reklamaatiostamme. Seuraavassa kirjeessä vakuutettin kutenkin että tuo heidän virheensä oli meille pelkkä etu. Tämän tapauksen jaäkeen hioimme vielä sopimusta kolmesti, sana kerrallaan mutta jouduin perumaan sopimuksen, kun epäilys heidän oikeasta osaamisesta tuli esille jopa sopimussääntöjen laatimisen osaamattomuuden perusteella. Rahamme toistaiseksi menetimme, mutta suomen laissa on kohtia puoltavat ostopalvelun ostaneen yrittäjien oikeuksia.

    Laki kieltää sopimattoman menettelyn elinkeinotoiminnassa. Sopimattomaksi menettelyksi katsotaan hyvän liiketavan vastainen tai muutoin toisen elinkeinonharjoittajan kannalta sopimaton menettely.
    Sopimattoman menettelyn kiellolla onkin tarkoitus suojata elinkeinonharjoittajaa toisen elinkeinonharjoittajan käyttämiltä, hylättävinä pidettäviltä menettelyiltä. Esimerkiksi harhaanjohtava markkinointi on johtanut usein tuomioon. Elinkeinotoiminnassa ei saa käyttää totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa ilmaisua, joka koskee omaa tai toisen elinkeinotoimintaa ja on omiaan vaikuttamaan hyödykkeen kysyntään tai tarjontaan taikka vahingoittamaan toisen elinkeinotoimintaa.

    Petollinen viettely, toiselta nimeltään siviilipetos, voidaan käsittää tietoiseksi harhaanjohtamiseksi sopimuksen synnyssä. Tällöin sopimus ei sido vieteltyä. Tietoisuus tässä yhteydessä käsittää kuitenkin myös tilanteet, joissa virheellisyydestä hyötyvän osapuolen olisi pitänyt tietää tiedon virheellisyydestä.

    Kyse on siis sellaisesta olennaisesta väärästä tiedosta, minkä varassa sopijakumppani on tehnyt päätöksensä luullen tietoa oikeaksi. Edellytyksenä sopimuksen sitomattomuudelle on, että osapuoli ei olisi tehnyt kauppaa oikean tiedon varassa.

    Toisenlaisena esimerkkinä on toisen osapuolen virheellisen käsityksen hyväksikäyttö. Osapuoli siis havaitsee toisen osapuolen erehtyneen jostakin olennaisesta seikasta, mutta jättää tuon erehdyksen oikaisematta. Edellytyksenä tässäkin tilanteessa on, että erehdyksen kohde on olennainen ja vaikuttaa sopimuksentekopäätökseen.
    Kiitos Mari että annoit mahdollisuuden tarkentaa tätä Intiasta ostettujen tykkäämisten juttua!

    Alanpa lukemaan blogiasi säännöllisesti koska siellä on todella hyvää tietoa!

    1. Tuo virhe ei ehdottomasti ole ”pelkkä etu”. Päin vastoin. Facebookin käyttöehdot kieltävät tykkääjien ostamisen. Rangaistuksena moisesta kärähtämisestä voi olla esimerkiksi tykkää-napin poisto tykkääjiä ostaneen Facebook-sivulta. Älä usko, mitä he sanovat. Tuo tarjous on ollut jo alunperin ihan puuta heinää, kun varsinainen toimenpide oli tykkääjien ostaminen viidellä dollarilla. Todella härskiä mun mielestä. Satuillaan asiakkaalle, että tehdään sitä ja tätä. Laskutetaan 1000e ja tehtyjen toimenpiteiden hinta ADSitelle on 5 dollaria.

  4. Meidän kampanjamme oli sanasta sanaan sama kuin ensimmäisen petetyn, mutta meidän sopimukseemme kuului myös räätälöity kilpailusovellus facebookkiin. Emme ostaneet facebook-tykkääjiä, vaan mainoksaia sekä sovelluksen.
    Emme koskaan saaneet mainoksista oikovedosta, josta myös oli sovittu. FB-sovelluksesta saimme ilmoituksen, että se on valmis, sen jälkeen ei muuta.
    Adsite ei vastaa sähköposteihin ja puhelinnumerokin on tätänykyä poistettu käytöstä.

