HTML5 ja hakukoneoptimointi

Istun juuri lounaalla Facebook Mobile HACK -tapahtumassa, jossa HTML5 -hype on nostettu jälleen kerran pöydälle. En ole vielä kokenut tarpeelliseksi tehdä hirveästi mitään HTML5:n avulla, mutta varsinkin sen tablet -mahdollisuudet JavaScriptin kanssa toteutettuna ovat erittäin kiinnostavia. Pikkuhiljaa vanhempien Internet Explorer selainten (käyttäjien – heh!) kuollessa HTML5:stä tulee entistä ajankohtaisempi.

Spekuloin hieman sen mahdollisuuksia hakukoneoptimoinnin suhteen.

Googlen asenne HTML5:seen

Google on jo omalta osaltaan ottanut kantaa HTML5:seen tarjoamalla hyvin paljon tukea mikroformaateille ja suorastaan kannustamalla niiden käyttöön. Toki tämä on aivan ymmärrettävää monestakin syystä.

Mikroformaatit tekevät Googlen hakutulossivun selaamisesta helpompaa, pakottaa tekemään relevantimpaa sisältöä MFA-sivustojen sijaan ja toisaalta myös saattaa pitää käyttäjän hieman kauemmin hakutulossivulla, koska käyttäjä näkee jo siellä paljon informaatiota joutumatta menemään varsinaiselle sivulle.

Sen lisäksi, että käyttäjä löytää yhä todennäköisemmin juuri sellaisen sivun mitä hän etsii, ovat myös Google-mainokset hänelle näkyvissä kauemmin.

HTML5:sen mahdollisia hyötyjä hakukoneoptimoinnin suhteen

1. Kuolinisku Flashille

En ole itse koskaan oikein pitänyt Flashista. Pyrin nyt välttämään kuitenkin pitkää luentoa Flashin huonoista puolista, mutta se ei ole oikein koskaan sopinut nettiin. Se on myös kohdannut kaikenlaisia vastoinkäymisiä. Siirtyminen Macromedialta Adobelle, selainyhteensopivuusongelmat, raskaat ohjelmat, Applen kieltäytyminen Flashin tukemisesta laitteissaan ja kaikki surkuhupaista ”Flash-SEO” -yritelmät ovat jo jonkin aikaa enteilleet sitä, että jonkinlaista Flashin korvaavaa Messiasta kaivataan.

En itse asiassa voisi olla enempää innoissani siitä (tämä ei ole sarkasmia), että Flashia korvaamaan on alkanut muodostumaan jokin niinkin ominainen asia Internetille kuin aikaisempaa kehittyneempi HTML. Erilaisten Flash-pohjaisten interaktiivisten sivustojen ja sovellusten tekeminen HTML:n avulla poistaa luonnollisesti kaikki hakukoneoptimointiin liittyvät ongelmat, koska HTML on lähtökohtaisesti hakukoneystävällistä.

2. Hakukoneystävälliset, uudet tagit

Google ei ole ainakaan minun tietääkseni julistanut (mitäpä se oikeastaan koskaan julistaisikaan) tukevansa HTML5:sen uusia tageja, mutta maalaisjärjelläkin voi päätellä, että jonakin päivänä niiden käyttäminen on yhtä kuin vähän enemmän teknisellä puolella hakukoneoptimoitu sivusto.

HTML5:n uusien tagien perimmäinen tarkoitus on ilmeisesti poistaa tarve massiiviselta määrältä erinimisiä div-elementtejä. Ja tämähän miellyttää Googlea, koska erinimiset div-elementit eivät ole nimetty minkään standardin mukaisesti, mutta HTML5:sen uudet tagit ovat.

Annan muutamia esimerkkejä:

    1. <article> määrittelee yksittäisen alueen sivun sisällössä, esimerkiksi blogipostauksen.
    2. <section> määrittelee oman alueensa sisällössä vähän eri tyyppisesti kuin article. Voisit käyttää sectionia esimerkiksi article -kappaleen jakamiseen kahdeksi vertikaalisesti toisistaan erotetuiksi tekstikappaleiksi.
    3. <header>. Hyvänen aika sentään. Kuinka monta kertaa olenkaan aloittanut sivun rakentamisen <div id=”header”> -nimisellä elementillä. Headerin sisään voit jemmata esimerkiksi sivun logon ja päänavigaation.
    4. <footer>. Jälleen erinomainen esimerkki perinteisen divin korvaajasta. Footer  on sivun alaosan sisältöä varten.
    5. <aside> määrittelee pääsisällöstä erillään olevan sisällön. Esimerkiksi päätekstin vierellä kulkeva yhteydenottolomake voidaan tuupata aside-tagin sisälle.
    6. <nav> määrittelee navigaation. Se voi olla missä tahansa kohtaa sivua.

Uudet tagit vaikuttavat todella hyviltä. Ainakin mikäli korvaat niillä sen tarpeettoman suuren kasan eri tavoilla nimettyjä div-elementtejä. HTML5:seen verrattuna divit alkavat näyttää samankaltaiselta harha-askeleelta HTML:n kirjoittamisessa kuin mitä tablet olivat aikoinaan ennen divien mullistusta.

3. Mikroformaatit ja CTR

Lyhyesti: Mikroformaateilla varustetut sivustot erottuvat edukseen hakutulossivulta ja kohottavat klikkausprosenttia. Tämä nyt ainakin kiinnostaa Googlea.

Huonot puolet?

HTML5:sen huonot puolet hakukoneoptimointimielessä? Niitä on vaikea keksiä. Jos jotakin haluatte kuulla, niin mikroformaattien kova viljely toki kasvattaa koodin määrää suhteessa tekstisisältöön. Mutta eiköhän Googlea kiinnosta enemmän se, että sivu on käytettävä ja kiinnostaa käyttäjää.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Yksi kommentti artikkeliin ”HTML5 ja hakukoneoptimointi

  1. Oikein mukava artikkeli. Noista uusista elementeistä mainittakoon myös että header, footer voi esiintyä minkä tahansa elementin yhteydessä. Header ja Footer ei siis enää viittaa pelkästään koko sivun ylä- ja alaosaan vaan merkitys on nimenomaan semanttinen – ei niinkään paikkaan viittaava.

    Muita hakukoneoptimoinnin kannalta kiinnostavia elementtejä on ainakin otsikkoinnit (h1-hx) yhdistettynä sectioneihin.

    Otsikointia ei enää tarvitse suunnitella tiukasti h1 > h2 > h3 .. -rakenteella vaan esim. käyttämällä pelkästään h1-elementtiä sisäkkäisissä sectioneissa. Jokainen section aloittaa oman otsikoinnin, joka kokonaisuutena tuottaa järkevän otsikkorakenteen.

    Time -elementti on myös kiva tapahtumien merkintään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.