Verkkokaupan tulevaisuus on Facebookissa

Tähän mennessä tyypillinen verkkokauppabisnes Facebookissa on ollut sitä, että tuotteita markkinoidaan Facebook-sivulla ja verkkokauppaan on liitetty sosiaalisen median jakomahdollisuudet. Mutta miten tapahtuu, kun asetelma käännetään toisin päin ja ostomahdollisuudet tuodaan käyttäjän ulottuville Facebookissa ilman että hänen tarvitsee poistua sieltä?

Olen lukenut todennäköisesti tuhansia artikkeleja koskien sitä kuinka paljon konversio nousee mikäli käyttäjä voi konvertoitua Facebookissa poistumatta varsinaiselle sivustolle. Tämä on todettu moneen otteeseen esimerkiksi yhteydenottolomakkeilla. Kynnys lomakkeen täyttämiseen ja lähettämiseen on luonnollisesti pienempi, kun sen voi tehdä Facebookissa poistumatta ”tutusta” ympäristöstä. Lomakkeen täyttämisen jälkeen käyttäjä voi luonnollisesti jatkaa Facebookin selailua ilman että mieluinen tekeminen keskeytyy vieraalla verkkosivulla vierailuun.

Sama pätee verkkokauppaan. Mikäli verkkokauppa on upotettu Facebookiin, säästetään käyttäjältä se tarpeeton klikkaus mitä häneltä vaadittaisiin verkkokauppaan siirtymiseen. Kun ostotapahtuma toteutuu Facebookin sisällä, ei käyttäjän tarvitse poistua miellyttävästä ajanviettoympäristöstään. Kaksi vuotta sitten liikenne Facebookista Amazonin sivustolle kasvoi 328%. Mitä jos nämä ostokset olisi voitu suorittaa suoraan Facebookin kautta?

Luonnollisesti suuret verkkokaupat eivät välttämättä Facebookista hyödy. Facebook on suurimmalle osalle käyttäjistä vapaa-ajan ajanviettoväline, eikä paikka bisnekselle. B2B-markkinoiden vähyys näkyy Facebookin mainonnassa, joka on hyvin kuluttajavoittoista. Itse kuvittelisin Facebookiin integroitujen verkkokauppojen soveltuvan parhaiten nimenomaan kuluttajamyyntiin.

Kuvittele verkkokauppasi myyntipotentiaali mikäli viet sen Facebookiin:

Itselläni on n. 12 000 käyttäjän Facebook-yhteisö. Julkaisen siellä satunnaisesti yhteisön aiheeseen liittyviä uutisia. Jokainen uutinen jaetaan 30-100 kertaa. Jokainen jako tavoittaa kyseisen uutisen jakajan kaverit. Heistä jokainen voisi olla sinun verkkokauppasi potentiaalinen asiakas.

Verkkokaupan integroiminen Facebookiin saattaa olla teknisesti haastavaa. Vaihtoehdot Suomessa eivät ole vielä kovin laajat, mutta MyCashflow’n Facebook verkkokauppa -laajennus on erittäin vakuuttava. Tarvittaessa saat heiltä myös teknistä tukea asennukseen. Lisääntynyt myynti kattaa varmasti kustannukset.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.