Markkinointi sosiaalisessa mediassa

Mitä on sosiaalinen media?

Suurin osa Internetin käyttäjistä on tutustunut erilaisiin sosiaalisen median palveluihin, kuten Twitteriin, YouTubeen tai Facebookiin. Harva kuitenkaan osaa kategorisoida näitä palveluita sosiaalinen media-lokeroon puhumattakaan niiden hyödyntämisestä markkinoinnissa.

Sosiaalinen media uusi käsite, jonka merkitys voi vaihdella riippuen missä yhteydessä sitä käytetään. Yleisin määritelmä on yhteisöpalvelu, jossa käyttäjät sekä kuluttavat että tuottavat sisältöä palvelualustan avulla. Käytännön esimerkkinä Facebook-käyttäjä Matti, joka lisää Facebookiin kuvan Pattaya-lomamatkaltaan ja jakaa sen kaveriverkostonsa kanssa.

Esimerkkejä sosiaalisen median palveluista:

Blogger on blogipalvelu.
Delicious on kirjanmerkkien jakopalvelu.
Digg on uutisten jakopalvelu.
Facebook on yhteisöpalvelu.
Flickr on kuvien jakopalvelu.
MySpace on yhteisöpalvelu.
Twitter on mikroblogipalvelu.
Wikipedia on tietosanakirjapalvelu.
YouTube on videoiden jakopalvelu.

Miksi hyödyntäisit sosiaalista mediaa markkinoinnissa?

Tavanomainen Internet-markkinointi koetaan usein ärsyttävänä. Käyttäjien sähköpostit ovat tukossa erilaisista mainosviesteistä ja nettisivujen informaatio hukkuu bannerimainoksiin.

Sosiaalinen media ei edusta tavanomaista Internet-markkinointia. Sen teho perustuu vuorovaikutukseen asiakkaiden, työntekijöiden ja sidosryhmien välillä. Mainontaa ei tyrkytetä aggressiivisesti, vaan se muotoillaan sopivaksi tuttuun ympäristöön, jota ihmiset käyttävät päivittäin.

Vuorovaikutuksellinen markkinointi kannustaa käyttäjää tutustumaan yritykseen ja sen tuotteisiin oma-aloitteisesti.

Miten hyödynnät sosiaalista mediaa markkinoinnissa?

Sosiaalisen median hyödyntämistapoja markkinoinnissa on yhtä paljon kuin sitä käyttäviä yrityksiäkin. Ratkaisuissa korostuu luovuus ja menestystarinat ovat usein lähtöisin epätavallisista ratkaisuista.

Sosiaalisen median markkinoinnissa avainsanana toimii viraalimarkkinointi, jonka tutumpi määritelmä on puskaradio. Käyttäjä löytää kiinnostavan sivun Internetin syövereistä ja jakaa sen tuttavapiirinsä kanssa. Tuttavapiirin jäsenet jakavat kyseisen sivun omien tuttaviensa kanssa ja pian sivu on jo tavoittanut tuhansia käyttäjiä. Tämä sivu voisi olla sinun yrityksesi kampanjasivu, joka on tavoittanut sosiaalisen median markkinoinnin avulla tuhansia ihmisiä ilmaiseksi.

Tässä pari esimerkkiä luovista kampanjoista.

1. Vuonna 2006 Cold Stone Creamery-niminen jäätelöketju käytti YouTubea ja MySpacea onnistuneesti kampanjassaan, jonka tarkoituksena oli markkinoida uutta jäätelömakua. He julkaisivat YouTubessa videon, jossa kaksi jäätelömakua rakastuivat ja menivät naimisiin. Jäätelöpariskunnalle luotiin vielä oma MySpace-sivukin.

2. Cynthia Drasler on Organic Excellence-nimisen yrityksen perustaja. Yritys valmistaa intiimituotteita joissa ei ole lisättyjä kemikaaleja. Drasler nauhoittaa joka viikko oman radiolähetyksen, jonka hän jakaa Internetin kautta. Noin 10,000 Internetin käyttäjää lataavat kyseisen lähetyksen joka kuukausi.

Drasler kertoo kyllästyneensä olemaan vieraana radio-ohjelmissa. Hänestä tuntui, ettei hänellä ollut koskaan tarpeeksi aikaa kertoa miksi hänen mielestään ihmisten on tärkeää käyttää tuotteita joihin ei ole lisätty kemikaaleja. Markkinoinnin ottaminen omiin käsiin auttoi, sillä radio-ohjelma on hyvin suosittu. Drasler ei myöskään varsinaisesti markkinoi tuotteitaan radio-ohjelmassa, vaan markkinoi sen sijaan ammattiosaamistaan ja kehittää yrityksensä brändiä.

Luovuuden avulla markkinoit sosiaalisessa mediassa osaamistasi ja yritystäsi tehokkaammin kuin missään muualla. Parhaimmillaan onnistut siinä ilmaiseksi.

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.