Mieti mistä ostat Google-mainontaa

Kävipä tuossa luonani sisustussuunnittelija, jonka kanssa puheenaiheet kääntyivät asuntoni seinien väristä hänen AdWords-kampanjaansa. Tälle yhden henkilön sisustussuunnittelutoimistolle oli myyty tutulla puhelinluukutuksella Fonectan toimesta Google-mainontaa, josta häntä oli laskutettu suurinpiirtein 1000 euroa kahdesta viikosta. Kun asiakas oli valittanut Fonectalle ylilyödystä hinnoittelusta, hän oli saanut hyvityksenä 150€ Googlen ilmaiskupongin. Kuinka armollista.

Tiedoksi niille, jotka eivät tiedä noista kupongeista, niin Google jakaa niitä ilmaiseksi esimerkiksi niille, jotka ovat luoneet Google-mainostilin eivätkä käyttäneet sitä hetkeen.

En ole vielä täysin varma siitä millainen palvelu oli kyseessä (klikkipaketti?), koska en ole päässyt vielä vilkaisemaan asiakkaan AdWords-tiliä. Pääsen kuitenkin todennäköisesti tekemään tämän, joten sitten tiedän enemmän mikä meni vikaan.

Todennäköisesti kyse on jostakin seuraavista:

  1. Klikkien hinnat on määritelty tarpeettoman korkeiksi.
  2. Mainonnan avainsanoiksi on määritelty turhia ja kohdentamattomia sanoja. Ei asiakkaalle konvertoidu asiakasta mikäli joku Lapissa asuva tyyppi löytää hänen pk-seudulla sisustussuunnittelua tarjoavan yrityksensä sivuille avainsanalla, joka on jotakin triviaalia tyyliin ”seinien maalaus.” Jo ennen kuin näen kampanjaa, voisin kuvitella, että avainsanoiksi on ainoastaan copypastettu järkyttävät listat aiheeseen etäisesti liittyviä sanoja sen enempää niitä miettimättä.
  3. Kampanjaa ei ole optimoitu.

Toki asiakaskin teki tässä virheen ostaessaan palvelua, josta ei juurikaan tiennyt mitään. Toisaalta, osa vastuusta on puhelinmyyjällä luukuttaessaan tuotetta, jota harva asiakas ymmärtää. Kun tapahtuu näin, lopputuloksena on tyytymätön asiakas ja asiasta vähän enemmän tietävän henkilön blogikirjoitus, jossa mainitaan, että Fonecta hyväksikäyttää pienyrittäjien tietämättömyyttä Google-mainonnasta ja tekee huonosti konvertoituvia kampanjoita.

Asiakas oli muuten saanut tuolla 1000 euroa maksaneella kampanjallaan yhden asiakkaan. Se olin minä. Aika korkea hinta konversiolle. Pienelle alueelle keskittyneellä palvelulla yhden asiakkaan hinta voisi olla huomattavasti inhimillisempikin, kuten esimerkiksi kymmenen euroa. Siitä jäisi kyseiselle yrittäjälle hieman katettakin.

Google-mainonta on melko haasteellista avata pienyrittäjälle, jolla on varmasti parempaakin tekemistä kuin ymmärtää miten Google-mainokset toimivat. Annan kuitenkin muutaman helpon vinkin:

  1. Kampanjoita (avainsanoja ja mainoksia) kannattaa optimoida joka kuukausi. Ota selvää kuuluuko tämä palveluun.
  2. Laske kuinka paljon on kampanjan kautta saamasi asiakkaan hinta. Mainonta on liian kallista, jos joudut käyttämään mainontaan rahaa enemmän kuin mitä asiakkaasi tuo.
  3. Pyydä jonkinlainen raportti käytettävistä avainsanoista. Käytä niiden analysoinnin suhteen maalaisjärkeä. Jos myyt sisustussuunnittelupalvelua ainoastaan pk-seudulla asuville, avainsana ”sisustussuunnittelu helsinki” toimii. ”Laminaatin asentaminen” avainsana taas viittaa siihen, että sen hakija haluaisi vinkkejä laminaatin asentamiseen.
  4. Vaadi, että laskutus on läpinäkyvää. Monet yritykset tarjoavat läpinäkyvää laskutusta peruspalveluna äläkä sinäkään tyydy vähempään. Tämä tarkoittaa sitä, että tiedät mitä maksat Google-mainontaa tekevälle yritykselle kampanjan ylläpidosta ja mikä osa laskutuksesta menee klikkeihin, eli siihen mitä maksat Googlelle.
  5. Google-mainonnalla tavoitellaan asiakkaita sinulle. Jos et saa niitä, Google-mainontaasi hoitaa aivan väärä taho.

