Tiistain ruokalistalla hernettä nenään

Kävinpä tuossa juuri läpi kiinnostavan puhelun. Otetaan aluksi hieman lakitekstiä siitä saako yrityksiä kritisoida vai ei:

9 § (9.6.2000/531) Kunnianloukkaus. Joka

1. esittää toisesta valheellisen tiedon tai vihjauksen siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, taikka
2. muuten kuin 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla halventaa toista,

on tuomittava kunnianloukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuna kunnianloukkauksena ei pidetä arvostelua, joka kohdistuu toisen menettelyyn politiikassa, elinkeinoelämässä, julkisessa virassa tai tehtävässä, tieteessä, taiteessa taikka näihin rinnastettavassa julkisessa toiminnassa ja joka ei selvästi ylitä sitä, mitä voidaan pitää hyväksyttävänä.

Eli saa. Ja varsinkin kun se tapahtuu yksityisessä, asiaan liittyvien osapuolten välisessä sähköpostiviestinnässä niin miksi ei saisi. Kun sitä saisi tehdä julkisesti netissäkin ja polkea koko yrityksen toiminta maan rakoon niin kauan kun ei julkaise mitään valheellista tai yhteen henkilöön kohdistuvaa kritisointia. Peruskauraa, vai mitä?

Kerronpa hieman menettelytavoistani hosting-asioissa. Tai oikeastaan kenen tahansa nettisivuja tekevän henkilön menettelytavoista. Kun tehdään nettisivuja, siihen liittyy yleensä kolmas osapuoli, eli hosting-yritys. Hosting-yrityksiä on Suomessa läjäpäin ja vaihtelevuus on todella rankkaa. Toiminta on toisinaan aivan käsittämätöntä. Olen kohdannut esimerkiksi seuraavanlaisia tilanteita:

  1. Hosting-yritys on rekisteröinyt asiakkaan domainin omiin nimiinsä eikä suostu luovuttamaan sitä asiakkaalle hosting-yrityksen muuttuessa.
  2. Hosting-yritys ei tarjoa tietokantapalveluita.
  3. Hosting-yrityksen tietokantapalvelut ovat käsittämättömän kallis lisäpalvelu.
  4. Hosting-yrityksen palvelimen php on vanhentunut.
  5. Hosting-yrityksen palvelimella ei ole mod_rewrite -päällä.
  6. Hosting-yritykseen ei saa millään yhteyttä, koska sitä pyörittävät pimeässä luolassa istuvat propellipäät, jotka eivät uskalla vastata puhelimeen.
  7. Hosting-yrityksen palvelimet sijaitsevat jossain päin Keski-Eurooppaa ja ovat hitaita ja surkeita.
  8. Hosting-yrityksen palvelun taso on aivan luokatonta, mm. pitää erikseen vongata domainsiirto sekä http://www.domain.fi/ että http://domain.fi/ -versiona.

Ja miljoona muuta ongelmaa. Suomesta oikeastaan löytyy kolme tai neljä hosting-yritystä, joita voin suositella tai joiden kanssa mun mielestä on miellyttävää tehdä projekteja yhdessä. Harvat asiakkaistani käyttävät näitä. Kaikki asiakkaani joille ehdin suositella palvelua ennen ostopäätöstä käyttävät näitä ja ovat tyytyväisiä.

Mun minimikriteerit hyvälle hosting-palvelulle ovat seuraavat:

  1. Joustava palvelu
  2. Nopea reagointi
  3. Ajan tasalla oleva php
  4. Lisämaksuton tietokanta
  5. Sähköpostipalvelut
  6. Mod_rewrite päällä
  7. Domainit rekisteröidään asiakkaan nimiin

Ei mun mielestä kauhean mahdottomia vaatimuksia. Noilla kuitenkin pystytään järjestämään asiakkaalle se, mitä he nettiin yleensä nykypäivänä haluavat, eli itse päivitettävät, dynaamiset nettisivut selkokielisillä url-osoitteilla.

Woima Webhotellit tarjoaa muuten nämä kaikki. Tämä mainos ei ole maksettu törkeästä avainsanalinkistä huolimatta.

Mutta palataan nyt viimein tämän artikkelin pääosan esittäjään, eli hosting-yritykseen X. En nyt koe tarpeelliseksi lietsoa negatiivista mainetta kyseiselle yritykselle mainitsemalla mistä firmasta on kyse, mutta tarina on aika hauska.

Keissi on aika perinteinen. Mun pitäisi tehdä asiakkaalleni itse päivitettävät nettisivut, joten tarvitsen palvelimelta sekä php:n että tietokannan. Ja päällä olevan mod_rewriten, että saadaan vähän hakukoneoptimointihyötyjä. Helppoa ja yksinkertaista – niin ainakin voisi kuvitella.

