(Ihan ensiksi huomio, että artikkelin sisältö koskettanee luonnollisesti myös muiden tablet-laitteiden käyttäjiä, mutta iPad sattuu olemaan Suomessa tunnistettavin laite.)
iPad-lehdessä mainostaminen on todennäköisesti vielä tänä päivänä käsite, jota monet mainostajat eivät tule ajatelleeksikaan mainostoimistoista puhumattakaan. Tablet-laitteiden käyttö ei vielä olekaan Suomessa aivan maailmanluokkaa, mutta volyymin määrä vaikuttaa luonnollisesti myös mainonnan hintaan. Rohkenen väittää, että juuri edullisen hinnan vuoksi iPad-lehtimainontaa kannattaa kokeilla ja kokeillessa tuijotella volyymin sijaan ROI:ta. Se voi nimittäin yllättää positiivisesti.
Miltä iPad-mainos näyttää?
Tällä hetkellä mainokset ovat suomalaisissa iPad-lehdissä tyypillisesti koko ruudun kokoisia interaktiivisia mainoksia.
Teknologiahifistelijöille nippelinä, että nämä mainokset ovat yleensä toteutettu HTML5-elementtinä, joka ladataan käyttäjän iPadille online-tilassa sitä varten, että mainos näkyy myös käyttäjän lukiessa lehteä offline-tilassa. HTML5-mainoksen voi toteuttaa interaktiiviseksi mainoselämykseksi, jossa on paineltavia nappuloita ja animoituja elementtejä. HTML5-mainos on luonnollisesti mahdollista toteuttaa responsiivisena, eli mainos skaalautuu sen mukaan käytetäänkö laitetta pysty- vai vaakatasossa.
Viisi syytä mainostaa iPad-lehdessä
iPad-lehden sisään integroidussa koko ruudun kokoisessa mainoksessa on paljon hyviä puolia.
- Koko ruudun kokoiseen mainokseen kiinnittää varmasti huomion, mutta siitä pääsee halutessaan myös nopeasti pois jatkamaan lehden selailua
- iPad-mainonta on vielä niin uutta, että käyttäjä ei ole tottunut siihen. Mainontaan tottumaton käyttäjä kiinnittää paremmin huomionsa mainokseen kuin mainontaan tottunut käyttäjä (Vert. Bannerimainonta jää usein huomaamatta)
- Koko sivun kokoinen mainos on jo itsessään oma kampanjasivunsa
- Mainoksen ikä on pidempi kuin printissä, sillä vanhat lehdet mainoksineen arkistoidaan yleensä digitaaliseen lehtiarkistoon
- Statistiikan mukaan iPad-lehtien mainoksissa on erittäin hyvät konversioprosentit!
Yksi kommentti artikkeliin ”Miksi mainostaisin iPad-lehdessä?”