Todistettavasti hyvä ja toimiva treffi-ilmoitus

Sainpa tuossa villin idean. Sikäli kun tiedän yhtä ja toista konversio-optimoinnista*, niin voisiko näitä samoja oppeja soveltaa sosiaalisesti rajoittuneiden suomalaisten suurinpaan ongelmaan: treffi-ilmoituksen laatimiseen.

Vastaus on: Kyllä voi!

A/B-testauksen* paras puoli on se, että vertailutulokset tarjoavat oikeasti paikkansa pitävää dataa siitä kumpi versio on parempi. Tämä treffi-ilmoituksen konversio-optimointitesti toteutettiin kahdella samansisältöisellä treffi-ilmoituksella, joissa myös vierailuvolyymi oli suurinpiirtein sama. Luonnollisesti testi olisi kannattanut jakaa vielä osiin ja testata jokainen pala erikseen tarkemman prosentin saamiseksi, mutta en jaksanut orientoitua tutkimukseeni aivan niin paljon.

Tutkimustulokset ovat seuraavat:

  • Perinteisen treffi-ilmoituksen saamat vastaukset /kk: 6
  • Konversio-optimoidun treffi-ilmoituksen saamat vastaukset /kk: 29

Treffi-ilmoituksen konversio nousi optimoinnilla huikeat 383%!

Miten konversio-optimoin treffi-ilmoitukseni?

Innostava profiilikuva

Treffi-ilmoituksen konversio-optimoinnissa toimii samat viidakon lait kuin missä tahansa muussakin konversio-optimoinnissa. Välttääksesi optimointihörhöjen artikkeliviidakot, listaan tähän tärkeimmät pointit, joilla erittäin todennäköisesti nostat myös oman treffi-ilmoituksesi konversiota.

  1. Panosta kuvaan
    Konversiota perinteisesti lisää kuva hymyilevästä naishenkilöstä, joka osoittaa siihen suuntaan mihin käyttäjän tulisi katsoa. En suosittele naisen kuvan käyttämistä, mikäli olet treffiseuraa etsivä mies. Tai toisaalta, voit toki kertoa tämän anekdootin esittelytekstissäsi ja luoda sillä mielikuvan, että olet kävelevä markkinointiopas. Siihen en ota kantaa lisääkö tämä konversiota. Suosittelen kuitenkin, että panostat kuvaan laittamalla profiiliisi selkeän ja värikkään kuvan itsestäsi, jossa hymyilet ja osoitat esittelytekstisi suuntaan sormella.
  2. Bullet pointteja

    Käytä bullet pointteja
    Bullet pointit, tai ranskalaiset viivat, ovat tekstin selkeyttäjä jolla on huikea vaikutus konversioon. Laadi siis ilmoitukseesi selkeitä listoja esimerkiksi hyvistä puolistasi tai kiinnostuksenkohteistasi. Voit otsikoida ne lyhyesti ja ytimekkäästi sillä mitä ne pitävät sisällään, esimerkiksi ”Olen erityisesti kiinnostunut näistä asioista:”. Korostamalla, että olet erityisesti kiinnostunut kyseisistä asioista, teet myös selväksi lukijalle etteivät nämä asiat ole ainoita asioita joista olet kiinnostunut. Vältä itsestäänselvyyksiä, kuten ”musiikki” tai ”elokuvat”. Avaa itsestäänselvyydet esimerkiksi bullet pointin alle kertomalla esimerkiksi olevasi harrastelijamuusikko mikäli olet kiinnostunut musiikista.

