Clover Shop X4 ja maailman hysteerisin ominaisuusesittely

Päivitys 19.8.2013 Tässä artikkelissa käsitelty ominaisuusesittely on nähtävästi päivitetty Clover Shopin sivuilla. Clover Shop X4:sta sai aikaisemman ominaisuusesittelyn vuoksi hieman kyseenalaisen kuvan, mutta tahattomat koomisuudet on Clover Shopin sivuilta sittemmin poistettu. Yritin sittemmin muokata tätä artikkelia vastaamaan uutta ominaisuusesittelyä, mutta koomisuuksien puuttuessa puuttuu nyt myös tämän postauksen pointti. Keskustelua voi toki edelleen jatkaa.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

11 kommenttia artikkeliin ”Clover Shop X4 ja maailman hysteerisin ominaisuusesittely

  1. Kiitos palautteesta. Nyt on paikallaan kommentoida.

    – Teoreettinen nollasivun ostoskori tarkoittaa sitä, että jokainen Lisää koriin -napin painallus(kokeilu) johtaa tilaukseen, vaikka asiakkaalla ei olisi tarkoitus ostaa vielä mitään. Kuinka paljon ostoskoreja hylättiinkään? Yli 60 %? Tässä katastrofiteoriassa verkkokauppiaan lähettämistä tilauksista siis yli puolet palautuu takaisin. Tämä on vain teoriaa konversion ääripäistä. Konversiolla on optimipiste jossakin nollan ja sadan välissä. Konversion nouseminen ei aina tarkoita konversion paranemista. Yhden sivun ostoskori on sinänsä kannatettava ratkaisu. Siinä on kuitenkin aina vähintään pari vaihetta, vaikka näennäisesti kaikki tapahtuukin yhdellä sivulla. Tilauksissa on aina muutamia pakollisia vaihetta.

    – X4:ssä verkkokaupan asiakas voi vaihtaa kieltä suomen ja englannin välillä. Emme suosittele Google-kääntäjän käyttämistä, vaikka se onkin mahdollista.

    – X4 on suunniteltu tietylle kohderyhmälle. Ohjelmisto on väärä valinta, jos tarkoitus on kansainvälistyä muillakin kielillä kuin englannilla.

    – X4 on suunniteltu niin, ettei selkokielisten www-osoitteiden on/off-valinnan vaihtaminen hävitä hakukonenäkyvyyttä. Sitä voi vaihtaa vaikka joka päivä.

    Lisätietoja voi kysellä ja kohta pääsee jo testailemaan.

    Hyvää kesän jatkoa!

    Erno Penttilä
    Clover Shop Oy

    1. Moikka Erno,

      Nyt vasta ilmeisesti tajusin mitä tuolla teidän esimerkillä tarkoitettiin. Eli nollasivun ostoskori on yhtä kuin ei ostoskoria ollenkaan ja asiakkaalle lähtee tilaus samantien, kun verkkokaupassa on painettu ”lisää ostoskoriin” nappulaa?

      Jos nyt en mennyt jotenkin ihan totaalisen sekaisin tämän kanssa, niin mun on pakko myöntää, että tämän oivalluksen jälkeen tuo esimerkki on vielä järjettömämpi miltä se aikaisemmin vaikutti. Eihän se liity yhtään mihinkään eikä argumentoi millään tavalla yhden sivun ostoskoria vastaan tai monisivuisen ostoskorin puolesta?

      Yhden sivun ostoskori tarkoittaa ainakin mun ymmärrykseni mukaan sitä, että tilattavat tuotteet ja mahdollisesti myös tilaustapahtuma (osoitetietojen antaminen ja toimitusehtojen hyväksyminen) näkyvät yhdellä sivulla. Maksutapahtuma on luonnollisesti kolmannen osapuolen tarjoama lisäpalvelu, joten silloin käydään piipahtamassa jollakin muulla sivulla. Eli ostoskorissa on yksi sivu + kolmannen osapuolen (pankki) bonussivu.

      Ostoskorit suositellaan tehtävän yksisivuisiksi, jotta tilausprosessi olisi mahdollisimman helppo ja nopea. Siksi se yleensä nostaa konversiota. Selvennyksen vuoksi, koska en nyt tiedä tarkoittaako konversio jostain syystä teille ”lisää ostoskoriin” napin painalluksia, että kun itse puhun verkkokaupan konversiosta niin viittaan onnistuneeseen tilaustapahtumaan josta verkkokauppiaan tilille on kilahtanut rahaa. Tottakai noista ”lisää ostoskoriin” -napin painalluksistakin syntynyttä ostoskorin arvoa kannattaa mitata, mutta se varsinainen konversio verkkokaupassa on mun mielestä se ”raha -> verkkokauppiaan tili”.

