Kannustatko työntekijääsi tehottomuuteen?

bill_gates_quote
Bill Gates on sitä mieltä, vaikeaan työhön kannattaa valita laiska työntekijä. Laiska työntekijä nimittäin keksii ratkaisun tehdä työ helpommin ja nopeammin. Huippumenestyneissä yrityksissä huonoa esimiestyöskentelyä harvemmin on. Työntekijöiden panosta arvostetaan tuloksen eikä seurannan ja kahlitsemisen kautta.

Voisi kuvitella, että vaikean prosessin helpoksi muuttanut työntekijä saisi positiivista palautetta tehokkuudestaan. Kroonisesta säästökuurista kärsivän yrityksen palkinto työntekijälle on kuitenkin osa-aikaistaminen tai irtisanominen. Hyvänä esimerkkinä mediakynnyksen ylittänyt tapaus, jossa työtehtävänsä Kiinaan ulkoistanut työntekijä sai potkut. Sosiaalisessa mediassa mielipiteet jakautuivat siten, että yrittäjyyshenkiset kehuivat työntekijää neuvokkuudesta, kun taas kaavoihinsa kangistuneet paheksuivat käytöstä.

Mikäli haluat liittyä tehokkuudesta rankaisevien esimiesten joukkoon, suosittelen seuraavia toimenpiteitä:

  1. Keskustele työntekijäsi kanssa. Hyvin todennäköisesti hän paljastaa tilanteensa kertomalla siitä suoraan. Muista tehdä muistiinpanot työntekijän sanoista. Voit käyttää niitä myöhemmin hyväksesi työntekijän työsuhteen sabotoimisessa.
  2. Pyydä työntekijää pitämään tuntikirjanpitoa. Näin varmistat, että sinulla on jatkossa työntekijäsi itse paljastamaa näyttöä siitä, kuinka vähän hän tekee töitä. Varmista tuntikirjanpidon pitävyys siirtämällä työntekijäsi työpiste sellaiseen paikkaan, jossa luotettavat työntekijät voivat tarkkailla hänen läsnäoloaan poissaollessasi.
  3. Tee työntekijäsi olo työpaikalla riittävän epämukavaksi jatkuvalla negatiivisella palautteella ja väärinkäyttämällä esimiesasemaasi. Näin hän varmasti suostuu osa-aikaistamiseen tai irtisanomiseen. YT-neuvottelut ovat kuitenkin aina vähän ”nolo” prosessi.
  4. Pyri kaikin mahdollisin tavoin vähentämään työntekijän tunteja vielä entisestään. Laita työntekijäsi selvittämään rautalangasta kaikki mahdolliset prosessit useaan otteeseen. Silloin hänellä on ainakin todistettavasti jotakin tekemistä.
  5. Älä missään nimessä keskustele suoraan työntekijän kanssa suoraan mielipiteistäsi. Esimiehenä sinulla on oikeus hoitaa kaikki työntekijääsi liittyvät asiat hänen selkänsä takana.

Osa-aikaistamisia ja irtisanomisia tehokkuuden vuoksi runsaasti nähneenä en yhtään ihmettele sitä, miten monen työntekijän työajasta 95% kuluu hauskojen kissavideoiden katselemiseen. Ainakin silloin he ovat paikalla toimistolla tekemässä sitä, mistä yritys ilmeisesti mieluiten heille maksaa – kuluttamassa työtuoliaan. Monella työntekijällä olisi mahdollisuuksia käyttää taitojaan päätyötehtäviensä ohella muihin askareisiin, mutta he eivät välttämättä uskalla tuoda sitä esille koska se voi vaikuttaa negatiivisesti työsuhteeseen.

Onko sinulle tärkeämpää työntekijän läsnäolo vai hänen aikaansaamansa tulokset?

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.