Muita vinkkejä? Jaa omasi.

Mikäli pääsen käsiksi kyseiseen kampanjaan, seuraava artikkeli tulee koskemaan sitä mikä siinä on vialla ja miksi se oli niin kallis. Odotan innolla, koska 1000 euroa pienyrittäjän Google-mainontaan on aivan liikaa.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

4 kommenttia artikkeliin ”Mieti mistä ostat Google-mainontaa

  1. Optimointi kuuluu yleensä aina noihin klikkipaketteihin, ainakin jos myyjältä kysyt. Karvainen totuus on se että optimointi on olematonta käytännössä. Eli kannattaa kysyä montako tuntia sitä kuuluu kuukaudessa. Jos sitä on tunti tai kaksi niin heitän rohkeen veikkauksen ettei kampanjasta tule mitään.

    Klikkipakettimyyjät haluavat kans mahdollisimman laajan avainsanalistan, ja myyvät tuotteen siten että asiakas luulee että isompi lista on parempi. Näin vieritetään vastuu asiakkaalle kun kamppis lähtee käsistä. Jos ostat adwords mainontaa selvitä mitä ”broad match” tarkoittaa. Jos et tiedä mitä se tarkoittaa käytännössä, älä osta mainontaa. (Mari voiskin kirjoittaa jutun siitä mitä se tarkoittaa ja miten se kannattaa huomioida)

    1. Joo, tuo 1000e/2vk on niin älytön summa, että varmaan copypastetettu joku kilometrilista asiakkaan toiminnalle epäedullisista sanoista. En osaa vielä tarkemmin sanoa, kun en ole ko. kamppista päässyt tutkimaan.

      Ajattelin, että kun on aikaa niin voisi kirjoittaa vähän helppolukuisammat oppaat siitä miten SEOa ja varsinkin SEMiä kannattaa ostaa ja mitä sitä ostaessa pitää tietää. Ei tämäkään asiakas edes tiennyt mitä eroa on luonnollisilla ja maksetuilla hakutuloksilla, niin tottakai sellaiselle on helppo myydä tuollaisilla kusetushinnoilla mihinkään johtamatonta mainontaa. Ja sitten hyvitellä asiaa jollain Googlen ilmaiskupongilla. 😛

  2. Samanlaiseen tapaukseen törmäsin erään hääsuunnittelijan kohdalla (ottamatta kantaa mikä yritys sen oli hänelle myynyt). Yksityisyrittäjän toiminimi oli luokkaa party planner ja klikkikamppiksen myynyt firma oli tuutannut sen ulos sen kummemmin rajaamatta aluetta tai kieltä. Lopputuloksena klikkejä oli tullut hyvin, mutta kaikki jossain Intiassa, kun Englantia oli sopivasti hakusanoissa ja päiväbudjetit oli ”hieman yläkanttiin”. Eli koko kevääksi tarkoitettu budjetti hakattiin eetteriin neljässä päivässä ja lopuksi ei annettu edes sitä ilmaista kuponkia… Todettiin vaan, että hyvin tuli klikkejä.

  3. lyhyesti;ainaski minua pääsivät huijaamaan,menin kokeilee ja ei saanut ohjelmoitua ulos vaan klikais maksut kasvoivat maksimiin kun pyysin lopettaa.EN SUOSITTELE KELLEKÄÄN KYSEISTÄ enkä enää mihinkään puhelin myyjän koukkuun mene,kiitos fonecta/google mainosmyynnin! jatkan myöhemmin tarkemmin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.