      1. Jos nollasivun ostoskori olisi käytössä, verkkokauppa joutuisi toimittamaan asiakkaille tuotteita, joita ei ole edes haluttu tilata. Teoria ei ota kantaa yhden sivun ostoskorin puolesta tai vastaan. Yhden sivun ostoskorilla päästään lähelle optimipistettä.

  2. X4 on osuva nimi palvelulle, se tuo mieleen Corel Drawin pari vuotta vanhan version. Eli markkinajohtajan perässä tullaan kaukana. Tosin Corelin Graphic Suite taitaa olla tähän verrattuna huipputuote.

    Clorverin straegia on kuitenkin selkeä. Puhutaan niin sekavia että se kuulostaa asiaan perehtymättömältä asiantuntevalta. Tosin sitäkin on nähty ammattimaisemmin toteutettuna.

  3. Peruskoulutasoisella HTML5:lla viitataan siihen, että firma pääsi viimein kahdeksan vuoden jälkeen päivittämään ohjelmiston HHTML5:een, kun koodaukseen vaadittava taso laski niin alas, että jopa Clover Shopin koodarit siitä nyt selviävät.

    Jokohan Clover Shopissa on korjattu tämä ”hieno” ”ominaisuus”, että kun tuotteita lisää ostoskoriin ja asiakas hylkää ostoskorin. Tuote kyllä poistuu verkkokaupan varastosaldosta, mutta ei palaudu koskaan sinne takaisin. Tämä on niin ah niin näppäräominaisuus. Lopputuloksena sulla on hyllyssä tavaraa, mut verkkokaupan saldo näyttää nollaa. Ilmeisesti tämä on juuri ollut aiemmin se ominaisuus millä estettiin firman meneminen konkurssiin, kun varastoon jää aina tavaraa.

    1. Varastosaldot päivittyvät vasta tilauksen lähetyksen yhteydessä. Olet siinä oikeassa, että varastoon palauttaminen on ollut hankalaa. Varastonhallinta on X4:ssä uusittu kokonaan, kuten koko ohjelmisto muutenkin.

  4. Hehe, enpä muistanut koko clover shopin olemassaoloa ennen tämän lukemista. Ihmeellistä että niin tukkoinen softa on edelleen olemassa mutta mikäpä pahan tappas.

  5. Oikaisen seuraavassa kirjoituksessasi olleet selkeät virheet.

    ”kyseistä ohjelmistoa ei ole päivitetty vuosiin”
    – Ohjelmistoa päivitettiin keskimäärin 25 kertaa vuodessa ja päivitetään tulevaisuudessakin.

    ”Päivitysten tiheyden voi käydä itse toteamassa historia-alasivulta”
    – Ei voi. Siellä kerrottiin, että ohjelmistoa päivitettiin lukemattomia kertoja. Päivitysten julkaisupäivämäärät voi tarkistaa vanhoilta www-sivuiltamme.

    ”…mikäli kaikki kävijät ostavat verkkokaupasta niin verkkokauppa ajautuu konkurssiin”
    – Emme ole sitä mieltä, päinvastoin. Ostaminen on eri asia kuin ostoaikeen peruminen ja tuotteiden saaminen tahtomatta.

    ”…eli uusi versio on toteutettu mediaseksikkäällä HTML5-tekniikalla. Tai siis -kuten Clover Shop asian ilmaisee – peruskoulutasoisella HTML5-tekniikalla.”
    – Emme ilmaisseet niin. Ohjelmiston toteutus on eri asia kuin ohjelmiston tarjoamat mahdollisuudet.

    Mitä tulee staattisiin ja dynaamisiin www-osoitteisiin, meillä ei ole jyrkkää kantaa. Google indeksoi dynaamisia www-osoitteita jo vuonna 1998 ja ilmoitti vuonna 2008 virallisessa blogissaan jopa suosivansa niitä. Viittasimme kyseiseen kirjoitukseen aikaperspektiivin saamiseksi. Tällä hetkellä suosittelemme staattista vaihtoehtoa.

    Mitä tulee turvallisuuteen, henkilökohtaista jutustelua rajoitetaan, mutta tiedotussuora verkkokauppiaille säilyy.

    Erno

    1. Kiitos kommenteista! Käyn moderoimassa hieman alkuperäistä artikkelia, jotta huomiosi ovat esillä paremmin myös siellä. Olet myös nähtävästi muokannut alkuperäistä ominaisuusesittelyä. Hyvä homma! Esittely on nyt huomattavasti ytimekkäämpi, asiapitoisempi ja vakavasti otettavampi, kun tahattomasti huvittavat ”peruskoulutasoiset HTML5” sun muut on poistettu. Mikäli nyt olisin lukenut ominaisuusesittelyä ensimmäistä kertaa, tuskin olisin vaivautunut sitä ruotimaan.