  5. Samoja lupauksia. Luvattiin mainoscoctail jossa on 1000 FB tykkääjää+adword-mainontaa+bannneri vilkkumaan. Perjantain tuli ilmoitus kampanjan alkamisesta. Sunnuntaihin mennessä oli ulkomaisia tykkääjiä tullut n. 40 kpl. Sunnutaina laitoin viestiä ko. yritykselle, ei vastausta. Aloin tänään poistamaan ja estämään tykkääjiä. Nyt en edes pääse näkemään sivujani tykkääviä. Pitäisikö perustaa joku porukka hakemaan niiltä rahoja? Summa on juuri pahimmoilleen pieni, ettei sitä kannata myydäkään kenellekään.

  6. Muutin Facen näkymään vain suomessa. Sen jälkeen on tullut tykkääjiä normaalisti n.3/vko. Poistin kiivalla tahdilla ulkomaisia kampanjan tuomia tykkääjiä. Yhtäkkiä FB ei enää antanut poistaa niitä, vaan ei näytä minulle enää tykkääjiä. Nyt on Adsitelta tullut tälläisia vastauksia:

    Emme pysty jatkamaan kampanjaa ennen kuin sivuston näkyvyyden estot on poistettu.
    Facebookin ulkopuoliset ohjelmat eivät pysty lukemaan sivua jos sivusto näkyy vain käyttäjille.

    Emme ole ostaneet tykkääjiä. Kampanjan tykkääjät tulevat mainostilaa ostamalla. Tykkääjien osto on Facebookin sääntöjen ja Mainoscocktailin sopimusehtojen vastaista.

    Pääsette selaamaan sivuston tykkääjiä hallintapuolelta, mutta ilman moderaattorioikeuksia niitä ei luonnollisesti näe.

    Mainokset on tehty valmiiksi ja mittaavan jakson (ensimmäiset 5-15 päivää ilman kohdennusta) ensimmäinen päivä on tehty, mutta kampanjaa ei voida jatkaa ennen kuin estot on poistettu.

    Puheluiden nauhoittaminen ei ole pakollista, mutta voitte luonnollisesti lähettää rekisterin tarkistuspyynnön jolloin luovutamme kaikki teitä koskevat rekisteritiedot kirjallisena.
    Mainostila ostetaan Facebookin sivumainoksista, hakukoneista ja affiliateverkostosta. Mittaavan kampanjan aikana selvitämme tehokkaimmat mainoskanavat ja tämän jälkeen jatkamme mainoskampanjaa käyttämällä mainosbudjetin loppuun.
    Kampanjan sisältö on 1000 tykkääjää, ja tähän lasketaan mukaan myös arabit. Pelkästään suomalaisista tykkääjistä ei ole missään vaiheessa puhuttu. Ulkomaalaisten tykkääjien tuleminen on täysin normaalia, ja se tapahtuu lähes jokaisessa kampanjassa.

    Rahojen palautus ei ole mahdollista vain ostokrapulan vuoksi.

    Voisiko sivun ylläpitäjä välittää muiden huijattujen sähköpostiosoitteita mahdollista ryhmäkannetta varten?

    1. Voin toki välittää sähköpostiosoitteita halutessanne, mutta en ilman lupaa. Jos haluatte välittää niitä, voitte joko itse julkaista niitä täällä tai sitten laittaa vaikkapa mulle sähköpostia mari.luukkainen@gmail.com.

