Olen tunnetusti tosi huono kirjoittamaan näitä monen artikkelin jatkumoja. Nyt mulla on kuitenkin tulilla pari mielenkiintoista verkkokaupan konversion nostatus -casea, joten laitanpa muutamia vinkkejä luettavaksi sitä mukaa kun itse niitä laadin.
Ensimmäinen osa käsittelee yhtä verkkokauppasi tärkeimmistä elementeistä, eli etusivua.
Verkkokaupan etusivun konversio-optimointi
Verkkokauppasi etusivu on tyypillisesti se, jolle kävijät saapuvat. Sekä uudet, jotka tulevat mahdollisesti etusivulle laskeutuvien mainosten kautta, sekä vanhat, joille kauppasi on jo niin tuttu, että sen nimen voi kirjoittaa osoiteriville tai Googleen.
1. Tuo etusivulla esille tuotteita ja tuoteryhmiä mitkä kiinnostavat asiakkaitasi
Hyviä etusivulla esille tuotavia asioita ovat esimerkiksi:
- Verkkokauppasi suosituimmat kategoriat
- Verkkokauppasi tehokkaimmat tuotteet
- Tuotteet joita haetaan sivuston sisäisellä hakutoiminnolla
1. Verkkokauppasi suosituimmat kategoriat
Kategorioiden suosiota voi tutkia filtteröimällä kategoriat suosituimmasta sisällöstä.
2. Verkkokauppasi tehokkaimmat tuotteet
Tuotteiden tehokkuutta voi tutkia mikäli Analyticsissäsi on verkkokaupan seuranta päällä.
3. Tuotteet joita haetaan sivuston sisäisellä hakutoiminnolla
Sisäisen haun merkitys on helppo unohtaa, mutta sisäisen haun käyttäjien konversio on yleensä suurempi kuin kävijöillä jotka eivät hakua käytä.
2. Tuo etusivulla esille muitakin tapoja tilata tuotteita
Kaikki asiakkaasi eivät välttämättä halua tilata verkkokauppasi kautta. Mikäli tilauksen voi tehdä puhelimitse, kerro siitä. Mikäli omistat kivijalkamyymälöitä, kerro myös siitä.
3. Lokalisoi kauppasi
Toimiiko verkkokauppasi useammassa maassa tai useammalla kielellä? Varma konversiontiputtaja on se, että lokalisointi ei toimi tai kävijä ei löydä omaa kieltään tai maataan.
Pyri siihen, että kävijä ohjataan mahdollisuuksien mukaan oikeaan kieliversioon ja että hänelle kerrotaan, että toimitus onnistuu juuri hänen maahansa.
Tulossa: sisäinen haku
Tulevassa artikkelissa käsittelen sivuston sisäistä hakua. Mikäli et malta odottaa, tsekkaa aikaisemmin aiheesta julkaisemani juttu Sisäinen haku – välttämätön paha vai salainen mahdollisuus?