      Ohjelmistoa on varmasti päivitetty, mutta tuossa kohdassa itseasiassa viittasin siihen, että ohjelmistoversiota (kolmas sukupolvi) ei päivitetä, vaan yritetään tekohengittää vuodesta 2005 vuoteen 2013. OsCommerce on hyvä esimerkki tällaisesta. Ikivanhalle pohjalle on rakennettu vuodesta toiseen kaikennäköistä purkkaa, jolloin lopputulos on se, että migraatiosta uuteen sukupolveen alkaa tulla melkeinpä mahdotonta. Clover Shopilla tilanne tuskin on yhtä painajaismainen, koska lisäosia ei ole suljetun lähdekoodin vuoksi kehitetty niin runsaasti.

      Mitä tulee pienempiin päivityksiin, niin vaikea sanoa mitä siellä on tehty, koska en löytänyt sivuilta yksityiskohtia päivityksistä. Itseäni eniten häirinneet puutteet kuitenkin ovat säilyneet vuodesta toiseen. Esimerkiksi table-rakenteeseen ei ole tullut muutoksia puhumattakaan siitä kuinka kauan Checkout-liitännäistä on joutunut odottamaan. Hyvin yleisen ja hinnoittelultaan kilpailukykyisen maksuliitännäisen puuttuminen vuosikausia on mun mielestä älytöntä hidastelua.

      Tuon konversioesimerkin kanssa olen nyt mennyt jo ihan sekaisin. Jos siinä siis tosiaan on kyse nollasivun ostoskorista, niin miten se liittyy mihinkään ja miksi se on tuolla kyseisellä sivulla? Mitä sillä yritetään verkkokauppiaalle sanoa tai osoittaa?

      Ilmaisin ilmeisesti HTML5-asian huonosti. Clover Shop on ymmärtääkseni PHP-pohjainen softa, joten tarkoitus ei ollut antaa ymmärtää että backendillä (johon ilmeisesti viittaat?) olisi tekemistä HTML5:n kanssa. Tarkennetaan näin: ”hyödyntäen HTML5-tekniikkaa.”

      Mun suositus staattisten ja dynaamisten urlien suhteen on, että staattiset käyttöön mikäli siihen on mahdollisuus. Itse olen todennut monen sivuston kohdalla, että ne staattiset toimivat paremmin. Mun mielestä on tarpeetonta hämmentää verkkokauppiasta linkittämällä Googlen vanhoja artikkeleja. Suosittelet staattista vaihtoehtoa – kuten kuuluukin – ja sen pitäisi riittää. 🙂

  6. Olen itse toiminut Clovers Shop verkkokaupan räätälöitsijänä useita vuosia.
    Toki kauppaa on kehitetty ja päivityksiä on tullut, mutta kuten Marikin totesi, on ominaisuuksiltaan jäänyt jälkeen.
    Kehitystä siis on tapahtunut, mutta ei siinä tahdissa missä olisi pitänyt… Clover Shopin toimesta.

    Itse en pidä tätä kuitenkaan pahana ongelmana koska vaikka ohjelma onkin julkisesti suljettu, niin he, joille on Clovershop myyty voivat joko itse tai kolmas osapuoli jatkokehittää sitä miten haluavat.
    Koodi tältäosin avointa.

    Marin mainitsema Checkoutin puuttuminen.
    Toki se olisi kiva lisä olla tarjonnassa suoraan Clovershopissa jo suoraan, mutta tiedän että moni räätälöitsijä on tehnyt jo lisäosan tähän jota he myyvät erillisenä asennusoptiona.
    Clovershopissa mielestäni on juuri se hyvä puoli, että se mahdollistaa kolmansien osapuolien tekemät lisukkeet ja niiden myynnin.

    Itseltäni olisi jäänyt monet räätälöintityöt tekemättä jos ne olisivat suoraan toiminnassa jo clovershopissa.
    Asiakkaalle se tuo myös kilpailuetua jos hänellä on sellaisia ominaisuuksia joita ei muilla vielä ole.

    Toisaalta laaja ominaisuustarjonta saattaisi myös nostaa peruspaketin hintaa ja näin karsia ostajaehdokkaita pois.
    Tältäosin uusi clovershop on mielestäni oikealla tiellä jossa eri ominaisuuksia voi ostaa optioina.

    Ainoa asia mistä en itse tykkää ja jonka vuoksi tuskin tulen suosittelemaan uutta clovershoppia on vuokramallipohja.
    Aikaisempi kertamaksuhinnoittelu on mielestäni parempi ratkaisu… asiakkaan näkökannalta.
    Ehkä olisi hyvä, jos kumpikin hankintavaihtoehto olisi tarjonnassa, eli kertamaksu tai vuokramalli.

Vastaa käyttäjälle Mari Luukkainen Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.