  7. Samainen roskafirma lähestyi meitä ja laittoi sähköpostiin tarjouksen. Kieltäytymisen jälkeen äänensävy muuttui jo uhkailevaksi ja saimme tällaisen vastauksen:
    Hei,

    Olemme tutkineet asianne huolellisesti ja toteamme, että sopimus
    välillämme on asianmukaisesti
    tehty ja siihen sovelletaan teille lähetettyjä sopimusehtoja. Teille
    on kerrottu palvelun
    tilauksen kannalta oleelliset asiat, ja vetoamme siihen mitä
    puhelussa on myyntihetkellä sovittu.

    Olette täten hyväksyneet palvelusopimuksen suullisesti ja
    tuotantomme on lähtenyt toteuttamaan kampanjaanne.

    Elinkeinoharjoittajien välisissä sopimuksissa toimitaan lain
    mukaisesti sopimusehtojen mukaan.

    Yritysten välisessä kaupassa mielenmuutos ei oikeuta peruutukseen.
    Sopimuksen syntyä säädellään Suomen lailla
    varallisuusoikeudellisista oikeustoimista (13.6.1929/228,
    oikeustoimilaki).
    Pakottavaan lainsäädäntöön voitte tutustua muun muassa
    kilpailulainsäädännössä.

    Mikäli haluatte riitauttaa vireillä olevan laskuvaateen, lopetamme
    vapaaehtoisen perinnän ja
    siirrämme saatavan tuomioistuimelle käsiteltäväksi, jonne
    toimitamme myös nauhoitteen myyntikeskustelusta.

    Velkanne oikeudellisesta perinnästä / saatavan siirtämisestä
    tuomioistuimelle käsiteltäväksi voi
    aiheutua Teille huomattavat lisäkustannukset ja merkintä
    maksuhäiriötietoihin.

    Välttyäksenne perinnästä aiheutuvilta kustannuksilta ja
    sanktioilta, suosittelemme laskun maksamista
    laskussa mainittuun eräpäivään mennessä, muuten jatkamme asiassa
    normaalin perintäprosessin mukaan.

    Haluamme muistuttaa, että palvelulumme on monipuolinen ja hinnaltaan
    erittäin kilpailukykyinen,
    ja uskomme, että palvelustamme on yrityksellenne hyötyä. Voimme
    myös tehdä maksujärjestelyn vireillä olevalle
    pääomalle.


    Asiakaspalvelu

    info@adsite.fi [1]

    1. Nyt alkaa Adsitelta tulla kovilla panoksilla, järkyttävää uhkailua! Täytyy oikein ihmetellä miten lainsuojattomia suomalaiset pienyrittäjät ovat.
      Lakipykäliä 20 luvulta jolloin kansalaiset oli vielä kohtalaisen kilttejä toisilleen. Tuollainen laki pitäisi mitätöidä välittömästi! Jotkut tahot ovat yrittäneet saada suomeen pienyrittäjyysasiamiestä joka puolustaisi pikkuyrityksiä mutta puhe-asteelle on sekin jäänyt.
      Otin selvää tuosta ryhmäkanteesta ja sitä ei voi nostaa muut kuin kuluttaja-asiamies. Ja taas suoja on yllättäen kuluttajilla, ei yrittäjillä. Meidän rahamme meni Adsitelle, koko loppuvuoden mainos ja markkinoinibudjetti ja saimme tilalle EIMITÄÄN. Tai saimme sentään jotain: tressiä, mielipahaa, ison loven lompakkoon, epäluottamusta ja -tietoisuutta sekä unettomia öitä plus muuta p**kaa. Eli ei ole varaa lakimieheen, saati edes lakimiespuheluihin. Koko tämän tarinan kertominen puhelimessa jo kestää joten apua ei näy saavan mistään. Olen kohta lukenut netinkin läpi tietoa etsiessäni. Adsitella ei ole yhden yrittäjän kertoman mukaan nauhoitteita olemassakaan, syyksi he ilmoittivat ettei laki velvoita nauhoittamaan puhelujaan. Kyllä sinun AA tulee saada puhelu vaikka kirjallisena jos sellainen on olemassa. Hyvät viisaat ja neuvokkaat, neuvokaa mitä voimme tehdä? Ei tässä ole kyse sinisilmäisyydestä, herkkäuskoisuudesta tai tyhmyydestä kuten alussa lehtijutut antoivat ymmärtää.