Heivasin sisällönhallintajärjestelmän asennuspaketin palvelimelle ja junailin hosting-yrityksen kanssa nimipalvelunsiirron. Nimipalvelut siirtyivät sulavasti ja kaiken olisi voinut kuvitella olevan ok, mutta index.php näyttää tyhjää sivua. Ilmoitin hosting-yhteyshenkilölle, että php:ssä vaikuttaisi olevan jotakin ongelmaa. Yritin selvittää ongelman syytä itse ajamalla phpinfo:n. Palvelin ei suostunut ajamaan edes sitä. Kiinnostavaa.

Asiaa ryhdyttiin selvittämään. Ensin epäiltiin php:n version olevan vanhempi  kuin mitä sisällönhallintajärjestelmä vaatii. Suosittelin php:n päivittämistä, koska vanha versio sisällönhallintajärjestelmä on tietoturvaongelmainen. Toisaalta, vaikka palvelimella olisi käytössä php:n versio 4, miksi se ei suostu silti ajamaan edes phpinfoa, joka taas toimii myös php4:llä? No, myöhemmin selvisi, että php:n versio onkin 5, joten ongelmia kyseisen sisällönhallintajärjestelmän kanssa ei pitäisi edes olla. Miksi php ei sitten toimi?

Seuraavana päivänä sain kiinnostavan vastauksen. En kopioi sitä suoraan tänne, mutta pointti oli kuitenkin se, että asiakkaan webhotellipalvelu on luokkaa ”perus” ja jotta sisällönhallintajärjestelmä toimisi, webhotelli pitäisi päivittää versioon, johon tulee ”pieni lisähinta” 5-7€/kk. Tämä perusversio kuulemma riittä 95% käyttäjiä.

Ok, tässä vaiheessa mun käsityskyky ylitetään. Mä tulkitsen vastauksen näin: asiakkaani webhotellipaketissa ei ole edes php:tä, koska phpinfo ei toimi, todennäköisesti puhumattakaan tietokannasta, mod_rewritestä tai… mistään. Asiakkaan webhotellissa toimii html, joka hosting-yrityksen tyypin mielestä ilmeisesti riittää 95%:lle käyttäjiä.

Hosting-tyyppi kuvailee webhotellipalveluaan sellaiseksi, joka riittää ”normaaliin toimintaan.” Mun mielestä ”normaaliin toimintaan” on sisältynyt php-tuki vuodesta 2000. Ihannetapauksessa vuodesta 1995 jolloin se keksittiin ja siitä alkoi tulla aika suosittu web-ohjelmointikieli.

Hosting-tyyppi myös kuvailee ”joidenkin asiakkaiden haluavan uusinta uutta kuten web-sisällönhallintaohjelmisto.” Uusinta uutta. Juuri nyt mä tunnen itseni jonkinlaiseksi uusimman uuden edelläkävijäksi ja suoranaiseksi innovaattoriksi, koska mun ensikosketus sisällönhallintajärjestelmiin oli Joomlaa edeltäneen Mambon dev-versio joskus vuonna 2005 tai jopa aikaisemmin. Ja asiakkaille tätä uusinta uutta olen myynyt vähän yli viisi vuotta.

(Ok, korostan tässä vaiheessa mahdollisuutta siihen, että olen saattanut ymmärtää jotakin väärin ja kyse ei ole php:n puuttumisesta. Siltä se kuitenkin mun mielestä vaikuttaa, koska väärinymmärrystäni ei ole korjattu ja phpinfo toimi jopa mun WAMP -palvelimellani jota pyöritin joskus huoneeni lattialla.)

Kuitenkin. Vastasin kyseiseen sähköpostiin seuraavalla tavalla. Okei, se on vähän provosoiva ja kieli poskella kirjoitettu, ja ymmärrän, että puolittaista vitsailua on vaikea havaita kun ei näe toista osapuolta. Toisaalta koen, että on mun velvollisuus ottaa kantaa siihen koenko mä hosting-palvelun olevan mun asiakkaalle hyvä. Nyt mä en kokenut. 5-7€/kk lisäveloitus siitä, että saadaan php päälle on järjetöntä rahastusta. Eikä mulle missään vaiheessa ole korjattu mielikuvaani siitä, että kyse on php:n toimimattomuudesta.

Huomatkaa kuitenkin keventävä hymiö ja korostukseni siitä, että kyseessä on vain mun mielipide.

