Mainostoimisto tekemässä Internet-markkinointia – suurin vitsi ikinä

Hei, ja tervetuloa Yleistetään yhdessä -kerhoon. Aion tänään kertoa aiheesta ”Mainostoimisto tekemässä Internet-markkinointia – suurin vitsi ikinä.”

Joskus mä olin mainostoimisto. Silloin markkinoin itseäni sanalla mainostoimisto, tai siis perinteiseen yhden henkilön mainostoimistotapaan mainostoimistoni toimi monikossa me ja me tarjoamme sitä ja tätä. Kuten kaikissa yhden tyypin nyrkkipajamainostoimistoissa on tapana puhua itsestään monikossa ja vaikuttaa sitä kautta suuremmalta. Ja työni oli sitä, että seurasin jokaista mahdollista Design Trends 2006 -blogia ja väänsin asiakkaan kanssa mahdollisimman trendikkäitä, web 2.0 -sivustoja.

Sitten koin tietynlaisen valaistumisen tunteen ja ymmärsin, että näillä nettisivuillahan yritetään myydä asiakkaan palveluita. Ja kun yritetään myydä, niin se on oikeastaan täysin yhdentekevää miltä se näyttää, kunhan se löytyy ja myy.

Tämän havainnon jälkeen olen tehnyt töitä mainostoimistojen kanssa ja se on yleensä yhtä miellyttävää kuin pään hakkaaminen seinään. Suurin osa mainostoimistoista ei itse asiassa edes tiedä mitä konversio tarkoittaa.

Mainostoimistoveikot ovat yleensä sellaisia, jotka ovat valmistuneet jostakin jonka perusteella he kokevat olevan oikeutettuja käyttämään hienoja Art Director -tyyppisiä titteleitä ja heti kun he pääsevät siihen käsiksi, alkaa urea tihkua sitä täynnä olevan pään erinäisistä ruumiinaukoista.

Nämä mainostoimistoveikot ovat ensinnäkin omasta mielestään aina oikeassa, tekevät hyvin usein printtityyppisesti webbiä (lue: teknisesti mahdotonta toteuttaa), eivätkä ole lainkaan kiinnostuneita asiakkaan liiketoiminnasta tai varsinkaan sen kohderyhmästä, kunhan design noudattaa design trends 20XX -kaavoja ja hän saattaisi saada tästä uskomattomasta designistä jonkun tyhjänpäiväisen virtuaalipalkinnon hottest design trends 20XX -sivustolla.

Jossain vaiheessa asiakas huomaa, että käytettyään 15 000 euroa tähän uskomattomaan virtuaalitaidepläjäykseen, hän ei ole saavuttanut yhtään asiakasta sivustonsa kautta. Aika harvoin itse asiassa asiakas edes tulee ajatelleeksi, että hän voisi saavuttaa asiakkaita sivustonsa kautta, vaan mainostoimistoveikko on puhunut hänet mainostoimistojargonillaan pyörryksiin ja ajattelemaan koko nettisivujen konseptia aivan perverssillä tavalla vääristyneeltä kantilta. Nettisivut eivät yhtäkkiä olekaan myyntikone vaan jonkinlainen virtuaalinen muotokuva, joka myy yhtä tehokkaasti kuin se olisi ripustettu printattuna asiakkaan makuuhuoneen seinälle.

Eräs tuttavani tuossa juuri pyysi mainostoimistolta tarjousta. Tarjous on niin hulvattoman hauska, että copypastean sen tähän:

Tilaajalle tuotetaan nykyaikainen ja laadukas verkkosivusto.
• Verkkosivustolle suunnitellaan tyylikäs ja luotettavan vaikutelman antava ulkoasu.
• Ulkoasun värimaailma on vihreä, valkoinen ja hopeanharmaa.
• Yrityksen logona käytetään tilaajalla olemassa olevaa logoa.
• Verkkosivuston lopputuloksessa tavoitellaan seuraavia laatusanoja: vakuuttavuus, ammattimaisuus ja modernius.

Näin mainostomistot markkinoivat itseään tänä päivänä, mutta ilmeisesti tuollaisenkin tyhjänpäiväisen jargonin perusteella joku suostuu maksamaan kyseisen toimiston palveluista 5500 euroa. Siis luit oikein – 5500 euroa. Ainoa uniikki asia tuossa copypaste-tarjouksessa oli varmaan tuo ulkoasun värimaailma. Todennäköisesti tarjouspohjassa on vielä jonkinlainen muistutus sen täyttäjälle, että ”muista vaihtaa nämä värit kun laadit uuden tarjouksen.”

Ainiin, tältä kyseiseltä mainostoimistolta tiedusteltiin tarjouspyynnössä, että miten he kehittäisivät asiakkaan sivuston brändiä. Ilmeisesti vastaus kysymykseen sisältyy jotenkin kryptisellä tavalla tuohon viimeiseen lauseeseen, jossa tavoitellaan laatusanoja. Mitä muuten edes tarkoittaa laatusanojen tavoittelu?

Jos tätä nyt sattuu lukemaan joku mainostoimiston edustaja, niin kommentoi ihmeessä. Miten sinä otat huomioon työssäsi asiakkaan myynnin edistämisen? Mua kiinnostaa onko sellaisia mainostoimistoja olemassa.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

2 kommenttia artikkeliin ”Mainostoimisto tekemässä Internet-markkinointia – suurin vitsi ikinä

  1. Itsehän olen valmistunut amiksesta mutta hieno titteli on silti. Ja ainakin nykyisessä duunissani tehdään muutakin kuin kiva leiska, riippuen toki siitä mitä asiakas haluaa.

    Mutta kyllä sivuston olla luotettavan näköinen, nettihän pursuaa nykyään jos jonkinlaista huijaussivustoa. Ulkoasu ei myöskään ole pelkkä kiva leiska vaan sen pitää olla luettava ja ohjata kävijää visuaalisesti. Valitettavan usein se on vaan se nätti leiska eikä navigointia yms. ole mietitty yhtään. Pitää tuntea vähän teoriaa että miten se ihminen sitä lukee.

    Kivalla sivulla ei tee mitään jos se ei löydy ja siellä ei ole sisältöä. Toisaalta jos sivua on ikävä käyttää eikä sitä sisältöä löydä kuin ystävällisen hakukoneyhtiön botti niin ei sillä silloinkaan kovin paljoa ole virkaa. Nettisivu on yhä edelleenkin kokonaisuus, tosin sisältöä lukuunottammatta ison osan voi ulkoistaa valmiille alustoille.

    Laatusana on sanavalintana ehkä huono. Tarjouksen kirjoittaja tarkoittanee että luodaan mielikuva vakuuttavasta, ammattimaisesta ja modernista yrityksestä/palvelusta/tuotteesta. Ja sitähän se mainonta on, mielikuvien luomista. Minusta olisi erikoista jos mainostoimisto ei pyrkisi luomaan mielikuvia. Ja jos ei haluta antaa asiakkaan asiakkaalle ristiriitaista mielikuvaa, pitää sekä sisällön että sivun ulkoasun antaa sama vaikutelma.

    Mainostoimistojakin on monenlaisia, hyviä, huonoja ja hyvin huonoja. Toisaalta asiakas saa useimmiten sitä mitä tilaa ja monille se nettisivu on vaan edelleenkin vain kiva leiska. Sisältö sitte joskus ehkä. Näitä on nähty.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.