  8. Minullekin soitettiin, sinnikkäästi mieshenkilö myi palvelua. en luvannut ostaa heiltä mitään palvelua, sanoin ainoastaan miettiväni asiaa- mitään sopimusta ei koskaan tehty.

    Nyt saan yhtäkkiä laskuja ADsiteltä…jo yli 1000e on heidän mukaansa velkasaldoni heille.
    kun olen pyytänyt maililla poistamaan laskut aiheettomina, (puhelinnumero, josta minulle soitti Peltoniemi niminen mies, ei olekaan enää käytössä) tai lähettämään hyvityslaskut, sain tälläisen vastauksen:

    Hei,

    Olemme tutkineet asianne huolellisesti ja toteamme, että sopimus välillämme on asianmukaisesti
    tehty ja siihen sovelletaan teille lähetettyjä sopimusehtoja. Teille on kerrottu palvelun
    tilauksen kannalta oleelliset asiat.

    Olette täten hyväksyneet palvelusopimuksen suullisesti ja tuotantomme on lähtenyt toteuttamaan kampanjaanne.

    Elinkeinoharjoittajien välisissä sopimuksissa toimitaan lain mukaisesti sopimusehtojen mukaan.

    Yritysten välisessä kaupassa mielenmuutos ei oikeuta peruutukseen. Sopimuksen syntyä säädellään Suomen lailla
    varallisuusoikeudellisista oikeustoimista (13.6.1929/228, oikeustoimilaki).
    Pakottavaan lainsäädäntöön voitte tutustua muun muassa kilpailulainsäädännössä.

    Mikäli haluatte riitauttaa vireillä olevan laskuvaateen, lopetamme vapaaehtoisen perinnän ja
    siirrämme saatavan tuomioistuimelle käsiteltäväksi.

    Velkanne oikeudellisesta perinnästä / saatavan siirtämisestä tuomioistuimelle käsiteltäväksi voi
    aiheutua Teille huomattavat lisäkustannukset ja merkintä maksuhäiriötietoihin.

    Välttyäksenne perinnästä aiheutuvilta kustannuksilta ja sanktioilta, suosittelemme laskun maksamista
    laskussa mainittuun eräpäivään mennessä, muuten jatkamme asiassa normaalin perintäprosessin mukaan.

    ________________________________________


    Asiakaspalvelu

    info@adsite.fi
    http://www.adsite.fi

    ADsite Oy
    Hämeenkatu 5
    33100 Tampere

    1. Muista, että voit pyytää Adsiteltä tallenteet noista myyntipuheluista. Pystyt niillä osoittamaan ettet ole tilannut palvelua.

  9. Hei me kaikki petetyt ja huijatut tai muuten vaan asiaa sivusta seuraavat!

    Eksyin kummasti poliisin verkkosivuille ja siellä onkin pitkästi kerrottu asiasta: Petosrikollisuus mukaan lukien vilpillinen ja harhaanjohtava markkinointi – kevät 2013

    Tässä linkki:
    http://www.poliisi.fi/poliisi/krp/home.nsf/files/F4EFE3BAD9794439C2257B2F002CD5F6/$file/Yritysrikollisuuden%20teematilannekuva%202013.pdf

    Annan yhteystietoni Marille mahdollisen yhteisen rikosilmoituksen tekoa varten. Nyt alkaa olla jo tarpeeksi materiaalia ja porukkaa kasassa.

