Facebookin hyödyntäminen politiikassa

Vielä tänäkin päivänä Facebook on monelle julkisuuden henkilölle mörkö. Poliitikot ovat vain yksi tästä ryhmästä. Facebook kuitenkin tavoittaa yli miljoona suomalaista. Siinä missä osa heistä on siellä itseään tunnetuksi tuovien yrityksien potentiaalisia asiakkaita, ovat he myös poliitikon potentiaalisia äänestäjiä.

Facebook on helppo tapa tuoda itseään tunnetuksi ihmisläheisellä tavalla. Aivan kuten kyselyiltamissakin, on poliitikko Facebookissa konkreettisesti paikalla, vaikka kysymyksiin vastaisikin pääosin avustajajoukko. Viesti kuitenkin tavoittaa äänestäjät juuri siellä missä he ovat. Lähestymistapa on hyvin henkilökohtainen.

Facebook on myös hyvin mukautuva alusta. Poliitikolle on mahdollista muokata omannäköisensä välilehti omilla toiminnoillaan, omia, viihdyttäviä sovelluksiaan, avata kuvagalleria pressikuvia varten ja keskustelufoorumi, jossa käyttäjät voivat kommunikoida sujuvammin. Kaikkein tärkein piirre Facebookissa kuitenkin on sen viraali luonne: mikäli poliitikko julkaisee keskustelua herättävän viestin, leviää Facebookin käyttäjien reaktiot heidän ystäväpiireihinsä ja sitä kautta levikki on rajaton. Kekseliään Facebook -sivun kustannussäästöt markkinoinnissa ovat rajattomat.

Kuinka sinä hankkisit äänestäjiä Facebookissa?

Blogi Facebookin tukena

Blogi on erinomainen väylä äänestäjien tavoittamiseen Facebookin ohelle. Blogin avulla poliitikon on mahdollista käydä mielipiteensä juurta jaksaen läpi ja linkittää se Facebookiin, jolloin runsaslevikkisen markkinointiväylän kautta blogikirjoitus tavoittaa huomattavasti suuremman määrän lukijoita kuin jättämällä se mainostamatta Facebookissa.

Blogi ja Facebook -sivu muodostavat tehokkaan markkinointitavan, jossa kustannussäästöt ovat mittavat. Keskustelun herättäminen sosiaalisessa mediassa on ässä modernin ääniharavan hihassa.

Neljä vinkkiä poliittiseen Facebook-markkinointiin:

1. Luo itsestäsi poliittinen kannatussivu ja pidä se aktiivisena jo kauan ennen vaaleja.
2. Moderoi keskustelua, mutta ota myös negatiivinen kritiikki vastaan.
3. Älä ylireagoi, vaan suhtaudu asiallisesti kritiikkiin. Ylireagointi saa nopeasti aikaan negatiivista Internet -julkisuutta.
4. Anna äänestäjiesi osallistua: järjestä kilpailuja, palkkaa osaaja tekemään sovelluksia. Erotu joukosta!

Kommentoi Facebook-tunnuksilla

kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.