Uudet Facebook-sivut

Facebook uudistaa jälleen Sivut (Pages). Sivujen omistajia ei ole vielä pakotettu ottamaan uudistusta käyttöön, mutta vanhat sivut päivitetään pian uuteen muotoon. Mainitsen pari asiaa, jotka olennaisesti muuttuvat.

  • Timeline

Timeline Facebook-sivuilla tarkoittaa aikamoista käyttöliittymämuutosta. Käytännössä koko sivun markkinointistrategia täytyy ajatella uusiksi, kun vanha tuttu tapa iskeä käyttäjä tykkääjille ja ei-tykkääjille jaetulle laskeutumissivulle ei toimi enää.

Timeline-sivuissa on suurinpiirtein samat ominaisuudet kuin käyttäjäprofiilienkin Timelineissa. Sivun yläreunaan voi lisätä kansikuvan ja sivu on jaettu kahteen osaan ajan kulumisen mukaan. Historiaan voi merkitä samantyyppisiä välietappeja kuin profiili-Timelinessakin. Näin voidaan promotoida esimerkiksi uusia tuotteita.

  • Välilehdet

Välilehtien navigaatio uudistuu täysin. Välilehdet ovat Timeline-versiossa sijoitettu kansikuvan alle, jolloin niitä on esillä kymmenien sijaan vain muutama. Sivulla kannattaakin alkaa harkitsemaan mitkä välilehdet ovat oikeasti hyödyllisiä ja mitä kannattaa korostaa. Kustomoitujen välilehtien applikaatiot menevät jälleen uusiksi. Siitä päästäänkin seuraavaan kohtaan…

  • Laskeutumissivut uusiksi! Applikaationäkymät muuttuvat

Applikaationäkymä muuttuu täydellisesti, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että tykkäämiseen kannustava laskeutumissivusi on tehtävä uusiksi.

Vanhat välilehden mittasuhteet muuttuvat 520 pikseliä leveästä 810 pikseliä leveäksi.

  • Yksityisviestien lähettäminen Sivun ja Käyttäjän välillä

Sivut voivat nyt lähettää ja vastaanottaa yksityisviestejä käyttäjiltä samaan tapaan kuin käyttäjät kommunikoivat toistensa kanssa. Tehokkaan Facebook-markkinoinnin kannalta ominaisuus on todella hyvä, sillä se mahdollistaa yksityisemmän kommunikaation käyttäjän ja brändin välillä.

  • Pin to top

Pin to top -ominaisuus tarkoittaa sitä, että Sivun ylläpitäjä voi määritellä Timelinen yläpäähän näkymään haluamansa päivityksen  5-7 päiväksi. Tämä helpottaa hieman ensivaikutelman kontrollointia, varsinkin jos Sivulle tulee paljon viestejä sen tykkääjiltä.

Loppusanat

Itse tykkään Timeline-uudistuksesta. Ihan vain siitä syystä, että se voisi viimein vähän pakottaa ”seuraa nuolta ja tykkää sivusta saamatta oikeastaan mitään järkevää vastinetta” -Facebook-markkinointistrategian hyödyntäjät miettimään oikeasti miten he markkinoivat brändiään Facebookissa.

Esimerkkejä uutta Timelineä hyödyntävistä Facebook-sivuista

  • Ben & Jerry’s
    Ben & Jerry’s hyödyntää välietappeja kertomalla niiden avulla yrityksen historiasta.
  • Starbucks
    Starbucksilla käytössä samat kikat.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.