  10. Heippa!
    Itsekin laitoin noin pari kuukautta sitten ADsitelle rekisteritietojentarkastuspyynnön. Ensimmäiseen viikkoon ei kuulunut mitään ja sen jälkeen laitoin heille s.postia, että heidän pitäisi välittömästi vastata pyyntööni.
    Vastaus oli taas kaikkea diipadaapaa ja loppuun lupasivat ”saat vastauksen sähköpostitse mahdollisimman pian…”
    Mitään tietoja en ole vieläkään saanut.

  11. Samaisen yrityksen huijaamia ollaan myös täällä! Me pyysimme puhelinnauhoitusta heiltä kirjallisesti, johon he vastasivat seuraavasti:

    ”Olemme kuunnelleet asiaanne koskevan myyntipuhelunauhoitteen huolellisesti. Sen perusteella Teille on kerrottu palvelun tilauksen kannalta oleelliset asiat mukaan lukien harkinta-aikaisen etäkaupan säännöt. Asiassanne vetoamme siihen mitä puhelussa on myyntihetkellä sovittu. Luonnollisesti Teillä on oikeus kuunnella nauhoite yhdessä kanssamme. Nauhoitteen kuuntelusta on kerrottu tarkemmin alla.

    Henkilötietolain mukaisesti ja Tietosuojavaltuutetun vahvistamalla tavalla asiakkaan puheluosapuolella on oikeus kuunnella häntä koskeva myyntipuhelunauhoite. Tietoturva- ja Salassapitosäännösten johdosta ADsite Oy:n omistamia myyntipuhelunauhoitteita ei luovuteta asiakkaiden käyttöön. Nauhoitteista ei anneta kopioita ja niiden kopioiminen kuuntelutilanteessa on kiellettyä. Edellä mainituista syistä myös nauhoitteen tarkastus- / kuunteluoikeus on yksinomaan puheluosapuolella korostetun henkilökohtaisesti. Korostettu henkilökohtaisuus tarkoittaa sitä, että asiakkaan puolelta kuunteluoikeutta ei ole kenelläkään muulla kuin asiakkaalla itsellään. ADsite Oy:llä on oikeus käyttää digitaalisia tallenteita, mutta ei velvollisuutta siihen. Nauhoitteen luovuttamisen rajoittamisella ei ole tarkoitus vaikeuttaa asiakkaan kuuntelumahdollisuuden järjestymistä, vaan ehkäistä puheluosapuolten henkilötietojen käsittelyyn liittyviä riskejä. Nauhan omistajana ADsite Oy:n vastuulla on valvoa asiakkaansa, mutta myös työntekijänsä asiaan liittyvää oikeusturvaa.

    Nauhoitteen tarkastus- / kuunteluajankohdan sopimiseksi pyydämme asiakasta olemaan yhteydessä ADsite Oy:lle kirjatulla kirjeellä vähintään kahdella todistajalla, jotka ovat oikeustoimikelpoisia.

    Nauhoitteen kuuntelu tapahtuu puhelimitse, arkisin klo 14:15 – 15:30 välisenä aikana. Kuunteluajankohta vahvistetaan ADsite Oy:n puolelta.

    Ilmoitin tietosuojavaltuutetun toimistoon saamani vastauksen, jonka jälkeen he vaativat tätä ko. nauhoitusta ADsiteltä. Tietosuojavaltuutetulle he ovat vastanneet seuraavasti:

    Hei, laissa ei velvoiteta puheluiden nauhoittamiseen. Yrityksellä on oikeus
    nauhoittaa sen ja asiakkaiden välisiä puheluita, joita tarvitaan
    asiakassuhteen hoitamiseen.

    Nauhoitteita ei ole tällä hetkellä olemassa, koska aiemmin tehty nauhoite on tuhottu
    asiakkaan maksusuorituksen vuoksi. On katsottu, että asiakassuhteen
    hoitaminen ei enää edellytä nauhoitteen säilyttämistä, koska sopimuksen
    syntymisestä ei ole ollut riitaa enää maksun suorittamisen jälkeen.”