”Ehh…

No, jos multa kysytään niin on aika naurettavaa, että ylipäätänsä tarjoatte kenellekään palvelua missä ei toimi perus-php koska sittenhän teidän webhotelli on surkeampi palvelu kuin mitä isot talot mm. Elisa tarjoavat. Plus 5-7e/kk ei ole mun mielestä pieni lisähinta php:n kaltaisesta peruspalvelusta jonka pitäisi kuulua oletuksena kaikkiin webhotelleihin eikä todellakaan olla mikään laskutettava lisäominaisuus. En tiedä mikä teidän käsitys sitten on ”normaalista toiminnasta” mikäli php ei siihen kuulu. Kuka edes tekee enää nykyään mitään webhotellilla jossa on pelkkä html? Mutta tämä on vain mun mielipide ja todennäköisesti teillä on jokin bisneslogiikka tuohon vaikka se älyttömältä mun mielestä vaikuttaakin. 😉

Kai tuohon teidän ”business-versioon” sitten kuuluu htaccess+mod_rewrite, mysql vai pitääkö niistäkin maksaa lisää?

Mutta soita X:lle tuosta käyvätkö lisäkustannukset heille. X haluaa päivittää sivujaan itse, joka ei onnistu ilman sisällönhallintajärjestelmää.

-Mari”

Hosting-tyyppi ei vastannut mulle mitään. Se veti herneen palkoineen nenäänsä tästä ihan kuin mä olisin sanonut sen vaimoa lihavaksi. Koska se ei vastannut mulle mitään ja php ei toiminut vielä tänä aamunakaan, mä soitin sille tiedustellakseni aikataulusta.

Noin 10 minuutin puhelun aikana mulle avauduttiin lievästi sanottuna kiihkeään sävyyn siitä, että ei ole mun asia lähettää tuollaisia luokattomia sähköpostiviestejä yhteiselle asiakkaalle ja hän ei koe tarpeelliseksi vastata mulle yhtään mitään tuollaisiin viesteihin. Ja hän ei tiedä milloin asia saadaan korjattua. Ja hän ei tiedä kenelle voisin soittaa kysyäkseni kuka aikataulusta tietää. Ja kysymykseen siitä kuka vastaa koko asiasta, vastaus oli, että hän vastaa. Mutta ei silti tiedä aikataulusta tai mistään mitään. Ja ainiin – hän korosti vielä moneen otteeseen kuinka suorastaan pöyristynyt hän on  siitä, miten mä puutun tällaisiin asioihin! Ja tietysti myös sitä, että kyllä siellä muutkin ajavat php-sovelluksia! No mitä väliä sillä nyt on, jos tällä asiakkaalla ei toimi php?

Mä olen kritisoinut kymmeniä eri hosting-yrityksiä enkä ole ikinä kohdannut vastaavaa reaktiota. Yleensä kritiikki on johtanut siihen, että:

a) Hosting-yritys kertoo miten palvelu saataisiin järjestettyä ja millä aikataululla.
b) Hosting-yritys kertoo mistä heidän hinnoitteluperusteensa johtuu.
c) Hosting-yritys pahoittelee ettei valitettavasti pysty tarjoamaan kyseistä palvelua.

Nämä kaikki on mun mielestä ihan ok, suhtautumistapa on rakentava ja kaikinpuolin hyvää bisnestä. Kaikki hosting-yritykset eivät tietenkään taivu vaatimuksiin, mutta se on ok. Se on heidän liiketoimintaansa.

Mutta kyllähän nyt hyvänen aika yrityksen pitää kestää kritiikki itsestään, varsinkin kun sillä ei mässäillä netissä kaikkien nähden yrityksen nimeä korostaen, vaan se käydään ainoastaan asianomaisten osapuolten välillä. Enkä mä edes painostanut asiakasta vaihtamaan palveluntarjoajaa, vaan korostin kertovani mielipiteeni. Siitä huolimatta kyseinen tyyppi koki tarpeelliseksi avautua mulle siitä, että mulla ei ole mitään asiaa puuttua tällaisiin asioihin.

No, mä kerroin tämän puhelun aikana, että mä kerron joka ainoalle hosting-yritykselle mielipiteeni mikäli palvelu on mun mielestä asiakkaan kannalta surkeaa. Se on mun mielipide, mulla on täysi oikeus sanoa se ja on viestin vastaanottajan ongelma, jos hän ei osaa ottaa kyseistä kritiikkiä vastaan rakentavasti vaan vetää siitä herneen nenäänsä.

Jotenkin sain puristettua kuitenkin vastauksen siihen mitä alunperin olin kysymässä, eli ympäripyöreän aikataulun siitä, että toimenpiteissä joiden yksityiskohtia mulle ei suostuttu kertomaan, kestää suurinpiirtein viikko. Sen olisi voinut kertoa mulle puhelun alussa ilman täysin tarpeetonta avautumista ja kiukuttelua.

Iso mies. Ihan oikeasti.

Päivän opetus: Ota kritiikki vastaan rakentavasti tai korjaa mahdollinen väärinkäsitys, äläkä ala kiukuttelemaan kuin päiväkoti-ikäinen, joka käsketään päiväunille.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.