  3. Korosta hyötyjä
    Ostaisitko palvelun tai tuotteen mikäli sen mainonnassa kerrottaisiin sen olevan surkea ja tekevän masentuneeksi? Et tietenkään! Miksi siis myisit itsesi muille sillä tavoin? Korosta mitä hyötyä ”asiakkaalle”, eli potentiaaliselle treffikumppanille sinusta olisi. Käännä myös ”huonommat” piirteesi hyödyksi kuten Apple, brändättyään iPod Shufflen sen heikkouden perusteella, sikäli kun soitin on niin pieni ettei siihen edes mahtunut näyttöä. Oletko niin onneton keittiössä, että osaat ainoastaan keittää vettä? Kerro, että olet teenkeittämisen kruunaamaton Suomen mestari. Onnistutko jatkuvasti unohtamaan tärkeitä asioita, kuten mahdollisen treffikumppanisi merkkipäivä? Kerro olevasi erinomainen omaksumaan uusien digitaalisten laitteiden käyttö helpottamaan päivittäisiä haasteitasi kuten varhaisiän dementia.

    Ytimekkäät, hyötyjä kuvailevat lauseet
  4. Lyhyet, ytimekkäät ja oikein kirjoitetut lauseet
    Onnistuneen mainonnan perussääntöjä on kirjoittaa lyhyitä, ytimekkäitä ja validia Suomen kieltä olevia lauseita. Huonosti kirjoitettu esittelyteksti konvertoituu yhtä hyvin kuin Nigerialaiset huijaussähköpostit. Puhumattakaan siitä, että kukaan jaksaisi keskittyä kilometrin pituisiin lauseisiin. Treffi-ilmoituksesi voi (ja kannattaa!) olla hieman rönsyilevä, mutta pidä siitä huolimatta lauseet lyhyinä, sijoita välimerkit oikeisiin paikkoihin ja niin edelleen. Muista myös jakaa pidempi esittelyteksti kappaleisiin. Kappaleet kannattaa jakaa siten, että jokainen käsittelee omaa asiaansa. Kuvittele, että otsikoisit jokaisen kappaleen erikseen.
  5. Muista toimintakehote!
    Toimintakehote on piste i:n päälle. Se sinetöi uuden, erinomaisesti konvertoituvan treffi-ilmoituksesi ja kannustaa lukijaa vastaamaan. Montako kertaa olet nähnyt mainonnassa käytettävän fraaseja ”Lue lisää!”, ”Soita heti!” tai keltaisen lehdistön suosima ”Katso kuva!”? Hyödynnä röyhkeästi samaa ja lisää esittelytekstisi loppuun esimerkiksi kannustava ”Kirjoita heti!”.

Treffionnea toivottaen,
Konversio-optimoinnin kruunaamaton Kurvin mestari

* Sanasto
A/B-testaus: Tehdään samasta asiasta kaksi eri versiosta ja kokeillaan kumpi niistä on parempi.
Konversio-optimointi: Optimoidaan esimerkiksi nettisivu siten, että käyttäjä saataisiin tekemään siellä haluttuja asioita.

Suosittuja treffipalstoja

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

4 kommenttia artikkeliin ”Todistettavasti hyvä ja toimiva treffi-ilmoitus

  1. Treffi-ilmoituksissa monesti kyllä kuva eli ulkonäkö merkkaa kaiken ja yleensä mallitason naiset saavat satoja viestejä päivässä.

      1. Äh.. en ole nähnyt sinusta tarpeeksi kuvia, mutta kun tuota uutta kuvaa katsoo niin ei sulla pitäisi olla vaikeuksia saada vastauksia treffi-ilmoitukseen. Olen joskus kysynyt eräältä hyvännäköiseltä naiselta, jolla oli ilmoitus city.fi:ssä niin ainakin se kehui, että sillä meni city:n sähköposti tukkoon vastausten määrän takia. Mulle ei koskaan kukaan edes vastaa city.fi-palvelussa jos teen ilmoituksen. Sitäpaitsi baareissa hyvinä iltoina pääsee parempiin tuloksiin kun naiset ovat vähän humalassa ja ne luulee heti, että olen muka kiinnostunut jos vahingossa tanssin liian läheltä tai vahingossa katsoo liian pitkään ja sitten ne yrittää käydä käsiksi tai yrittävät tulla jutteleen. Toinen keino on se, että hengaa kuulusien ihmisten kanssa kuten DJ:den ja muiden esiintyjien kanssa niin kummasti alkaa naisia tuleen jutteleen tai sitten on itse esiintyjänä baarissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.