    Ai ei ole ollu riitaa??? Edelleen lähettävät meille uhkailukirjeitä, jotta maksaisimme loppusaatavan heiltä ostamastamme palvelusta.
    Sähköpostien sisältö on tätä luokkaa:

    ”Mikäli haluatte riitauttaa vireillä olevan laskuvaateen, lopetamme vapaaehtoisen perinnän ja
    siirrämme saatavan tuomioistuimelle käsiteltäväksi.
    Velkanne oikeudellisesta perinnästä / saatavan siirtämisestä tuomioistuimelle käsiteltäväksi voi
    aiheutua Teille huomattavat lisäkustannukset ja merkintä maksuhäiriötietoihin.
    Välttyäksenne perinnästä aiheutuvilta kustannuksilta ja sanktioilta, suosittelemme laskun maksamista
    välittömästi, muuten jatkamme asiassa normaalin perintäprosessin mukaan.
    Vastaattehan kolmen vuorokauden sisällä, miten haluatte asian suhteen toimia.
    Vastaamatta jättäminen johtaa haastehakemukseen”

    Kieltäydymme maksamasta, vedoten tähän ”tuhottuun” myyntipuhelunauhoitteeseen ja siinä sovittuihin asioihin. Olen valmis menemään vaikka käräjille, mutta en maksa!

  12. Täällä yksi huijattu lisää, jonka tarina pääosin sama kuin edellä.

    Ekan erän maksoin, sitten paljastui tämä huijaus, irtisanoin sopimuksen ja jätin tokan erän maksamatta (lakimiehen ohjeistus) Ensin tuli maksumuistutus, sitten sähköpostilla ”uhkauskirje” haasteesta, sokerina pohjalla soitto yrityksen ”lakimieheltä” jonka sisältö: tulen saamaan viikon sisällä haasteen ja minulla on 30 vrk aikaa kirjoittaa vastine, asia menee käräjille, jos häviän maksan kaikki kulut jne. Menin hämilleni, enkä ymmärtänyt vielä kysyä lakimiehen ja yrityksen nimeä, jälkikäteen soitin numeroon, joka muuten oli prepaid-liittymä, josta puhelu oli tullut ja kuinka ollakaan viesti kuului: numeroon ei juuri nyt saada yhteyttä…

    Soitin Suomen yrittäjien lakimiespalveluihin ja puhuin kahden eri lakimiehen kanssa, joista toinen ehdotti heti tekemään rikosilmoituksen ja näin myös teen. Olen myös mukana yhteisessä ilmoituksessa, jos sellaista ollaan tekemässä eli yhteystietoni ovat käytettävissä.

    Kyllä harmittaa että olin niin hölmö että lähdin tällaiseen mukaan, en edes ollut kiinnostuntut 1000 tykkääjästä vaan siitä että uutta yritystäni mainostettaisiin kolmessa eri sosiaalialisen median kanavassa ja juuri oikealle kohderyhmälle (kuten yrityksen lupasi) sekä ihan kohtuu hintaan, verraten esim. siihen että maksan pelkästä google adwords mainonnasta 10 euroa/päivä!

    1000 tykkääjää yritys ei minulle 30 päivässä hankkinut eikä mitään mutakaan tehnyt maksettujen eurojen eteen, joten tästä kurasta en enää maksa euroakaan – ainakaan vapaaehtoisesti!

    Aikamoinen oppimiskopimus ja oppirahojakin tuli sitten maksettua 650 euroa!

    Onko muuten muille tullut puhelua yrityksen lakimieheltä?

  13. Sama Homma kuin konnankoukkuja kirjoittajalla. Ihmettelin mitä kävijöitä näkyy reaaliaikaisessa seurannassa koko ajan samasta refereristä, juuri tuo 82.220.37.16. Parin päivän jälkeen saimme blokattua tuon ip-osoitteen, sillä päättelimme että se on mitä todennäköisemmin fraud click page, koska kaikki kävijät kävivät vain etusivulla pikaisesti + kaikki oli eri puolilta maailmaa, vaikka myymme vain kotimaassa..

    Lähetin näistä havainnoistani mailia adsitelle, mutta yllättäen he eivät vastanneet kuin viikonlopun jälkeen ja olivat sitä mieltä, että ostetut clickit eivät kuulu heidän toimintaansa, siltä tosiaan näyttää :).

    No odottelen nyt seuraavaa vastausta, jota odotellessa löysin tämän sivun, olisi vain pitänyt googlata tuota firmaa jo ennen sopimusta, mutta kiire ja luottamus suomalaisiin toimijoihin johtivat tähän.

    Voisiko joku ilmoitella, jos olette tekemässä jotain rikosoikeudellisia toimenpiteitä, olisin mielelläni mukana tuollaisten kusettajien kaitsemisessa. Aikaisemmin laittettu liite kyllä antaisi osviittaa siihen, että jotain olisi tehtävissä…

  14. Yrittäjien kannattaa tehdä lasku, jonka summa vastaa ADSite Oy:n laskua. Tämän jälkeen laittaa lasku menemään ADSite Oy:lle. Jos yritys ei maksa rahoja niin laskun voi laittaa perintään. Jos juttu menee oikeuteen niin tulette voittamaan, koska yritys on myynyt myynyt tuotteen, jonka sisältö ei ole pitänyt paikkaansa ja näin ollen perintä on laillinen.

    Poliisille asiasta on turha lähteä purnaamaan, koska heidän resurssit eivät riitä moiseen ja tulee vain vastaus ”ei ole tapahtunut rikosta”.

    Joten ei muuta kuin laskua menemään… 🙂

  15. Lueskellessani edellisiä kommentteja tulin varmaksi siitä, että olen joutunut uuden yritykseni kanssa saman huijauksen kohteeksi. Samanlainen litania toimitettavista asioista, ei vastausta viesteihin, ei puheluihin ja yhtäkkiä ulkomaalaisia tykkääjiä Facebook-sivuilla. Empä olisi uskonut, että Suomessa näin röyhkeästi toimitaan, luotin rehellisen maan yritystoimintaan. Ja varsinkin jos ei tule mitään seuraamuksia tästä huijareille, niin mitä hittoa.

    1000 € harakoille, ei paljon mieltä lämmitä. Eikä rahoja ilmeisesti ole kovinkaan helppo saada takaisin.

  16. Nyt joukkokannetta poliisille niin saadaan tämä homma loppumaan.

    Me olemme omalta osaltamme maanantaina uudelleen poliisiin yhteydessä.

  17. Onko joukkokanne yrittäjinä mahdollista? Entä kuinka poliisi ottautuu asiaan? Yritykselläni on perintätoimisto niskassa hengittämässä loppulaskuista kun en suostunut maksamaan loppuja laskuja mielestäni virheellisen ja petollisen toiminnan vuoksi….alkaa huumorin taju loppumaan.

  18. Täällä myös yksi ADSiten huijaama yritys! Samalla kaavalla on huijarifirma toiminut meidän kohdalla kuin ylempänä kerrottu… Jos tuohon joukkokanteeseen vielä mahtuu mukaan, niin olisin iloinen. Loppuvuoden markkinointibudjetti meni siinä ja asiakkaita pitäisi jostain haalia nollabudjetilla 🙁

  19. Täällä sama juttu. Adsite oli myös kauppalehden protestilistalla maksuvaikeuksien takia. Kun puhelimessa kysyin adsiten myyntitykiltä, että ei kai tykkääjät ole mitään mummoja, hulivilityyppejä kuvitteellisia hahmoja tms roskaa, niin vakuuteltiin, ettei ole. No kuinkas sitten kävikään..

  20. Onko olemassa yhtään ketään, joka on ollut tyytyväinen ADSiten toimintaan? Niinkun yhtään ketään.

Vastaa käyttäjälle Mari Luukkainen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.